Artfjället

Jag visste inte att bussen var indragen, det var ett par år sedan jag var där. Men till Hemavan kan man ju åka, och därifrån är det bara sex - sju kilometer till Stabbfors där man borde kunna ta sig upp på kalfjället och gå in mot Ruhtjiedurrie. Lite trist att gå längs bilväg men det borde ju inte ta mycket mer än en timme.

Har aldrig vandrat orösat på egen hand förut. Antar att området inte är särskilt svårorienterat?
Som de flesta andra fjällområden är det inte särskilt svårt så länge vädret är fint men kan vara desto besvärligare i dimma. Grundläggande kunskaper i kartläsning och kompassanvänding rekommenderas (passa på att öva när vädret är fint...).
Jag visste inte att bussen var indragen, det var ett par år sedan jag var där. Men till Hemavan kan man ju åka, och därifrån är det bara sex - sju kilometer till Stabbfors där man borde kunna ta sig upp på kalfjället och gå in mot Ruhtjiedurrie. Lite trist att gå längs bilväg men det borde ju inte ta mycket mer än en timme.
Det går nog bra att tigga skjuts till exempelvis Strimasund från Hemavan. Om du planerar att boka en övernattning i Hemavanstrakten i samband med turen kan du passa på att höra dig för om hjälp med skjuts samtidigt. Annars borde det funka med att ta tummen till hjälp...

Annars kan man göra en förlängd tur genom att gå via Artfjället till Strimasund och på olika färdvägar ner mot Hemavan. Men det blir förstås en annan tur.

En bra början eller slut är annars Ruttjebäcken, som skurit en del spektakulära formationer i berget. Väldigt fint också att blicka ut över Tängvattnet :) Vill man fortsätta därifrån på ännu mer (och lite mer uttalat) lågfjäll kan man också traska över Jofjället direkt efter och ut på E12:an för att ta bussen...

Attans, men om du helt saknar motorfordon så skulle jag gå till Stabbfors från Hemavan och därifrån gå upp på fjället för att sedan gå i en halvcirkel över fjället som slutar vid bäcken. Därifrån kan man ju antingen knata på vägen till Hemavan eller över Jofjället till E12 eller jovattsdalen.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg