Låglandsleder i Sverige sköts ofta av någon lokal förening såsom en idrottsförening, scoutkår, friluftsfrämjandeavdelning eller liknande mot en ersättning från den som rår om leden, exempelvis kommunen, länsstyrelsen, någon form av stiftelse eller liknande. Skötseln sker då ofta ideelt och pengarna används i föreningens verksamhet.
Runt större orter förekommer det säkert att kommunens park och idrottsavdelning eller liknande sköter en del leder som ligger i anslutning till frilufts och idrottsanläggningar som kommunen rår om.
Lederna i fjällen har jag sämre koll på. Jag var för länge sedan uppe i Abiskofjällen med ett gäng scouter och arbetade med reservatsgränser och leder där för länsstyrelsen. Jag tror inte vi fick något betalt, men vi hade kul.
Tyngre underhåll, byggnadsarbeten, ruskning av vinterleder, utkörning av ved m.m. brukar skötas av lokala företag inom bygg och terrängtransportsbranchen. Samma sak med den friluftsinfrastruktur som finns i skärgårdarna såsom dass, soptunnor m.m., ofta är det lokala diversearbetare som sköter dessa mot ersättning från exempelvis skärgårsstiftelsen.
Så vill du bara ut och jobba med leder där du bor, kolla vilka som sköter de lokala lederna där. De blir säkert glada för hjälp, men räkna inte med att få betalt.
Annars, alla som har hand om leder har ju folk som kanske inte handgripligen gör så stora jobb, men som administrerar och beställer underhåll, handleder eventuella frivilliga osv. Det kanske är de lättaste jobben att komma in i utifrån. De här lokala fixarna jag nämnde ovan är ju oftast enmans eller familjeföretag, så där är det nog svårt att bara söka ett jobb.