För undvikande av alla missförstånd (om jag inte uttryckt mig klart redan). Alperna är ett geografiskt område, inte ett politiskt. Bergskedjan berör sju länder och inom dessa ett antal
kantoner, regioner, Bundesländer, etc. Alla dessa har sina egna lagar; dessutom gäller särskilda regler i naturskyddsområden, t ex regionala Parchi Naturali, eller Parchi Nazionali.
T ex i La Vanoise får man bara tälta nära vissa stugor, i Les Ecrins och Mercantour
mellan vissa kockslag. I Le Queyras gäller bara tillbörligt avstånd från närmsta by.
I Gran Paradiso (i Aostadalen och Piemonte)
ska, enligt en av mina böcker, av hävd
("per consuetudine") tältning vara tillåtet mellan solnedgång och soluppgång.
En del lagar är obsoleta, genom att de inte upprätthålls. T ex lär det i princip
vara förbjudet att tälta vilt i Piemonte, där jag tältat många gånger. Under åren 2002-2007
har jag gjort 5 alpturer, 8+18+21+18+11 dagar (alltså 71 nätter),
i Frankrike, Italien och (två dagar,
båda med tältläger) i
Schweiz.
Räknade jag rätt nu så har jag tältat fritt 47 nätter, och på campingplatser c:a 8. Praktiska hänsyn tvingar ibland till ofria lösningar, tex proviantering, lämplig etappindelning, etc. Jag har
på dessa fem turer aldrig tältat över 2500 meters höjd, aldrig inom synhåll för en stuga (vem vill det?), aldrig nära andra tältare (de är mycket sällsynta på vandringsleder).
och alltid nära vatten. Toalettbestyren avklarades givetvis på behörigt avstånd.
Men jag är vandrare, escursionista, serendista, randonneur,
Jochbummler, och absolut inget annat.
I Aostadalen, närmre bestämt Valle de St Barthelemy har jag tältat
på en fäbodäng på 2000 meters höjd, på kvällen omgiven av kor. Jag frågade folket, och borde
ha frågat var korna hade sitt stråk! Jag tror f ö inte att det är
i första hand "hygien" som motiverar tältrestriktioner utan hänsyn till marken. Kor och får är inte sådär alldeles hygieniska av sig.
Enligt Legge Regionale (för regionen Aostadalen alltså) av 22/7 1980 skulle fri tältning vara tillåtet enbart över 2500 meter "per scopi alinistici ed escursionistici" -
jag misstänker att även det är en obsolet lag, som åtm. upphävs av överenskommelser.
Jag skulle tro att det är en lösning om man vill tälta i Conca di By som är en väldigt vacker plats (och därmed spara höjd).
En annan sak är att det kanske inte alla gånger är lätt att hitta bra tältläger med naturlig etappindelning utmed Alta Via 1 eller 3. Var tältar man t ex i den nordligaste delen av Valtournenche, alltså kring Cervinia? Ja, där får man nog försöka gå avsides och troligen rätt högt för att slippa undan alla anläggningar. Kanske det går strax efter Cime Bianche.
Mer ska jag inte säga ty då tar jag bort nöjet med planeringen!