avslutad210712
Gäst
Allsport; sa:Om hunden är oregerlig och ej lydande ska den givetvis vara kopplad. Har man stenkoll på hunden, tycker jag inte ett koppeltvång är motiverat. Lyder hunden på stanna-kommando samt vid inkallning vid ALLA tillfällen kan hundar gå lösa. Att folk stör sig på att generellt se okopplade hundar tycker jag är löjligt! Det är att dra alla över en kam.
Faktum är dock att långt från alla hundägare respekterar att det finns hundrädda och andra som inte vill ha stinsliga och skälliga hundar lösa. Ett stort lass med skit till alla dessa hundägare!
En hundrädd person struntar faktiskt i om du anser att du har koll på hunden, En hundrädd person ser en lös hund och för dem är det samma som skräck och fasa.
När jag rastade min hund rusade det ut en lös schäfer med raggen upp, tänderna blottade och vilt morrande mot min hund. Efter kom matten som uppenbarligen precis hade stått i duschen för hon var inte så välklädd om man säger så *L*. Hon förklarade för mig att hennes hund var såååååå snäll. Tyvärr hade jag lite svårt att tro henne och hade det varit en hundrädd person tror jag knappast att han eller hon hade uppskattat denna snälla hund.
Som hundägare tycker jag att vi skall ta vårt ansvar och enbart ha hundarna lösa där det passar och det är definitivt inte på gång- och cykelbanor under tider på dygnet då andra är i farten.
[Ändrat av avslutad210712 2005-09-24 kl 06:56]