Apropå luftmadrass och sovning:

Jag tycker det är viktigt att sova gott. Därför har jag förutom madrassen med mej en tjock sovkudde. Det går att komprimera den ganska ordentligt med hjälp av en kompressionspåse. Finns "billiga" på Coop Forum, 49 spänn.
Förvisso blir då paketet litet, men stumt. Ibland kan det därför vara bättre att pula ner kudden okomprimerad, för att utnyttja tillgänglig packvolym bättre.
Uppblåsbara kuddar tror jag är både onödigt, och mindre bekvämt för oss som kajakar.

Strmbrg,

Kudde...

Min kudde består av ett örngott där jag stoppar in en fleecetröja... ( + ev lite andra kläder om jag vill ha större kudde.)
Fleecetröjan uppfyller alltså kravet på fler än ett användningsområde... ;-)

Men det kan förstås bli problem om det skulle bli så kallt att jag måste använda fleecetröjan när jag sover ;-(

Men det var fiffigt!

Min kudde blir stor som en fotboll när jag pressat ihop påsen maximalt. Kläder har man ju med sej hursomhelst...
Skitbra!

Strmbrg,

Kudde rules

Jag har en liten kudde som min käre mor sydde åt mig när jag skulle på klassresa i sexan.
Rosa rutig med JOHAN broderat med korsstygn.
Den försvinner nästan helt och packas i sovsäckspåsen och är ohyggligt mycket skönare än att pula ihop en fleecetröja.
Dessutom muntrar den upp stämningen hos vilken sur frilufsare som helst.
Har hittils inte mött någon som inte sett belåten ut när jag visat den och med sina 18 år på nacken får man anse den som mycket erfaren.

Själv när jag är ute och vandrar och och är på läger så stoppade jag ner mina kläder i sovsäcks påsen som funkade ganska bra men man blir kanska stel i nacken på morgonen så jag skaffade mig en haglöfs kudde som har inbyggd kompresions påse så kudden blir relativt liten. jag har aldrig sovit så skönt efter jag köpte my out pillow från haglöfs!!

Det finns en ännu bättre, vad ni än hittar på

Jag köpte en kudde från therm-a-rest, alltså inte en uppblåsbar utan en ritig kudde med en liten kompressionspåse finurligt fastsydd på undersidan. Den blir som en stor grapefrukt ihopknölad och som en king-size hotallsäng utfläkt. Med det inköpet gick den där otäcka och köliga upplevelsen av klädesplagg instoppade i sovsäcksfodralet i graven. Jag har aldrig haft så ont i öronen som efter en natt på ett sådant arrangemang.

Det bästa med min kudde är att kompressionsfickan på baksidan kan stoppas full med något mjukt klädesplagg för att ytterligare öka volymen och kuddigheten. En dunjacka till exempel är nog perfket. det har jag ännu inte testat eftersom jag inte ägt någon dunjacka hittills, men nu har jag en dito väst och skall ut och vandra i morgon så då blir det test.

Kalle

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg