Arcteryx Beta Sv M eller L?

Hej!

Dags för min första skaljacka. Valet har fallit på Arcteryx Beta SV. Men frågan är om jag ska ha medium eller large?

mina mått är någonstans ”mitt i mellan”
Tex bröst måttet 106cm är mitt i mellan M (102cm) och L (110cm).

Midjemåttet 92cm är åt L (94cm) hållet än M (86cm)

Höftmåttet 99cm är mer M (100cm) än L (108cm).

Är 182cm lång och väger 88kg

har båda storlekarna hemma och har provar fram och tillbaka nu i flera dagar. Så jag skulle verkligen uppskatta all input jag kan få!

Mina reflektioner:

Medium känns ”ok” stramar lite över bröstet när jag drar bak armar helt. Detta med endast en Power Houdi under. Vidare så stramar den även lite över magpartiet i frammåtböjd position. Och även i sittandes position. Ärm längden är dock mycket bra.

I Large har jag full frihet kan röra mig hur som helst utan att den stramar/spänner åt någonstans. Både med en power houdi och lättviktsdun under. Däremot är ärmarna ca 3cm längre än medium går ju dock att justera med velcro strapsen. Med endast en power houdi under är den liiiite stor axelpartiet.

Så hur bör man resonera här? Är det så att detta är mer ett skal för vinterbruk och då i storlek L? Och sedan skaffar jag en annan nättare skaljacka för somrarna?

Jag fattar ju att om man ska rymma en del under jackan så blir den ju stor. Samtidigt vill jag även kunna rymma en lättviktsdun under. Känns ganska realistiskt.

Tänkta aktiviteter:
Regnjacka på sommaren, vinteraktiviteter: skidor, utelek med barn. Promenader i alla väder. Typ så.

Uppskattar alla synpunkter jag kan få!
Daniel

Jag hade valt L.

Med det beror rätt mycket på att jag hatar när kläder som jag har på mig ute i naturen är för tighta. Jag har vid något tillfälle valt en mindre variant. För mig har det alltid slutat med att jag inte använder plagget.

En reflexion är att du kanske även ska titta på något annat märke utöver Arcteryx. De gör bra kläder, men om ärmarna blir för långa hjälper det inte så mycket. (Även om jag har lite svårt att förstå att ärmar kan vara för långa...)

Tvekar du mellan två storlekar, så har du ju allt att vinna och inget att förlora på att välja den större - vad är egentligen problemet med "liiite stor i axelpartiet"?. Du får friheten att kunna ösa på med extra lager, samtidigt som du får bättre ventilation och större rörelsefrihet. Och kan dra ärmsluten över händerna, när det regnar :). Allt sådant vidgar ju jackans användningsområde, så du kanske slipper köpa en till.*

OBS ta ovanstående för vad det är - personlig åsikt från en som aldrig förstått vitsen med det alltmer slimmade och kortmidjade "outdoor"-modet, och som finner en Montane Minimus i herrstorlek XXL lagom för hennes 170 cm och 60 kg ;)

* Fast jag förstår ditt resonemang, för jag kan också spontant tycka att den här jackan är overkill - och onödigt tung/bulkig - som (huvudsakligen) sommarskaljacka. Om nu inte dina aktiviteter inkluderar typ klättring/bergsbestigning :)).

Senast ändrad:
Tvekar du mellan två storlekar, så har du ju allt att vinna och inget att förlora på att välja den större - vad är egentligen problemet med "liiite stor i axelpartiet"?. Du får friheten att kunna ösa på med extra lager, samtidigt som du får bättre ventilation och större rörelsefrihet. Och kan dra ärmsluten över händerna, när det regnar :). Allt sådant vidgar ju jackans användningsområde, så du kanske slipper köpa en till.*

OBS ta ovanstående för vad det är - personlig åsikt från en som aldrig förstått vitsen med det alltmer slimmade och kortmidjade "outdoor"-modet, och som finner en Montane Minimus i herrstorlek XXL lagom för hennes 170 cm och 60 kg ;)

* Fast jag förstår ditt resonemang, för jag kan också spontant tycka att den här jackan är overkill - och onödigt tung/bulkig - som (huvudsakligen) sommarskaljacka. Om nu inte dina aktiviteter inkluderar typ klättring/bergsbestigning :))

Tack för synpunkterna! Det är ju igentligen inget problem att L är stor i axelpartiet. Jag antar att jag blir lite nojigt när jag provar fram och tillbaka mellan storlekarna. Och sedan har jag lite för lätt att ”fastna” i modet istället för funktionen.

Tack för synpunkterna! Det är ju igentligen inget problem att L är stor i axelpartiet. Jag antar att jag blir lite nojigt när jag provar fram och tillbaka mellan storlekarna. Och sedan har jag lite för lätt att ”fastna” i modet istället för funktionen.
Jag har nu kompletterat mitt inlägg med länk till en gedigen recension av din valda jacka (Outdoorgearlab). De tycker också den kan vara overkill för de flesta vanliga friluftsaktiviteter, men om du inte behöver bära på jackan under någon längre vandring och tycker den är värd sitt pris i övrigt, så spelar det ju mindre roll.

Jag har nu kompletterat mitt inlägg med länk till en gedigen recension av din valda jacka (Outdoorgearlab). De tycker också den kan vara overkill för de flesta vanliga friluftsaktiviteter, men om du inte behöver bära på jackan under någon längre vandring och tycker den är värd sitt pris i övrigt, så spelar det ju mindre roll.

Jag resonerade som så att jag vill ha ett jävligt bra och slitstarkt skal. Och kan tänka mig betala för det. Har absolut inga problem med vikten, jag är ju van med betydligt tyngre ”täckjackor” Jag ser detta som ett skal jag kommer ha under väldigt lång tid eftersom jag inte kommer slita på den så jätte mycket.
Tusen tack för ditt engagemang!

Medium känns ”ok” stramar lite över bröstet när jag drar bak armar helt. Detta med endast en Power Houdi under. Vidare så stramar den även lite över magpartiet i frammåtböjd position. Och även i sittandes position. Ärm längden är dock mycket bra.

I Large har jag full frihet kan röra mig hur som helst utan att den stramar/spänner åt någonstans. Både med en power houdi och lättviktsdun under. Däremot är ärmarna ca 3cm längre än medium går ju dock att justera med velcro strapsen. Med endast en power houdi under är den liiiite stor axelpartiet.
Jag hamnar också ofta mellan storlekar, precis som du.
Just för den jacka du beskriver och att du ska ha den när du är aktiv och rör dig skulle jag ha valt den större, du kommer att sura över att den stramar. Tänk dig cykla i jackan och du känner ytterplagget så tajt, blä!

Jag hamnar också ofta mellan storlekar, precis som du.
Just för den jacka du beskriver och att du ska ha den när du är aktiv och rör dig skulle jag ha valt den större, du kommer att sura över att den stramar. Tänk dig cykla i jackan och du känner ytterplagget så tajt, blä!
Hej, jo precis är ju det jag är rädd för. Och risken är ju att man inte använder den då

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andjo514 Fjällräven vs Arcteryx dunjacka? Utrustning allmänt 11
Micro553 Arcteryx Delta LT vs Arcteryx Konseal Utrustning allmänt 4
aksello Arcteryx Miura 45 Utrustning allmänt 0
aksello angående axelbanden på arcteryx arrakis 65 eller annan ac2 variant Utrustning allmänt 0
roccster Arcteryx Made in Canada (no more) Utrustning allmänt 14
JohanStrömdahl Köpa arcteryx i peking Utrustning allmänt 2
cogo Arcteryx "classic bora" 80 vs Lundhags Motion 80 Utrustning allmänt 14
flamma Arcteryx bora, länk till billigt köp! Utrustning allmänt 7
J o h a n Lundhags Beta insole regular/opti samma sula? Utrustning allmänt 1
PQracing Batterisyra läckte i dyklampa, vad kan användas för att beta av kontaktblecken? Utrustning allmänt 7
haskell Alpkit Beta Utrustning allmänt 0
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg