Arc'teryx kontra Haglöfs

Nu har tiden äntligen kommit för mig mig att köpa en ny dagsturssäck. Efter att ha kollat runt lite så har jag kommit fram till två modeller A. khamsin 38 och H. roc 45. Ryggsäcken ska användas ganska allround, lite lättare vinterklättring och toppbestigningar plus en del skidåkande. Rocen har en skidplatta vilken khamsin saknar, dock är k. lite lättare.

Vilken ska jag välja?

Råd, tips, och åsikter. Allt är välkommet

Arc'teryx

Hej!

Jag har inte direkt erfarenhet av de modeller du beskriver men dock av Haglöfs och Arc'teryx ryggsäckar i det större segmentet.

För att uttrycka det kort: Arc'teryx är bäst!
Naturligtvis är det en subjektiv åsikt vilken ryggsäck man tycker om men i mitt fall så passar Arc'teryx min rygg mycket bättre än Haglöfs. Vad det sedan gäller kvalité så har jag under tre års hård användning knappt lyckats ge min Bora 80 en skråma medans bärsystemet på min tidigare Haglöfs ShoSho gick sönder en kall vinterdag efter två år.

Det finns dock två nackdelar med Arc'teryx, bärsystemetär ju vanligen inte ställbart vilket gör att man bör fundera noga på storlek. Sedan är det ju priset. Dom är inte billiga direkt men enligt min åsikt väl värda sitt pris. Några tips är att kolla på nätet där de brukar vara billiga eller hitta någon kompis som skall resa till Kanada som kan köpa med en ryggsäck hem. Med en hyffasd kronkurs kan man nästan komma ner till halva priset. De tillverkas ju i Vancouver.

Det var mina åsikter, hoppas du har nån nytta av dem och lycka till.

/patrik

Jag hade en roc 35 hemma för provpackning förra året och det var en sak jag inte gillade alls. Om man inte packar säcken helt full så hamnar spännet till säckens lock under spaden (röd ortovox). Känns inte klockrent att behöva släppa på alla kompressionsremmar för att få upp locket...

/Mattias

Rock 45 :)

Jag gjorde en stor jämförelse när jag köpte säck och det blev till slut en Rock 45!

Läs recensioner på:
http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=245

Mest beroende på priset 1200:- med 10% rabatt vs. 2300!
Jag kan alltså slita ut två rocksäckar och så mycket hållbarare kan Arcteryxen inte vara!

Khamskin är en kalasfin säck, men den modellen jag tittade på hade ingen ficka för camelback, vilket jag ville ha.

Har slitet på den ganska mycket bla. en jättevurpa på cykel då jag gick sönder men rygsäcken bara blev dammig!

Det är ganska stor skillnad på ROC säckarna och ShoSho säckarna men att jämföra en 4600 säck med en för 1500 spänn är ju lite löjligt!

Slitstyrka, Khamskin har inte funnits så länge inte heller ROC säckarna så vi får vänta 5 år med att undersöka detta!

Bärsystem, ett litet + till Arcteryx!

Vill du ha bästa kvalite köp Arcteryx, mest för pengarna Haglöfs!

PS provade nya Arcteryxjackorna och Alpha jackan är nog den finaste jacka jag har sett! Men 5800:- PUH!

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg