Argentière vs. Les Deux Alps

Hej!

Funderar på att åka med UCPA till Frankrike för lite telemarksåkning. Några frågor som jag skulle vilja ha svar på: är januari en bra månad (snömängd, väder osv.)? Bör jag välja Argentière eller Les Deux Alps (eller annat alternativ) om det är bra skidåkning jag är ute efter? Hur stora är grupperna?

Tacksam för all information!

Mvh Jonas V.

Pist eller offpist?

"Vart ska jag åka?" frågade telisåkaren.
"Vilken typ av åkning vill du ha?" svarade tipsaren.
"Det vet jag inte" sade telisåkaren
"Då kan du åka vart som hellst".

Skämt åsido; det beror naturligtvis på vad du är ute efter. Alperna är helt rätt så tidigt på sässongen eftersom de inte lider av de korta dagarna vi har här uppe i Norden. Har man tur med vädret (vilket inte är lika säkert som i mars) kan man dessutom få mycket nysnö.

Till Argentiere åker man för att åka på Grand Montes. Där finns underbara offpistområden och den typ av åkning präglar hela Chamonix.

Vill du åka mer i pist skulle jag rekommendera Serre. UCPA kör dit...

Telemark kan ju vara mycket, tur, topptur eller pist.
Åk dit där förhållandena passar din åkstil/intresse bäst.

/föhl

Vid snöbrist i alperna är mitt intryck att Grands Montets ofta är drabbat. Och pisterna är inte alpernas bästa, eller mest välpreparerade. Och det är stenigt utanför pisten, så det krävs rejält med snö. Mitt råd är att undvika januari.
Å andra sidan kan det komma ett dump närsomhelst. Och tredje sidan kan det bli för mycket av det goda, om man inte klarar mjölksyra till öronen i oändligt långa svarta off-pistrepor, ja Chamonix har lite speciellt väder.
Men man vet aldrig...
Och inte blev du väl någe klokare av det här!

Argentiere / Les 2 Alpes

Välj 2 Alpen.
Varför ? Jo som skrevs är Argentiere ingenting utan Gr Montet. Så här tidigt på säsongen är det endera taskigt med snö, läs avblåst eller annars har det snöat så allt är stängt på grund av lavinfara. Och när dom sen öppnar är hysterin efter puder total. Taskigtväderskidåkning är det ont om.
Tidigt på vintern är ju generellt lavinfaran störst,
därför är det bra att åka till ett ställe som även har snäll off pist som tex 2 Alp. Pistningen sköts föredömligt. Vill man ha hårig åkning är det bara att knalla en bit över glacieren så är man i la Grave som när det gäller hårig offpist ligger i klass med Chamonix.
Men som skrevs Serre kanske är ett ännu bättre alternativ. Men kan vara ganska snöosökert tidigt.
Vänta med att boka till nära avgång för att se vart det ligger bra med snö.
Ha Det

Hejsan!
Jag åkte med UCPA till Argentière vecka 3 i år och var med i en telemarksgrupp. Snötillgången var helt okej - ucpa's guider är faktiskt helt suveräna på att hitta bra förhållanden både i och utanför pisterna. Det är ju bra att träna på svåråkta underlag oxå - livet består inte alltid av puder och salsgolv med manchestersnö. Gruppen bestod av ca 10 personer som alla åkte ungefär lika. För övrigt kan jag rekommendera att resa med ucpa - alla var där för att åka skidor och man utvecklades verkligen som skidåkare.

God tur!
/Eva-Lisa

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
goodfella Skidresa säljes! Argentière nu på fredag 1 v med UCPA Telemark 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg