Åska i fjällen?

Naken!

Klä av dig naken! De allvarliga brännskador som uppstår hos folk som drabbas av blixtnedslag eller överslag från elledningar på järnvägen etc. kommer av att kläderna fattar eld. Dessutom borde vattnet på kroppen leda en del av strömmen förbi kroppen. ;)

default.asp')
Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen

Re: Naken!

cnygardh; sa:
Klä av dig naken! De allvarliga brännskador som uppstår hos folk som drabbas av blixtnedslag eller överslag från elledningar på järnvägen etc. kommer av att kläderna fattar eld. Dessutom borde vattnet på kroppen leda en del av strömmen förbi kroppen. ;)

UL-lösningen tonar fram... naken och vid åskväder iklädd en portabel Faradaybur...

Re: Naken!

cnygardh; sa:

De skador jag sett har snarare varit pga att blixten gått igenom kroppsdelar och gett brännskador i huden där blixten gått in och ut. Värmen som alstras av blixten genom vävnaden ger brännskada snarare än en indirekt brännskada via uppbrända kläder.

Man skulle tom kunna tänka sig ett visst skydd av blöta kläder på det sättet att blixten går utmed den blöta klädedräkten i stället för att ta vägen genom kroppsdelar.

Naturligtvis är det spekulationer jag vet inte om studier finns på området. Men du kanske har någon referens till det du skrev ovan Claes?

Thure

Rimliga överslag

Boots; sa:
Om jag fick välja på en stor spänning ÖVER kroppen eller kroppen och ett par gummisulor i serie skulle jag klart välja det senare, vilket skulle ge en drastiskt mindre ström GENOM kroppen.

Sen finns det fler skäl till att använda gummisulor i fjällen men det hör hemma i klädforumet.

Om man tänker sig att blixten slår från 1 km, tror du verkligen att 1 cm skosula skyddar? Givetvis inte, det som sker är, om sulan är en perfekt isolator med oändlig elektrisk hålfasthet, att du får ett överslag över sulans kant till jord, precis samma som händer med en bil som träffas direkt av en blixt, det slår blixtar mellan kaross och mark direkt och över/genom däcken. Och strömmen i blixtkanalen påverkas inte.

Mikael

PS
Åskforskningen i Uppsala har en bra sida som jag brukar länka till, ingen på utsidan verkar kunna söka längre.
http://www.hvi.uu.se/
Där finns oxå denna länk som svarar på ursprungsfrågan
http://www.lightningsafety.noaa.gov/
DS

Re: Sekundärblixtar

thureb; sa:
Bästa för en människa vore en Faradays bur i stil med en bil men sådana är inte så vanliga på fjället.

varför inte göra kupol tält till en faradays bur? borde bäll vara fullt möjligt? att smälla upp tältet under ett åskväder och sedan vara helt säker vore ju det perfekta alternativet!

tebasile; sa:
Hej!

Har vandrat en del, men hittills klarat mig från större åsk- och blixtoväder. Men vad GÖR man om man plötsligt drabbas av att blixtarna börjar korsa himlavalvet och oturligt nog befinner sig mitt ute på kalfjället utan en stuga i sikte? Några bra tips?!
//Elisabet
Stå på en fot, två fötter, sitta, ligga, hoppa... inget vet.. och jag misstänker att det inte finns nåt som är bättre än nåt annat.. :)

Det du antagligen ska göra, och som du har klarat riktigt bra hittils är att aldrig hamna i den situationen. Håll koll på vädret/platsen/kartan och misstänker du att det kan bli blixtar och dunder så sök säkert område tidigt. Som regel så upptäcker man ju oväder tidigt i "osäkra" områden och sent i "säkra" områden..

Re: Rimliga överslag

Mikael_B; sa:
Om man tänker sig att blixten slår från 1 km, tror du verkligen att 1 cm skosula skyddar? Givetvis inte, det som sker är, om sulan är en perfekt isolator med oändlig elektrisk hålfasthet, att du får ett överslag över sulans kant till jord, precis samma som händer med en bil som träffas direkt av en blixt, det slår blixtar mellan kaross och mark direkt och över/genom däcken. Och strömmen i blixtkanalen påverkas inte.
Det har du säker absolut rätt i. Sulorna skulle dock kunna skydda om det finns en potentialskillnad mellan fötterna. Det kommer då att krävas en relativt stor skilland för att ge ett överslag, jämfört med om man är barfota. Tjockleken spelar nog mindre roll och jag har svårt att förstå varför man inte skulle ha gummisulor i fjällen (antar att det inte är någon avgörande skillnad om man istället skulle ha PU-sulor).

Men nej, något skydd mot en direktträff är det ju inte, kan man överleva en sådan?

Re: Re: Rimliga överslag

Boots; sa:
Mikael_B; sa:
------------------------------------------.
Det har du säker absolut rätt i. Sulorna skulle dock kunna skydda om det finns en potentialskillnad mellan fötterna. Det kommer då att krävas en relativt stor skilland för att ge ett överslag, jämfört med om man är barfota. Tjockleken spelar nog mindre roll och jag har svårt att förstå varför man inte skulle ha gummisulor i fjällen (antar att det inte är någon avgörande skillnad om man istället skulle ha PU-sulor).

Men nej, något skydd mot en direktträff är det ju inte, kan man överleva en sådan?

Vad gäller stegspänningsolyckor verkar vi överens, jag kanske missförstod ditt förra inlägg, har dock inga åsikter vad folk har för sulor på skorna. Men det är en bra ide att stå med fötterna tätt ihop, eventuellt oxå ställa sig på ett liggunderlag.
Vad gäller överlevnad se t ex
http://wonder.cdc.gov/wonder/prevguid/m0052833/m0052833.asp
som anger ca 30% dödlighet. Helt hopplöst verkar det inte men inget jag vill prova.

Mikael

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
desireman Hur ska man tänka vid åska i fjällen, tälta? Fjällvandring 2
lampsia åska i fjällen Fjällvandring 9
orren86 Åska i fjällen Fjällvandring 3
frilufsnörden Åska Fjällvandring 3
andreaze Åska Fjällvandring 9
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 105
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
makar519 Norska fjällen Fjällvandring 9
ybe Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
Onesport Varmt i fjällen - hur påverkas myggen? Fjällvandring 12
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
Moga Barfotaskor i fjällen - det gick ju bra! Fjällvandring 5
KimmyA Stöldrisk i fjällen? Fjällvandring 13
urbanolo Kläder till fjällen Fjällvandring 10
Chrille74 Stänga av klockan i fjällen Fjällvandring 20
rnblo Solovandring i fjällen Fjällvandring 21
daniel81 Södra fjällen sommartid Fjällvandring 7
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
bombuspolaris Liggunderlag i fjällen? Fjällvandring 16
Miss Yster Normal packningsvikt kortare tälttur i fjällen? Fjällvandring 16
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
monterey Polisen jagar brottsling i fjällen Fjällvandring 41
Almgren Handikappanpassa vandringsleder i fjällen Fjällvandring 67
Bomaye sthlm - fjällen express Fjällvandring 6
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
stelar Förbättrat läge i fjällen Fjällvandring 0
Onesport Stölder i fjällen? Fjällvandring 21
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Starmin Vandring i fjällen med Garmin GPSmap 60C Fjällvandring 13
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
Smultronfia 8-åring i fjällen Fjällvandring 4
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
Aidejonas Bra led för fiske i fjällen Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg