Aostadalen, tips och följeslagare?

Vi är två stycken som ska bege oss söderut, till Aostadalen med berg som Matterhorn, Mont Blanc och Monte Rosa som statuerar exempel på hur ett riktigt berg ska se ut!

Vi kommer att ta oss dit med hyrbil (min vän jobbar på Hertz och får specialpris) och söker 1-2 pers. som vill hänga på. Ca 175 mil enkel resa, avklaras på ca 17 h.

Sen kommer några frågor:

* Hur är det med tält i alperna egentligen, får man eller får man inte tälta?
* Lämpliga vägval för att se spännande platser plus de tre ovanstående bergen?
* Andra tips och råd!

// Jocke

Vi är två stycken som ska bege oss söderut, till Aostadalen med berg som Matterhorn, Mont Blanc och Monte Rosa som statuerar exempel på hur ett riktigt berg ska se ut!

Vi kommer att ta oss dit med hyrbil (min vän jobbar på Hertz och får specialpris) och söker 1-2 pers. som vill hänga på. Ca 175 mil enkel resa, avklaras på ca 17 h.

Sen kommer några frågor:

* Andra tips och råd!

// Jocke

Det naturliga är förstås att följa Alta Via 1, gärna med början i Alagna (men följ GTA till
Gressoney) och slut ex.vis vid Elisabettastugan nära Monte Bianco. Tar c:a 10 dagar.

http://www.huthyfs.com/piaogal/piaoindex.html (2006)
(bild 71 och framåt).

http://www.huthyfs.com/westtrek.html (1993, 2006).

Som synes är jag luddig med tältreglerna, men i en Parco Naturale är det strängt.
Och man tältar inte gärna nära stugor. Finns det levande fäbodar i närheten avtalar man med herdarna, vilket brukar gå bra. Det är nog bra att kunna lite franska eller italienska.

På min tur 2006 tältade jag (mellan Alagna och Closé) fritt mellan Alagna och St. Jean,
på camping i St. Jean och fritt nedanför Fenetre de Tzan (bild finns). Man kan på olika sätt kringgå leden - t ex ett tältläger vid Lago di By skulle ge underbara utsikter och spara höjd.

på vägen upp mot Matterhorn fins 2 stugor att övernatta i, den första Abruzzi kan man få mat o logi.
Högre upp endast logi.
På Mont Blanc har jag sett folk tälta lite här o var, runt Gutier stugan får man tälta i snön kan bli ordentligt kalt på natten så man bör ha en bra sovsäck.

Duca degli Abruzzi ligger vid Alta Via 3 som är ett alternativ till Alta Via 1, närmre gränsen och högre, därmed också mer krävande ur alpin synpunkt. Från Val d'Ayas till Valtournenche kan man alltså välja att gå över Cime Bianche på 3:an eller Col di Nana på 1:an. Jag har bara gjort det senare, två gånger t o m - jag avrådddes bestämt från Cime Bianche, helt enkelt p g a utsikterna - det är inte precis ont om skidstationer i trakten av Cervinia.

När jag nu jämför mitt inlägg och det senaste förstår jag att Jocke kanske skulle beskriva sina mål tydligare. Vill du verkligen upp på någon av topparna (av vilka ett par kräver teknisk kunskap)? Följer man Alta Via 1 är det förstås aldrig tal om att tälta i snö, e.d. När jag gick
år 2006 var det perfekta förhållanden redan de sista dagarna i juni. Det kan variera.

Vilka utsikter värdesätter du? Om man följer GTA mellan Alagna och Gressoney St. Jean får man fina pastorala utsikter. Går man via Pastorestugan och Bettaforca får man en hel del fulhet men också en trolig utsikt mot Monte Rosa, 3000 meter upp i luften. I siktigt väder ser man Europas högst belägna stuga, Capanna Margherita.

Själv tycker jag sträckan mellan Valtournenche och Closé är det finaste man kan tänka sig i Aostadalen.

Tanken är inte att bestiga någon topp, iaf inte över 4000 meter. Så det lämnar jag till nästa resa. Nu är det enbart för att njuta av vyer och att reka lite i området.

Jag kikade lite på Kompass-kartorna och har för avsikt att ta mig från Val di Gressoney - Courmeyeur med avstickare uppåt mot Matterhorn och Mont Blanc. Ingen alpinutrustning kommer att medföras, vilket sätter begränsning i höjd.

Gillar annars hög höjd. Tycker det finns alldeles för många val att ta i dessa trakter för övrigt ;)

// Jocke

Tanken är inte att bestiga någon topp, iaf inte över 4000 meter. Så det lämnar jag till nästa resa. Nu är det enbart för att njuta av vyer och att reka lite i området.

Jag kikade lite på Kompass-kartorna och har för avsikt att ta mig från Val di Gressoney - Courmeyeur med avstickare uppåt mot Matterhorn och Mont Blanc. Ingen alpinutrustning kommer att medföras, vilket sätter begränsning i höjd.

Gillar annars hög höjd. Tycker det finns alldeles för många val att ta i dessa trakter för övrigt ;)

// Jocke

Låter som ett bra projekt. Courmayeur är onekligen en bekväm slutpunkt, men det vore synd att missa Val di Veny med dess fantastiska våtlandskap. Min tur 93 slutade vid Elisabettastugan
och hade det inte varit dåligt väder hade jag nog gått vidare till La Thuile och lilla St Bernhardspasset. Då är man på Alta Via 2. Tyvärr går dess fortsättning över en glaciär som dock kan undvikas på en fransk omväg.

Några saker att tänka på kanske:

1) När man närmar sig Courmayeur tangerar man också Mont Blanc-leden där människorna stavas M-Å-N-G-A. Med lite planering kan man åtminstone undvika trakten under en helg.
Ett tältläger i trakten av Alpe Malatra vore annars mums, om herden går med på det.

2) Om man följer Alta Via 1 är det inte världens roligaste att korsa Stora St Bernhardsdalen
där tunneln mynnar ut.
Jag gissar att man med kartans hjälp kan hitta en omväg som söker sig upp mot
Stora St Bernhardspasset och ned igen. Att korsa vägen kan förstås inte undvikas.

3) Det västligaste passet på Alta Via 1, Col Malatra, är 2900 meter högt och har snö på östsidan långt in på säsongen även när de andra passen är helt fria. När jag gick över
en bra bit in i juli var sluttningen kanske till hälften under snö, men jag tog det rätt försiktigt ändå.
I början av juli kan det möjligen vara lite problematiskt.

God tur! Glöm inte att testa fontinaosten och det valdostanska köket.

Senast ändrad:
När?

När hade ni tänkt er att åka? Är intresserad av att hänga på om det passar med mitt jobb/mina ledigheter.
/Anders

Det är en underbar årstid, ofta soliga dagar, precis slut på högsäsongen och med all sannolikhet snöfritt till nära 3000 meter (jag utnyttjade samma årstid förra året på en fransk-italiensk tur).
I dess trakter bör vattnet inte vara något problem som det kan vara på andra håll under sensommaren.

Man kan ha otur med köldknäppar och nysnö, men otur kan man ha alla årstider.

Under 2500 m är det alltid tveksamt och beroende av markägarens hållning. På högre höjd brukar det gå bra, i v f i Schweiz, så länge man tänker på att lägga sig så att man inte förorenar vattentäckterna. Vi har tältat vid alla möjliga hyttor runt Zermatt och ingen har klagat (tvärtom!) men vid Domhyttan ombads vi lägga oss så vi inte orenade vattnet.

Hygien är den centrala faktorn. De vet att folk alltid pinkar etc i det fria. Periodvis har det stadigt varit tjugo tält vid Aiguille d´Midi och eftersom alla "orenar" har myndigheterna förbjudit tältning där.

Thöodulpasset mellan Cervinia och Zermatt erbjuder fina vyer av Matterhorn och Monte Rosa. Det är ett lätt praktiskt taget helt ofarligt pass.

* Andra tips och råd!

Ni får ut mer av vandringen om ni är utrustade för att kunna gå på glaciär. Det kan vara knepigt om man bara är två, eftersom det kräver mkt mer när det gäller säkerhet och räddningsteknik. Är man däremot tre blir det radikalt enklare. Det skulle öppna möjligheten att gå från Saas Fé till Chamonix, http://en.wikipedia.org/wiki/Haute_Route, korsa Mer de Glace från Torinohyttan till Aiguille d´Midi, etc, etc.

För undvikande av alla missförstånd (om jag inte uttryckt mig klart redan). Alperna är ett geografiskt område, inte ett politiskt. Bergskedjan berör sju länder och inom dessa ett antal
kantoner, regioner, Bundesländer, etc. Alla dessa har sina egna lagar; dessutom gäller särskilda regler i naturskyddsområden, t ex regionala Parchi Naturali, eller Parchi Nazionali.

T ex i La Vanoise får man bara tälta nära vissa stugor, i Les Ecrins och Mercantour
mellan vissa kockslag. I Le Queyras gäller bara tillbörligt avstånd från närmsta by.
I Gran Paradiso (i Aostadalen och Piemonte)
ska, enligt en av mina böcker, av hävd
("per consuetudine") tältning vara tillåtet mellan solnedgång och soluppgång.

En del lagar är obsoleta, genom att de inte upprätthålls. T ex lär det i princip
vara förbjudet att tälta vilt i Piemonte, där jag tältat många gånger. Under åren 2002-2007
har jag gjort 5 alpturer, 8+18+21+18+11 dagar (alltså 71 nätter),
i Frankrike, Italien och (två dagar,
båda med tältläger) i
Schweiz.
Räknade jag rätt nu så har jag tältat fritt 47 nätter, och på campingplatser c:a 8. Praktiska hänsyn tvingar ibland till ofria lösningar, tex proviantering, lämplig etappindelning, etc. Jag har
på dessa fem turer aldrig tältat över 2500 meters höjd, aldrig inom synhåll för en stuga (vem vill det?), aldrig nära andra tältare (de är mycket sällsynta på vandringsleder).
och alltid nära vatten. Toalettbestyren avklarades givetvis på behörigt avstånd.
Men jag är vandrare, escursionista, serendista, randonneur,
Jochbummler, och absolut inget annat.

I Aostadalen, närmre bestämt Valle de St Barthelemy har jag tältat
på en fäbodäng på 2000 meters höjd, på kvällen omgiven av kor. Jag frågade folket, och borde
ha frågat var korna hade sitt stråk! Jag tror f ö inte att det är
i första hand "hygien" som motiverar tältrestriktioner utan hänsyn till marken. Kor och får är inte sådär alldeles hygieniska av sig.

Enligt Legge Regionale (för regionen Aostadalen alltså) av 22/7 1980 skulle fri tältning vara tillåtet enbart över 2500 meter "per scopi alinistici ed escursionistici" -
jag misstänker att även det är en obsolet lag, som åtm. upphävs av överenskommelser.
Jag skulle tro att det är en lösning om man vill tälta i Conca di By som är en väldigt vacker plats (och därmed spara höjd).

En annan sak är att det kanske inte alla gånger är lätt att hitta bra tältläger med naturlig etappindelning utmed Alta Via 1 eller 3. Var tältar man t ex i den nordligaste delen av Valtournenche, alltså kring Cervinia? Ja, där får man nog försöka gå avsides och troligen rätt högt för att slippa undan alla anläggningar. Kanske det går strax efter Cime Bianche.
Mer ska jag inte säga ty då tar jag bort nöjet med planeringen!

Jag har på dessa fem turer aldrig tältat över 2500 meters höjd, aldrig inom synhåll för en stuga (vem vill det?), aldrig nära andra tältare (de är mycket sällsynta på vandringsleder). och alltid nära vatten. Toalettbestyren avklarades givetvis på behörigt avstånd.

Vi tältar gärna högt, gärna nära alphyttorna — eftersom det är helt suveränt att kunna gå in på kvällen och dricka fendant — och finns det andra tältare är det ofta trevligt att utbyta erfarenheter etc. Det har blivit ca 40 nätter på över 2500 m i Haute Savoy och Wallis. På lägre höjd ligger vi helst på vanliga tältplatser, som har toalett, dusch, och en liten butik.

Hur man gör och på vilken höjd man tältar beror naturligtvis lite på var man befinner sig i alperna. I Dolomiterna har vi i allmänhet tältat på lägre höjd. Enda stället jag kan minnas som var över 2500 var i närheten av Lavaredohyttan. Dessvärre har vissa kommuner i Italien, t ex i Fassadalen, har totalförbjudit vildtältning. Motiveringen har varit hygienisk. Förr fanns det t ex långa perioder ett litet läger i Sellapasset. Det var ok så länge det var några få tält. När det blev många tält blev det ett santiärt problem att folk förrättade sina behov i omgivningarna. Mänskligt avträde är avsevärt mer farligt än koskit och fårspillning.

Annars har du säkert rätt i att på många håll är det andra motiv. Främst att marken är privat och att markägarna helt enkelt inte gillar att man tältar på deras egendom utan att fråga om lov.

Var tältar man t ex i den nordligaste delen av Valtournenche, alltså kring Cervinia? Ja, där får man nog försöka gå avsides och troligen rätt högt för att slippa undan alla anläggningar. Kanske det går strax efter Cime Bianche.

Om man går över Thöodol eller Testa Gricia vore det ett alternativ. Det skulle i praktiken innebära att man tältade på Ventina (en rolig pist vintertid) på ca 3000 meters höjd. Sommartid borde det vara lugnt och fridfullt vid Cime Bianche. Men sedan, högre upp, gäller att hela området mellan Gobba di Rollin och Trockenersteg har intensiv sommarskidåkning. Det är alltså massvis av folk som rör sig i området och inte särskilt inbjudande till vildtältning. Hundratals skidåkare skulle kolla in en, liksom massvis av helikoptrar. Sannolikheten att man skulle bli tillsagd att inte tälta där är ganska stor, i v f om man låg mer än en natt.

Colle Tournanche, Breuiljoch eller Furgjoch vore betydligt vildare och mer intressanta. Men också mer krävande. Och, knappast några problem att hitta tältplatser.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GomerL Önskar tips på dagsturer i Zillertal Trekking 1
Selrot Tips/förslag överpronerande trekking&jogga Trekking 0
NiklasLP Tips Cervinia? Trekking 2
rogera1 Tips på stad i alperna Trekking 12
freonet Bestiga mt Fuji, tips Trekking 12
rogera1 Liftkort och tips i Chamonix Trekking 2
Bondmoran Behöver tips om Sardinien Trekking 1
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
Vanish Tips inför Island - Laugavegur Trekking 4
4000mil.se Tips: Vandring i Transsylvanien Trekking 0
stormfrog En vecka i Krügerparken, söker tips och råd! Trekking 1
Christian1 Önskar tips: Cortina över midsommar 2017 (v 25,26) Trekking 15
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
4000mil.se Tips: Caminito del rey i Spanien Trekking 3
Johan123 Tips på sevärdheter och dagsturer i Tyska Alperna samt ev. Österrike Trekking 5
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
hovberget Vandring i augusti, tips sökes! Trekking 7
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Hanna i naturen Tips på berg att bestiga Trekking 12
Jmhe Tips på vandringar Nepal Trekking 4
vedi Tips om leder Trekking 1
submarine Tält-tips för Västra Skottland Trekking 5
victor.olsson Vandring Island. Tips. Trekking 14
Mada92 Kilimajjaro- frågor & tips Trekking 11
walle vandrare Vandring på Färöarna tips? Trekking 2
basti Tips på bra vandring i karpaterna! Trekking 2
nuotap Veckas resa i april - men vart? Tips önskas! Trekking 9
monnes Vandring Pyreneerna. Tips!? Trekking 3
AnnaHelen Österrike, tips till oerfarna Trekking 6
Pommeliten Inkaleden - alla tips välkomna Trekking 6
brinnandeskepp Har ni tips om långdistansvandring? Trekking 9
MonicaKa Hong Kong, tips på dagsturer? Trekking 3
poppo84 Tips på vandring i södra Europa i November? Trekking 6
william.khajeh Vandring i Kanada. Tips ideer?!? Trekking 8
seon Vandring Chamonix-Zermatt, tips efterfrågas. Trekking 6
avsl151102 Chamonix: Tips på boende? Trekking 11
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
aksello tips på vandringstur i november/dember Trekking 6
avslutad201208 Tips på 4-5 dagars krävande vandring Trekking 4
byggarn Tips för nybörjare som vill vandra i pyreneerna Trekking 3
mumsnusriken "Akut" - Tips om Island! Trekking 0
egilviking Alperna - tips på tur/ort, träning & avkopplingsresa. Trekking 5
TruckerLeffe Tips om vandring i Serbien, Kosovo eller montenegro? Trekking 2
JL83 Vandring över Pyreneerna - Tips på 2-veckorstur Trekking 4
William The Bear Har DU tips om Val Gardena? Trekking 10
MAW Patagonien tips? Trekking 0
nollett Tips på leder i Provence? Trekking 3
Trixsey2 Utrustningsfrågor och tips - Vandring över Japan Trekking 0
helena.w Trekking januari, någon som har tips på bra leder? Trekking 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg