Användning och styrka för "cat's paw"?

http://en.wikipedia.org/wiki/Cat's_paw_(knot)

1. Vad heter den här knuten på svenska?

2. Finns det något vanligt fall där den är användbar inom klättring?

3. Någon som vet hur hög styrkan är jämfört med lärkfot? Hittar inget på google. Tänker mig att den, om den har högre brottstyrka än lärkfot, kan vara intressant i vissa situationer för att undvika den ungefärliga halveringen i brottstyrka på slinga/rep.

1. Svivelknut verkar den kallas på svenska i fiskevärlden.
http://www.nordisktfiske.se/?m=19&ID=14
http://www.berglunds-fritid.se/fiskeknutar.htm

2. Kan inte direkt se syftet med att använda den i klättersammanhang. Har inte upplevt att lärkfoten är för svag och om en sådan situation skulle uppstå så skulle jag använda en annan knut men har än så länge inte råkat ut för en sån situation efter snart 18 års klättrande.

3. Ingen aning

Lite info som inte är direkt applicerbart på klättring men kanske ändå ger lite info:

Från http://www.geospectra.net/kite/knots/knots.htm
"Cat's paw. This knot is like the lark's head but with an additional twist in the loop, which gives it more resistance to slippage compared to the lark's head. The cat's paw is a useful knot, but it's somewhat more difficult to tie."

http://www.marinews.com/Bimini-Cats-Paw-Splice-202.php
"The Bimini Cat's Paw Splice is a sure way of connecting a loop to a loop without too much obtrusion into the lines natural contours. It is therefore not too bad when it comes to running through pulleys, rod guides etc. The Bimini Cat's Paw Splice is probably the strongest loop to loop join you can use. The Bimini Cat's Paw Splice is also an excellent loop to loop joiner for almost all rope classes and types. However, be sure to straighten the twists prior to pulling tight so that the knot tightens evenly and tidily. The Bimini Cat's Paw Splice retains approximately 85 to 90% breaking strain of original line."

http://www.marinews.com/Cats-Paw-Variation-413.php
Cat's Paw Variation
The Cat's Paw Variation is a sure way of connecting a ring, swivel or hook to a loop without too much obtrusion into the lines natural contours. Care is required in the development of the join. Be sure to keep it tidy and neat.
Sometimes called Cat's Paw Splice, however, it is not a splice. The Cat's Paw Variation is one of the most common methods for attaching a ring or a swivel to a double or loop. It retains 80% of line strength, and is an easy knot to complete.
One problem with the Cats Paw Variation is that the lines actually cross behind the eyelet and under pressure that weakens the holding power of the line. The Cat's Paw Variation can be used with super-lines, however knot strength is considerably reduced further if the line is aggressively jerked. This is a problem with all knots, however, the lack of stretch in super -lines exasperates the problem.
The Cats Paw Variation is used for attaching rings etc whereas the Cat Paw is better suited to attaching hooks.The Bimini Cats Paw Splice is best for joining loop to loop.

Coolt. Verkar som om den är betydligt starkare än lärkfot som jag tror bara har ~60% av originalstyrkan.

Går väl under kategorin paranoida tankar, men en slinga i lärkfot runt säkringsöglan med normal styrka tål ca 13 kN innan den går av.

Inte för att jag planerar att generera den typen av kraft, men om man typ halkar vid standplats och tar ett litet fall, så är verkligheten att den enda säkringspunkten som håller dig vid liv är en slinga som har en säkerhetsfaktor på typ ~1.4 om man jämför med de maximala krafter man genererar vid ett förstemansfall.

Kanske inte är ett verkligt problem, men det känns bara inte riktigt bra för mig att ha så låg säkerhetsmarginal på en icke-redundant kritisk punkt i det personliga ankarsystemet.

Började tänka på ett faktor 2-fall som kan ske på långtur, ofta sport, då man sitter i bultankaret med en slinga lärkad i selen... Helst ska man ju sitta i nåt mer, gärna med repet som en andra punkt men om det skulle glömmas och klättraren faller... Hmmm... Vilka krafter är vi uppe i då måntro?

Coolt. Verkar som om den är betydligt starkare än lärkfot som jag tror bara har ~60% av originalstyrkan.

Går väl under kategorin paranoida tankar, men en slinga i lärkfot runt säkringsöglan med normal styrka tål ca 13 kN innan den går av.

Inte för att jag planerar att generera den typen av kraft, men om man typ halkar vid standplats och tar ett litet fall, så är verkligheten att den enda säkringspunkten som håller dig vid liv är en slinga som har en säkerhetsfaktor på typ ~1.4 om man jämför med de maximala krafter man genererar vid ett förstemansfall.

Kanske inte är ett verkligt problem, men det känns bara inte riktigt bra för mig att ha så låg säkerhetsmarginal på en icke-redundant kritisk punkt i det personliga ankarsystemet.

Du kan ha rätt i din bedömning om du tagit med att säkerhetsfaktorn ska vara till för diverse osäkerhetsfaktorer som slitage osv osv.

Själv är jag på sätt och vis av en annan inställning när det gäller säkerhetsfaktorer. Jag tycker 1,0 räcker - om jag vet att jag i mina resonemang som givit säkerhetsfaktor 1,0 tagit hänsyn till sämsta friktionskoefficient, den lägre styrkan (om ett material anges ha en styrka inom ett intervall) och i övrigt använt mig av ingående parametrar som jag är förvissad om.

Problemet med att kompensera ovisshet med säkerhetsfaktor är att det i princip är omöjligt att veta vilken faktor som verkligen är tillräcklig - om man inte har ett intervall för sin osäkerhet i en beräkning. Och har man koll på osäkerhetsintervallet i sina siffror, så använder man de mest ogynnsamma siffrorna, och därmed behöver man inte någon säkerhetsfaktor på detta. Man har troligen i det fallet en skaplig portion överstyrka om man tagit "worst case" av ett antal specifikationer, och sedan låter verkligheten falla ut.

Detta kan låta lite överteoretiskt, och vid klättring kan man inte UNDER klättringen stå med miniräknare och formelsamling och räkna - men det kan man ju göra innan, i den mån inte andra redan gjort det tillräckligt.

Jag "hatar" däremot när folk har tagit ett värde mer eller mindre ur luften, och sedan kompenserar sitt dåliga underlag med att slänga på en godtycklig säkerhetsfaktor.
(Jag påstår förstås inte att det var det du gjorde.)

Började tänka på ett faktor 2-fall som kan ske på långtur, ofta sport, då man sitter i bultankaret med en slinga lärkad i selen... Helst ska man ju sitta i nåt mer, gärna med repet som en andra punkt men om det skulle glömmas och klättraren faller... Hmmm... Vilka krafter är vi uppe i då måntro?

Säg det, genom åren har jag sett många varianter för att beräkna detta, men på länken här kan man ju jämföra en del andra fall, och i viss mån få en intuitiv känsla för hur illa det kan gå möjligen. Vid snabb sökning hittade jag inget värde för ff 2, men det borde finnas nånstans på samma website.

Du kan ha rätt i din bedömning om du tagit med att säkerhetsfaktorn ska vara till för diverse osäkerhetsfaktorer som slitage osv osv.

Håller med. Jag tänkte nog främst på att slingor kan bli slitna, samt kanske varierar lite i styrka från exemplar till exemplar. Varje exemplar är ju aldrig testat till något i närheten av brottstyrkan.

Vidare tror jag nog att det... intressanta scenariot att räkna på är väl det maximala fångstrycket man kan tänkas överleva.. och det ligger väl kanske runt 11-13 kN eller nåt gissar jag. Och då har du ungefär en säkerhetsfaktor på 1.0 på din lärkfot runt säkringsöglan.. Känns som sagt lite optimistiskt dimensionerat med tanke på slitage och potentiella defekter. Meeeen.... inte så att jag inte skulle ankra mig med en lärkfot i verkligheten, utan mer att det är en grej som stör mig pga den för icke-redundant ankarsystem låga säkerhetsfaktorn.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg