Arc´teryx Bora 80

FR säckar brukar vara nära måttet, vad skall du ha en 80 l till? Strävan brukar ju var mindre och lättare.
Mina 70 och 85l säckar går med bara vintertid numera. Mindre räcker länge.

Okej.Har egentligen klarat mig rätt bra med min 65 liters säck, men har varit aningen besvärligt att packa när fiskegrejerna ska med och har saknat vissa detaljer. Så efter senaste turen med en veckas konstant regn blev jag less på att ha saker utanpå säcken eller behöva stå kämpa med packningen när man ska iväg, vill enkelt kunna få ner allt i säcken. Därav den större modellen nu =)

Håller fortfarande på att testa säcken. Alltså, är fortfarande lite fundersam på den där koppen. När jag har på mig säcken känns det som den sitter bra och skönt.. Men inte f*n har jag bättre rörlighet på huvudet, slår fortfarande in skallen strax ovanför "koppen" när jag verkligen tittar mig runt och nästan rakt upp... Dock vet jag inte om jag egentligen störs av det, men känns ändå skumt ? Vad hände om jag skulle gå på en Tall istället ? Känns galet då jag idag och axelremmarna så långt ner som det går..

Till sist, någon som vet hur de 80 litrarna räknas ? Bara huvudfacket ? Topplock och "framfickan" ?

Angiven volym brukar vara allt.

Jo misstänkte det, men har hört eller läst någonstans, men minns inte vart, att Arcteryx volym bara gäller huvudfacket i säcken. De skulle ju betyda att säcken iaf är ca 80 liter + 5-7 liter i topplocket och lika mycket i fickan fram. Då är de ju alla gånger 90 liter. Har lite svårt att sätta fingret på hur stor säcken är jämfört med min gamla 65 liters Bergans, då jag inte har alla saker som normalt åker med hemma.

Men har en kompis som har en Kaja 85, som är alldeles lagom, tyvärr är den inte tillgänglig så att jag kan jämföra med den heller. Men vi har likvärdig utrustning annars, så är ju ett bra riktmärke om litrarna stämmer.

Ringde faktiskt till butiken idag. Tipsade mig om att mäta min rygglängd, har fått lite olika tips ang. detta.. båda utgår från kotan i nacken, c7 om jag inte är fel ute. Den som är tydlig om man böjer fram huvudet. Sedan ner till precis ovanför svanskotan. Eller om man sätter händerna på höftbenen med tummarna pekande mot ryggraden. Har få fått fram allt från ca 50 cm till max 53 cm när jag mäter till strax ovanför svanskotan.. 53 är ju precis på gränsen till tall enligt Arcteryx.

Men de trodde att Regular är rätt, man ska ha extremt lång rygg för tall. Och de tyckte dom inte jag hade, från det dom minns när jag köpde den. Tyckte inte heller att jag skulle lägga någon vikt vid "koppens" placering om jag inte behöver den för att få plats med klätterhjälm eller så.

Av ren nyfikenhet mailade jag tre andra butiker, talade om min längd osv.. De konstiga är att de andra tror att en Tall är det som passar mig då jag är rätt lång. (188 cm).. Men att rygglängden avgör.

Blir inte direkt klokare..

För övrigt, ang. säckens volym, hittade jag vart jag läst att bara huvudfacket räknas..
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=3223

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fjällbäck Att välja ryggsäck- Ospray - Arc´Teryx Bora - Bergans! Transportera 2
Bengt S Var kan man köpa ryggsäcken Arc´Teryx Bora 80? Transportera 10
Lena L Recencion Zpacks Arc Haul Transportera 11
Retrovirus Arc´teryx Kashmin 52 eller Klättermusen GungnerKev 50? Transportera 3
vane505 Bora 80 eller Aether 70 (för backpacking & fjällvandring) Transportera 11
olahan Arcteryx Bora 80 versus Naos 85 Transportera 2
Glännman Arcteryx Bora 95 vs Osprey Argon 110 vs Haglöfs Sumo 95 Transportera 4
pelka Arcteryx Bora 95L Transportera 5
pelka problem med Arcteryx Bora !?? Transportera 11
pelka Kajka 100L VS Arcteryx Bora 95 Transportera 1
Ångström Kajka 75 vs Bora 80 Transportera 16
erikalnervik Arcteryx Bora vs. Norröna Nansen Transportera 4
robjoh08 Användartips Arcteryx Bora Transportera 0
wrendyr Byta Arcteryx Bora strl M till strl L Transportera 2
bredviken Alternativ till Bora 95 Transportera 11
henkealf Arc'Teryx Bora 80 Transportera 4
dextro Osprey/Bora? Transportera 21
hegeland Böja ramen till en Arcteryx Bora?? Transportera 3
hegeland Bora finns numera i två prisklasser Transportera 4
janus82 Skavsår med Arcteryx Bora Transportera 4
fredrikg Lowe Alpamayo 70 - $140, eller Arc'teryx Bora 62 -$190 Transportera 3
utter Arc'Teryx Bora 80 vs Norröna Storen Transportera 4
Pellepassat Arcteryx Bora 80 eller 95??? Transportera 10
Arc'teryx Bora 95-80? Transportera 6
Arc'teryx Bora 95-80? Transportera 2
Arc'Teryx Bora 95 ryggsäck? Transportera 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg