Arcteryx dyra? En myt!

Nordesjö; sa:
alven; sa:
finns det tekniska/funktionsmässiga skäl till att pröjsa 5 tusen spänn för en jacka? I så fall: vilka då?

Definitivt.
I dagens samhälle är det inte ett dugg långsökt att faktiskt se "ge status" som en central funktion hos ett klädesplagg.

[...]

Sen kan man ju fråga sig om det är förnuftigt.

Absolut, det är ju marknadsföringsmässiga elementa att en produkt är mer än den fysiska pryl man får i sin hand när man köper den; "branding" pysslas det ju en del med. Vad jag var lite nyfiken på var om det finns (eller i alla fall kan genereras) mer "tekniska/funktionsmässiga" argument i termer av t ex stryktålighet, vattentäthet/ånggenomsläpplighet, rörlighet eller vad det nu skulle kunna vara. Det var därför jag skrev "tekniska", för att rikta tanken ditåt. Tji fick jag :) Som de reflexiva konsumenter utsidanfolket är så gick ni direkt på kärnan, vilket visade sig vara ytan...

alven; sa:
Vad jag var lite nyfiken på var om det finns (eller i alla fall kan genereras) mer "tekniska/funktionsmässiga" argument i termer av t ex stryktålighet, vattentäthet/ånggenomsläpplighet, rörlighet eller vad det nu skulle kunna vara. Det var därför jag skrev "tekniska", för att rikta tanken ditåt. Tji fick jag :) Som de reflexiva konsumenter utsidanfolket är så gick ni direkt på kärnan, vilket visade sig vara ytan...

Som tokfunktionalist och produktutvecklare kan jag helt enkelt inte låta bli se statusgrejen som en funktion. ;)

Men nu när det är avhandlat...
Det man betalar för är till viss del produktutveckling. De billigare märkena kan skippa den kostnaden genom att bara kopiera mönstret en säsong senare.
Dessutom är premiummärkena ofta först med ny tillverkningsteknik och nya material, vilket innebär att dyrare tillverkning måste betalas av kunden.

Några år senare när volymerna blir större och teknikutvecklingskostnaderna är täckta blir det billigare att använda tekniken och medelmärkena följer efter - ett bra exempel är svetsade/limmade sömmar.

Så om man vill vara först med de nya lösningarna, och belöna dem som faktiskt själva utvecklar tekniken och designlösningarna ska man köpa dyrmärkenas grejer.

Sen kan ju sånt som passform och funktionalitet också vara bättre, men det får man kanske bedöma från fall till fall.

Och även om man vill betala för ny teknik och ny design så finns det ju som sagt fortfarande billigare märken än till exempel Asterix, Tierra och Haglöfs

Nordesjö; sa:
alven; sa:
Vad jag var lite nyfiken på var om det finns (eller i alla fall kan genereras) mer "tekniska/funktionsmässiga" argument i termer av t ex stryktålighet, vattentäthet/ånggenomsläpplighet, rörlighet eller vad det nu skulle kunna vara. Det var därför jag skrev "tekniska", för att rikta tanken ditåt. Tji fick jag :) Som de reflexiva konsumenter utsidanfolket är så gick ni direkt på kärnan, vilket visade sig vara ytan...

Som tokfunktionalist och produktutvecklare kan jag helt enkelt inte låta bli se statusgrejen som en funktion. ;)

Men nu när det är avhandlat...
Det man betalar för är till viss del produktutveckling. De billigare märkena kan skippa den kostnaden genom att bara kopiera mönstret en säsong senare.
Dessutom är premiummärkena ofta först med ny tillverkningsteknik och nya material, vilket innebär att dyrare tillverkning måste betalas av kunden.

Några år senare när volymerna blir större och teknikutvecklingskostnaderna är täckta blir det billigare att använda tekniken och medelmärkena följer efter - ett bra exempel är svetsade/limmade sömmar.

Så om man vill vara först med de nya lösningarna, och belöna dem som faktiskt själva utvecklar tekniken och designlösningarna ska man köpa dyrmärkenas grejer.

Sen kan ju sånt som passform och funktionalitet också vara bättre, men det får man kanske bedöma från fall till fall.

Och även om man vill betala för ny teknik och ny design så finns det ju som sagt fortfarande billigare märken än till exempel Asterix, Tierra och Haglöfs

Jo jag inser varifrån en hel del av kostnaden kommer. Men frågan kvarstår: om det finns fördelar med den nya tejpen/tyget eller vad det nu är som i sig motiverar någon att pröjsa 5 pix för det, kontra att köpa en produkt ur mittsegmentet som har "gammal" teknologi.

Min misstanke är förstås att funktion i termer av status är central, kanske mest central. Vad det verkar hittills så är det ingen som rationaliserar sitt köp med mer "tekniska" argument. (Inte för att särdeles många har svarat, iofs...) Men i andra diskussioner om kläder på denna eminenta sajt brukar sådana argument vara de som figurerar mest.

alven; sa:
Vad det verkar hittills så är det ingen som rationaliserar sitt köp med mer "tekniska" argument. /.../ Men i andra diskussioner om kläder på denna eminenta sajt brukar sådana argument vara de som figurerar mest.

Vi kanske har blivit klarsyntare allihop och inser att vi inte längre kan hävda att den dyrare jackan faktiskt är så mycket bättre ;)

Men just kläder är väl lite som stolar. Så jäkla mycket funktion kan man inte lattja med (och de flesta uppfyller brukarkraven ungefär lika bra), så det blir helt enkelt estetik och varumärke som får avgöra köpet.

Ju mindre skillnad det är mellan konkurrerande produkter, desto starkare måste man göra sitt varumärke. Det är ju ingen slump att några av världens starkaste varumärken sitter på burkar med sockervatten.

Re: För att läga på mer ved på elden!

yakman; sa:
Vill man ha kvalitet så kostar det!
Det är dock dyrt att villja vara vän med naturen och köpa plaggen som är det är "inne" att vara ute i.
Tyvärr så är mina erfarenheter med Dermizax så dårliga att jag hellre rekomenderar en regnponcho från Biltemaän att föreslå ett jackköp av detta fabrikat!
Dermizax går inte att få rent, det läcker och är omöjligt att impregmera, trixet som fabriken föreslår fungerara inte.
Verkligen? Vad har fått dig att ändra uppfattning? I den här tråden tyckte du ju att materialets egenskaper är goda: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=33180

Det motsägs inte heller av testet som hänvisades till i tråden: http://www.shelby.fi/tips/breathability.pdf

Dermizax ligger ungefär som XCR vad gäller diffussion med ökande luftfuktighet, enligt testet.

Raskesven

Re: För att läga på mer ved på elden!

yakman; sa:
Vill man ha kvalitet så kostar det!
Det är dock dyrt att villja vara vän med naturen och köpa plaggen som är det är "inne" att vara ute i.
Tyvärr så är mina erfarenheter med Dermizax så dårliga att jag hellre rekomenderar en regnponcho från Biltemaän att föreslå ett jackköp av detta fabrikat!
Dermizax går inte att få rent, det läcker och är omöjligt att impregmera, trixet som fabriken föreslår fungerara inte.

Dermizax är ett laminat (precis som Gore-tex-membranet), så eventuella rengörings- eller impregneringssvårigheter lär väl handla om yttertyget snarare än själva membranet?

Men läckande jackor har man ju stött på, även från dyrmärkena, så att köpa Gore-tex är ingen garanti.

Re: Re: Re: För att läga på mer ved på elden!

langby; sa:
Nordesjö; sa:
... så att köpa Gore-tex är ingen garanti.
Tja, man får ju en ny om den läcker...

Det är i och för sig väldigt trevligt. Har själv haft förmånen att använda mig av den garantin. Men garantin hindrar inte plaggen från att läcka, Gore-tex eller ej.

Dessutom lär konsumentköplagen göra att man kan byta vilken membranjacka som helst om den läcker de första tre första åren så länge det inte handlar om vanligt slitage eller liknande (krav som även Gore ställer).

Konsumentköplagen rular - gratis!

avslutad210712

Gäst
Malindo; sa:
Vibram presenterar i veckan sin nya sula BJORN:

"Typical retro tennis sole. Young, clean, bicolor, innovative, unisex."

Det ni!

Nog för att det ibland känns som att man blir trampad på men nu når det nya nivåer.....

avslutad210712

Gäst
alven; sa:
En liten fråga till er som går i Asterix/Tierra/Haglofs-tankar: finns det tekniska/funktionsmässiga skäl till att pröjsa 5 tusen spänn för en jacka? I så fall: vilka då?

Självklart :)

*säger en som aldrig någonsin i livet skulle betala 5000:- för en jacka men som ändock går i Tierra*
[Ändrat av avslutad210712 2005-10-29 kl 16:30]

avslutad210712

Gäst
Nordesjö; sa:
På den punkten skiljer sig ju inte friluftsprylar från till exempel bruksföremålet bil - är till exempel en BMW 3-serie en hundratusing bättre än en Opel Astra?

Sen kan man ju fråga sig om det är förnuftigt.

BMW's 3-serie är såklart bättre än alla andra mellanklassbilar.

Nej jag äger inte en BMW - ännu.

Förnuftigt - nej inte ens i närheten av och speciellt ekonomiskt är det vansinnigt men ekonomisk har jag aldrig varit.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Småtärna Laga/limma fåll på Goretexjacka (Arcteryx)? Kläder 17
Mr.H Arcteryx -SV Alpha Jacka Kläder 6
Jaxxx Identifiera arcteryx byxor Kläder 3
Punkt Arcteryx Atom AR Kläder 5
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
skyspy Arcteryx Beta AR Kläder 4
pelka Arcteryx M's Atom LT Jacket? eller annat?? Kläder 6
Schneeberger Arcteryx Alpha SV / Haglöfs Cirque Kläder 6
xfredrikx Arc'teryx Alpha SV Glove Kläder 6
pelka Arcteryx Gamma MX Jacket Kläder 7
Napoleon Gore och Arcteryx AVRÅDER från Wash-In impregnering. Varför? Kläder 9
avslutat_17_06_20 gamla vs nya Arcteryx Theta AR Kläder 0
brigas Arcteryx gamma mx byxa Kläder 3
Joakim Ambrosson Smartwool och Arcteryx Kläder 14
peppe_37 Arcteryx theta sk pant Kläder 7
linuspersson77 Arcteryx BETA AR jacka - Klättermusen Einride Kläder 2
Silverfox Arcteryx Kläder 1
joask202 Arcteryx Fission LT Pant Kläder 0
sandwichman Klättermusen Grim, Arcteryx Theta AR Kläder 15
rannug Arcteryx Gamma SV, AR eller MX? Kläder 3
jonasfranz Arcteryx? Kläder 1
kungsleden Arcteryx gamma sv Kläder 7
flundval arcteryx Theta AR/LT? Kläder 1
mcpete arcteryx beta ar pants Kläder 1
0399 Arcteryx huvor Kläder 1
Nyman Klättermusen va arcteryx vs norröna Kläder 3
erolorhun ArcTeryx jackor? Kläder 4
Schneeberger Mervärde dyra termobyxor? Kläder 76
Lars_P Dyra tröjor i ribbstickad polyester Kläder 23
prylManne Skalbyxor..Billiga eller dyra? Kläder 14
d-b Dyra skid-/telemark-/snowboardkläder? Kläder 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg