aosta dalen

Hoj!
Vilka toppturer i Aosta dalen, Italien , är värda ett besök i slutet av april?
Finns det några man inte skall missa?

Grandparadisio sägs att man inte får missa!
Hade jag haft förmånen att åka till Aosta med omnejd i april skulle jag definitivt ta en svägn dit. Sen brukar det vraje år komma ett rejält dump med härligt puder i Alagna under april månad, så med lite tur har du att göra där med.

Monte Rosa....

.... massivet är fantastiskt. Massor av fina skidbestigningstoppar på 4000m+. Boende i Gressonay eller Alagna. God italiensk mat och ofta bra väder.
Kan inte bli bättre.

Klas

absolut gran paradiso

Du får bara inte missa Gran Paradiso, en alpin nationalpark som är helt fantastisk! I slutet på april lär refugerna/bergshyttorna också ha öppet å då är det bara att räkna med tre-rätters italiano-middag innan du kryper till sängs :) Stjärnhimlen har aldrig varit vackrare!

http://www.regione.vda.it/turismo/
"dove dormire" sök på rifugio alpina
leta runt så hittar du nog en del info, och maila/ring turistbyrån i Aosta -finns iaf några som pratar engelska! När du kommer till Aosta så gå dit och plocka lite broschyrer, de har jättebra info om refuger,hotell,privatuthyrare mm

Sedan har ju jag "varit på väg" (men aldrig fått häcken ur) att spendera en natt eller två hos munkarna i klostret vid San Bernando-passet, inga sanktbernadshundar längre men ska vara rätt speciellt!

Ha det så härligt, jag ska nog ner dit runt påsk! Än så länge är planen några dar på refug, ner i dalen för att duscha och proviantera, upp några dar igen. osv...

/anneli

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg