När jag skulle köpa takräcke till min första bil (VW Golf > 20 år sedan) var jag först till Biltema. Det blev rysningar i hela koppen för en gymnasieingenjör i maskinteknik (civilingenjörsexamen är inte i maskinteknik
http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=587433&postcount=7 )
Den som konstruerat detta takräcke kan inte ens ha läst 5 timmar hållfasthetslära. Fyrkantröret var inget rör utan hade en 8-10 mm öppning (slits på undersidan) och godstjockleken var utan att mäta mycket tunnare än ”högpristaktäcken”.
För den som aldrig sysslat med hållfasthetslära kommer här förhoppningsvis enkla exempel på hur smycket svagare en öppen (som en slits i ett rör) konstruktion är, än sluten konstruktion som är sluten.
Tag en tom ask med locket på t.ex en ask Bredgott. Ta tag med en hand på varje kortsida och vrid händerna åt olika håll. En rätt så styv konstruktion. Ta av locket och gör samma sak. Att vrida sönder asken är ingen konst.
Har man ingen tom Bredgottask så kanske man har en tom 1-liters mjölk- eller juiceförpackning i papp. Ta tag med en hand på varje kortsida och vrid händerna åt olika håll. En rätt så styv konstruktion. Ta en kniv och skär en slits längs hela mitten på en långsida. Ta på samma sätt återigen tag med en hand på varje kortsida och vrid händerna åt olika håll. Att vrida sönder förpackningen kräver ingen större kraft (vridmoment).
Har man inte heller någon tom 1-liters mjölk- eller juiceförpackning så har dom flesta jag känner inom några dagar en tom rulle som det varit hushållspapper eller toapaper på. Försök vrida papprullen. Den är styv. Klipp sedan upp en slits längs hela papprullen. Vrid igen. Den uppklippta papprullen är vek.
För att försöka svara på Thures fråga om Biltemas fyrkantrör så är mitt råd att först kolla om det huvudtaget är ett rör eller en öppen konstruktion. Råd 2 är att kolla godstjockleken på röret (ta bort plastproppen på änden). Att sedan ta reda på viket material det är i fyrkantröret är mer komplicerat. Men generellt: svaga material är billigare att tillverka än starka material, och Biltema verkar spara in kostnader på det mesta.
När jag bytte bil för bra precis för ett år sedan hade jag inte en tanke på att ens åka till Biltema och kolla på deras takräcken. Bilden i mitt förra inlägg på det rostiga Biltematakräcket är taget i maj i fjol, några månader efter det att jag bytt bil och köpt takräcke (Thule). Mont Blanc var mitt alternativt till Thule. Nu blev det Thule för den lokala Mont Blanc försäljaren (Bilia, Ford) kunde inte svara på om det var ovala rör eller fyrkantrör i det paket som dom sålde som passade min bil. Och jag ville ha fyrkantrör för då passade kajakhållaren från min förra bil (Golf).
Jag hoppas att ingen av mina kajakvänner har ett Biltematakräcke i fall vi ska samåka.
Per