Årlig/Månatlig/Daglig skötsel av MTB´n

Hej!

Jag har en SCOTT TAMPICO köpt på cykellogen sensommaren 2002.

Skulle vilja ha reda på vilken servis den ska ha och hur ofta.

Under de senaste 2 dagarna har jag tvättat den med högtryckstvätt och avfettat kedjan med nån häftig pryl man fäste på kedjan och hällde i ett medel som skulle lösa upp och sköjla av oljan.

Hade nämligen drängt den i 5-56 dagen innan.

Jag har också justerat det bakre växelsystemet så att det tar 0,2 sek istället för 2 sek att växla.

Är det något särskillt jag bör skaffa, smörjmedel och så?
 
Högtryckstvätt det mest destruktiva man kan göra

olofsson47; sa:
Under de senaste 2 dagarna har jag tvättat den med högtryckstvätt

Det är nog det absolut dummaste och mest destruktiva man kan utsätta en cykel för. Om någon hade utsatt min cykel för något så vansinnigt skulle jag omedelbart ta den till den bästa cykelmecken i stan och be dem lägga om samtliga lager: vevlager, styrlager och hjullager, i förhoppingen att de går att rädda.

Se http://www.mountainbike.com/mbhelp/maintenance/other/ för rengöringsråd.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
 
Tack för det!

Jo, jag vet att det inte är så bra för lacken, men jag visste inte att det var så farligt. Den sabbades inte iallafall.
 
Öhum....

Jadu. Det va inte snällt me högtryck på cykeln. *asg* men man lär sig av sina misstag. Iof inte säkert att det blev nån skada men snälla du, gör inte om det. Va gäller kedjan så rekommenderar jag att prova dej fram bland smörjor. Se bara till att hålla den ren (Dvs om det fastnar en massa i den, tab bort det på lämpligt sätt.) jag brukar dra på med 5-56, låta verka en stund och bara torka av överflödet. Försök hitta en smörja som inte är kletig, vilken 5-56 är bra om du torkar noga efter att du smörjt.
Service på en MTB...hm. Lämna in för justering en tid efter att du köpt hojjen. Ca 2-3 månader efter. Beror lite på hur du kör. Alltid gott att få vajerslack och fälg/ekerslack fixat av en som kan. Sen är det bara att stå på. Med luft i däcken...så håller sej fälgarna fina! Med den cykeln du har kan jag garantera att det är inga prob med nånting. Bara pilla inte förmycket me växlar och annat utan bara smörj lite och torka rent så funkar den. Va gäller kedjan ska den bytas enligt vissa kriterier som de säkert vet där du köpte åket. En kedja töjer sig och till slut pajjar den övriga delar i drivlinan om du inte byter. Det går ca 3 kejor på en uppsättning kransar och kassetter...
Det va de hela. Jo! Måste byta bromsklotsar ibland oxå. //Kim.
 
Re: Tack för det!

olofsson47; sa:
Den sabbades inte iallafall.

Det vet du inte. Det som händer vid flitigt användande av vatten, särskilt högtryck, är att fettet i lagren löses upp samtidigt som smuts tränger in. Friktion o slitage ökar, kulorna blir rostangripna (om du inte har xtr) etc. Intuitivt tror man att en skinande ren cykel är önskvärd, att vattentvätt är bra för cykeln, men det är fel. Det är bättre att ha välsmorda rena lager. Själv använder jag aldrig rinnande vatten, på sin höjd en våt trasa.

Per

http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
 
Vafan!

Va ett jäkla hallå här! Bara låt skiten sitta helt enkelt. Den blir dyngig nästa gång iaf! Tryckluft...jaja. Men inte bland lagren väl??? Är väl ändå ingen som glor där. Och det är ändå täta lager så sliten kommer inte in!!!
Slut på diskussionen tycker jag.
 
Re: Vafan!

Lundell; sa:
Va ett jäkla hallå här! Bara låt skiten sitta helt enkelt.

Inte bra det heller. Bästa är att låta den torka och sedan ta bort den med fuktig trasa eller borste. Använder man vatten ska man vara noga med att inte spola på lagren.

Per
 
olofsson47; sa:
Är det något särskillt jag bör skaffa, smörjmedel och så?

En bok om cyklar kanske? Där brukar det stå hur en cykel skall skötas.

Högtryckstvätt är som de flesta andra skrivit perfekt för att trycka in så mycket sand och grus som möjligt i lagren och samtidigt skölja bort allt fett ur dem. Det är antagligen bätre att doppa cykeln ett par gånger i en sjö än att spola den med högtryckstvätt.

Ok, om du låter bli att spola på lagren så är väl högtryckstvätten hyffsad för ramen (bortsett från att det sliter en del på lacken, men det beror ju på om man anser att lacken är till för att cykeln skall se fin och dyrbar ut eller om den är där för att hindra ramen från att rosta).
 
Ska bli!

Jag dränkte kedjan och alla rörliga delar i 5-56 innan jag stack till min kompis för att få det riktigt gjort. Där tog vi bort allt ungefär och använde den tidigare nämda anordningen för att smörja den igen.

Som svar på det där med service så kan jag säga att vi (jag och min kompis köpte våra cyklar samtidigt), lämnade in dem efter ett halvår...

Jag har själv justerat växlarna, görs med en insex-nyckel, storlek 5, modell tum.

Jag kör det här:

Lite varierad downhill (utför åsar och berg med skog), landsväg (3 mil asfalt och grus när jag ska mellan mamma och pappa), och på byn med kompisar. Så jag vet inte om min cykel går att anpassa till något speciellt...

Mycket tacksam för alla svaren!
 
Två olika "angrepp"

Det finns två olika "religioner" vad gäller cykelunderhåll. Den ena fanatikern river hela cykeln efter varje tur och går igenom varje del och fettar av/in det som behövs.

Den andra fanatikern lämnar in hojjen på LBSen på översyn en gång per år för att låta dom ta hand om det.

En vettig ambitionsnivå är nog att lägga sig någonstans mitt emellan.
Rengör cykeln (torr eller blöttvätt är upp till dig)efter ungefär varje cykeltur (om den blivit skitig). Kolla funktionen på cykeln, fungerar det bra så behöver du inte göra någon justering, är det något strul så fixar du det.

Kedjan rengör du (med kedjetvätt eller lösningsmedel i burk) när den är skitig och sedan oljar du in den. Använd inte 5-56 utan ta en cykelolja, till exempel Finish Line eller Motorex (finns många fabrikat). Lägg på olja, låt sitta ett tag och torka av. Kedjan skall vara torr att ta på, och du skall inte bli skitig av den. Oljan gör nytta i kedjan, inte utanpå den. Är kedjan oljig kommer du bara dra åt dig mera smuts och behöva rengöra oftare. Dessutom sliter en smutsig kedja på klingorna så att du behöver byta dom oftare.

Hur man använder cykeln är individuellt, och därför bör underhållet vara individuellt. Cyklar man bara när det är torrt och solsken (som min granne) så klarar man sig i många år utan underhåll.
Cyklar man mycket när det är lerigt och skitigt så kommer man slita mer på cykeln och därför så måste man juster och byta ut oftare.

Rengör cykeln när det behövs. Justera genast det som är "knas" och byt ut det som är trasigt på en gång.

/Mattias
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg