Aquilo K 1 GF eXplorer

Rabatt storkund

Min erfarenhet är att man kan pruta en del på tillbehören om jag köper 2 kajaker på en gång. För ett par år sen skulle jag köpa en kajak inkl tillbehör samtidigt som en bekant så vi slog ihop påsarna och fick bra mycket mer rabatt på tillbehören än om vi skulle köpt var och en för sig.

/Måns
 
Tack

Tack alla för era svar på min tråd, känner mig dock fortfarande osäker men kommer att åka runt och provsitta/paddla några olika modeller! Angående Biltema bågarna så blir det något annat fabrikat, förmodligen dyrare men hellre det än att det skall rosta sönder snabbt!
/Frederic
 
När jag skulle köpa takräcke till min första bil (VW Golf > 20 år sedan) var jag först till Biltema. Det blev rysningar i hela koppen för en gymnasieingenjör i maskinteknik (civilingenjörsexamen är inte i maskinteknik http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=587433&postcount=7 )

Den som konstruerat detta takräcke kan inte ens ha läst 5 timmar hållfasthetslära. Fyrkantröret var inget rör utan hade en 8-10 mm öppning (slits på undersidan) och godstjockleken var utan att mäta mycket tunnare än ”högpristaktäcken”.
För den som aldrig sysslat med hållfasthetslära kommer här förhoppningsvis enkla exempel på hur smycket svagare en öppen (som en slits i ett rör) konstruktion är, än sluten konstruktion som är sluten.

Tag en tom ask med locket på t.ex en ask Bredgott. Ta tag med en hand på varje kortsida och vrid händerna åt olika håll. En rätt så styv konstruktion. Ta av locket och gör samma sak. Att vrida sönder asken är ingen konst.

Har man ingen tom Bredgottask så kanske man har en tom 1-liters mjölk- eller juiceförpackning i papp. Ta tag med en hand på varje kortsida och vrid händerna åt olika håll. En rätt så styv konstruktion. Ta en kniv och skär en slits längs hela mitten på en långsida. Ta på samma sätt återigen tag med en hand på varje kortsida och vrid händerna åt olika håll. Att vrida sönder förpackningen kräver ingen större kraft (vridmoment).

Har man inte heller någon tom 1-liters mjölk- eller juiceförpackning så har dom flesta jag känner inom några dagar en tom rulle som det varit hushållspapper eller toapaper på. Försök vrida papprullen. Den är styv. Klipp sedan upp en slits längs hela papprullen. Vrid igen. Den uppklippta papprullen är vek.

För att försöka svara på Thures fråga om Biltemas fyrkantrör så är mitt råd att först kolla om det huvudtaget är ett rör eller en öppen konstruktion. Råd 2 är att kolla godstjockleken på röret (ta bort plastproppen på änden). Att sedan ta reda på viket material det är i fyrkantröret är mer komplicerat. Men generellt: svaga material är billigare att tillverka än starka material, och Biltema verkar spara in kostnader på det mesta.

När jag bytte bil för bra precis för ett år sedan hade jag inte en tanke på att ens åka till Biltema och kolla på deras takräcken. Bilden i mitt förra inlägg på det rostiga Biltematakräcket är taget i maj i fjol, några månader efter det att jag bytt bil och köpt takräcke (Thule). Mont Blanc var mitt alternativt till Thule. Nu blev det Thule för den lokala Mont Blanc försäljaren (Bilia, Ford) kunde inte svara på om det var ovala rör eller fyrkantrör i det paket som dom sålde som passade min bil. Och jag ville ha fyrkantrör för då passade kajakhållaren från min förra bil (Golf).

Jag hoppas att ingen av mina kajakvänner har ett Biltematakräcke i fall vi ska samåka.

Per
 
Det

intressanta är att Mont Blancröret har en lång slits nedtill i röret medan Biltemaröret inte har detta. Biltemaröret har däremot betydligt mindre godstjocklek. Jag byggde ihop Biltemaröret med Mont Blanc-fästena och har borrat och bultat direkt i Biltemaröret.

Har kört drygt 100 mil med en tung takbox fylltd med 11 par skidor stavar och en fjällpulka. Det hela verkar stabilt och bra så här långt med långt avstånd mellan främre och bakre lastbåge. Se bild från Flatruet.

Hälsningar Thure
 

Bilagor

  • P1010637.jpg
    P1010637.jpg
    40.7 KB · Visningar: 628
intressanta är att Mont Blancröret har en lång slits nedtill i röret medan Biltemaröret inte har detta. Biltemaröret har däremot betydligt mindre godstjocklek. Jag byggde ihop Biltemaröret med Mont Blanc-fästena och har borrat och bultat direkt i Biltemaröret.

Har kört drygt 100 mil med en tung takbox fylltd med 11 par skidor stavar och en fjällpulka. Det hela verkar stabilt och bra så här långt med långt avstånd mellan främre och bakre lastbåge. Se bild från Flatruet.

Hälsningar Thure

VW Caddy Life om jag inte ser fel...
En perfekt kanotbil med möjlighet till långt avstånd mellan bågarna och eftersom det från början är en arbetsbil så är det säkert stadiga fästen. Har också dörrar bak som går att öppna (till skillnad från en lucka) när man har kanoter på taket.
 
Kolla begagnat är mitt tips vad gäller taklastare. Jag köpte Thuletaklastare för 75 spänn på Solareturen här i Karlstad, det fanns en hel hög. I allafall om man har dropplist, som jag har på min Volvo 945, är utbudet stort.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg