Användning av yxan i södra Sverige

Men vart går gränsen mellan grenar och träd? Givetvis värnar jag friheten allemansrätten rätten ger oss, men med denna kommer också ett ansvar. Om jag är på promenad i skogen och tänker att en eld vore trevligt för mitt kaffekok, kan man då nyttja fallna träd? Vart går gränsen?

För att förtydliga håller jag mig till vad jag anser vara grenar, JAG resonerar mer efter hur det jag hittar ser ut i kombination med tjocklek.

Några tankar på gränserna?

From da Phone

Men vart går gränsen mellan grenar och träd? Givetvis värnar jag friheten allemansrätten rätten ger oss, men med denna kommer också ett ansvar. Om jag är på promenad i skogen och tänker att en eld vore trevligt för mitt kaffekok, kan man då nyttja fallna träd? Vart går gränsen?

För att förtydliga håller jag mig till vad jag anser vara grenar, JAG resonerar mer efter hur det jag hittar ser ut i kombination med tjocklek.

Några tankar på gränserna?

From da Phone

Nope! Fallna träd tillhör självfallet markägaren och har ett ekonomiskt värde. Brännved eller rötved betalas ofta runt 200 kr/m3fub.

Torra grenar modell mindre torde däremot vara ok, så länge de inte ligger i en grothög förstås. För då har de också ett ekonomiskt värde för markägaren.

Allemansrätten - inte störa och inte förstöra för markägaren!
/Niklas

Har tyvärr mer än en gång sett hur torkved stulits för att fixa till nyingar på annans mark. Det är långt utanför vad man får göra.

Alla de som missbrukar allemansrätten gräver i en grop för oss alla.
Här nere i Götaland är trycket på vissa skogsområden mycket högt och många hävdar att allemansrätten ger dem rätt, vilket det inte har utan tar.
Sen är det ju märkligt att utländska äventyrsföretag uppmanas av turistorganisationer medan markägaren mest får se på de sorgliga resterna, när han väl får reda på att det varit och att gästerna åkt hem utan att städa efter sig..

Du tänker möjligtvis på:
http://www.lantbruk.com/skog/som-om-kriget-dragit-fram
http://www.lantbruk.com/skog/nederlandska-aventyrare-vill-komma-tillbaka
/Niklas

Pöbelfasoner!
Komiskt att de åkte hit med massa bibelreferenser som utgångspunkt för sin framfart. I vilken ända började de läsa bibeln? Missade dem de tio budorden "Du skall icke stjäla".. Hade de börjat i den änden hade de sluppit åstadkomma detta.

När de ändå snickrade med bibeln som referens, varför byggde de inte sig en ark då?

Pöbelfasoner!
Komiskt att de åkte hit med massa bibelreferenser som utgångspunkt för sin framfart. I vilken ända började de läsa bibeln? Missade dem de tio budorden "Du skall icke stjäla".. Hade de börjat i den änden hade de sluppit åstadkomma detta.

När de ändå snickrade med bibeln som referens, varför byggde de inte sig en ark då?

Det nederländska äventyrsföretaget kör väl med kristen etik och dubbelmoral... Eller så tolkar de bibeln som f-n...
/Niklas

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg