Asics GT2090 slut efter 70 mil?

haskell; sa:
mararv; sa:
Sprang han 40 mil på två veckor?
I princip. För ett par år sedan så förberedde han sig för Göteborgsvarvet med att springa en halvmara om dagen veckan innan loppet. Behöver jag tillägga att han gillar att springa? ;)

En halvmara per dag blir futtiga 15 mil på en vecka. Om det är vad han använder som formtoppning så är det nästan lite klent att bara springa 29 km per dag under mängdträningen. :) Endorfinberoende kille?
 
Lasse Nilsson; sa:
En halvmara per dag blir futtiga 15 mil på en vecka. Om det är vad han använder som formtoppning så är det nästan lite klent att bara springa 29 km per dag under mängdträningen. :) Endorfinberoende kille?
Nja, jag tror snarare att han kände sig litet otränad...
 
Sko-REA

Jag tar tacksamt emot fler tips på sajter med billiga och bra(?) skor. Ett lägre pris gör ju att den mesiga hållbarheten är lite mer uthärdlig.
 
Re: Sko-REA

Strykarräven; sa:
Jag tar tacksamt emot fler tips på sajter med billiga och bra(?) skor. Ett lägre pris gör ju att den mesiga hållbarheten är lite mer uthärdlig.

Kolla in mitt tips gällande Montrail Vitesse.
Kostar "bara" 900:- och håller som sagt bättre (tycker jag i alla fall).

// Lars
 
Hur är Montrail Vitesse?

Vitesse verkar inte vara skon man går och provar var som helst. Det vore bra med lite info om hur skon är att springa i. Själv pronerar jag lite, och behöver en sko som är lite uppbygd i fotvalvet. Är den lätt/tung? Grepp på olika underlag? Slitstyrka?
 
Re: Hur är Montrail Vitesse?

Strykarräven; sa:
Vitesse verkar inte vara skon man går och provar var som helst. Det vore bra med lite info om hur skon är att springa i. Själv pronerar jag lite, och behöver en sko som är lite uppbygd i fotvalvet. Är den lätt/tung? Grepp på olika underlag? Slitstyrka?

Nä den finns nog tyvärr inte inne i var butik.

Den är inte särdeles uppbyggd i den bakre hålfoten utan är förhållandevis neutral i löpsteget. Absolut inte plan, men det finns helt klart skor som har mer uppbyggnad.

Vikten ligger på ca 350g om jag inte minns fel. Har vägt den, men har glömt bort :)
Greppet är faktiskt grymt bra på allt utom lera då jag upplever att mönstret är lite för klent. På is är den väl inte helt optimal heller, men det behövs väl knappast nämnas då det är underförstått att en sko utan dubbar inte har bra grepp på is. Men i "skog & mark" och på sten funkar den pefekt!

Vad gäller slitstyrkan så är jag grymt överaskad. Den ser väldigt klen ut, med allt nät och annat, men jag springer mycket i skog & mark med den och den håller helt klart bättre än t.ex. Asics Trabuco vilken anses vara en slitstark trailrunningsko. Har haft en sådan tidigare.

Kolla för tusan in http://www.montrailservice.se för mer info! :)

// Lars
 
Lars J: Det är alltid bra med info från den som använder skorna, hellre än från den som tillverkar dem. Låter som en kanonsko på alla vis, men jag är rädd att mina smäckra fotvalv skulle kollapsa inåt om skon inte är så uppbyggd (det var det jag gillade med Adidas Supernova Trail, som var "välbyggd"). Läste Utemagasinets trailskotest från 2003, och där fick just Montrail Vitesse goda vitsord. Enda nackdelen som de påtalade var att vatten läcker in (som i alla skor) men inte ut, dvs trots låg torrvikt så har Vitesse hög våtvikt. Synpunkter?
 
Strykarräven; sa:
Lars J: Det är alltid bra med info från den som använder skorna, hellre än från den som tillverkar dem. Låter som en kanonsko på alla vis, men jag är rädd att mina smäckra fotvalv skulle kollapsa inåt om skon inte är så uppbyggd (det var det jag gillade med Adidas Supernova Trail, som var "välbyggd"). Läste Utemagasinets trailskotest från 2003, och där fick just Montrail Vitesse goda vitsord. Enda nackdelen som de påtalade var att vatten läcker in (som i alla skor) men inte ut, dvs trots låg torrvikt så har Vitesse hög våtvikt. Synpunkter?

Jag har inte riktigt reflekterat över huruvida skorna är tunga när dom blir riktigt blöta faktiskt.
Vilket i sig kanske är ett bevis på att dom itne är så farligt tunga? :)
Skämt å sido så är det en punkt som jag har mindre koll på tyvärr.

// Lars

Ps. Försök testa skorna någonstans så ska du få känna på en av de största fördelarna - Passformen. (Vilken förvisso är högst individuell men rent allmänt så är passformen grymt skön tack vara konstruktionssättet med en gjuten plös som sluter om foten riktigt bra)