Det ar verkligen tragiskt att vintern ar over nu just nar forhallandena borjar bli bra och formen tar sig. Jag var i Chamonix forsta gangen 1988 for att klattra och sallan har jag sett sa stora turer i sa bra forhallanden. UIAA vintern ar ett minne blott sedan knappt ett dygn och jag maste saga att aven om det rader ganska kalla forhallanden just nu sa ar det mer var an vinter. Det ar nagot visst med vinterbestigningar, exponeringen, ensamheten, de korta dagarna, komplexa forhallanden etc. Sa har de sista dagarna pa vintern flockas alla som soker vinter ticks utan att behova genomlida midvinterforhallanden. Inget ont i det och dessutom sa har knappast Droiets, Jourasses, Sans Nom och en del annat varit i battre kondition pa lange. Det ar till och med sa illa att en gammal stofil som jag kan tanka mig att klattra Jourasses i veckan som kommer bara for att det rader sa fina forhallanden aven om det kanns bittert att inte fa en vinterbestigning sa tror jag nojet av turen kan kompensera det bittra i att det nu ar SOMMAR!
Har kommer lite bilder fran min sista vinter raid i Chamonix. Vi varmde upp pa Pinocchio IV 6+ M7- 450m pa Mont Blanc du Tacul. Vi han ocksa med Nordvaggen pa Aiguilles Sans Nom 3982 som jag tror vi gjorde forsta svenska bestigningen av eller forsta svenska vinter i alla fall. Graden var V 6 6c/A2 eller M6+ 1000m och leden var Gabarrou Silvy mer om det i morgon
Foto och klattrare David Falt och Krister Jonson pa Pinocchio
Har kommer lite bilder fran min sista vinter raid i Chamonix. Vi varmde upp pa Pinocchio IV 6+ M7- 450m pa Mont Blanc du Tacul. Vi han ocksa med Nordvaggen pa Aiguilles Sans Nom 3982 som jag tror vi gjorde forsta svenska bestigningen av eller forsta svenska vinter i alla fall. Graden var V 6 6c/A2 eller M6+ 1000m och leden var Gabarrou Silvy mer om det i morgon
Foto och klattrare David Falt och Krister Jonson pa Pinocchio