Använder ni kudde när ni tältar?

Ja...

...jag använder kudde när jag tältar1

Jag har en liten resekudde, köpt på IKEA för en billig penning. Den väger 136 gram och är även skön att ha på tåget när man reser till och från fjällen. Den kudden har jag inuti sovsäcken, sen brukar jag lägga extrakläder under sovsäcken också.
Egentligen skulle jag vilja ha en större kudde, men det tar för mycket plats och väger för mycket.

Hälsn. BM

Slängde in förstärknigsplagg (mjuka), kläder mm i fodralet till tältet till en början.
Nu har jag en lätt påse i tyg som jag skickar in det samma i, nog sover jag bra på det!

Jag kör också med sovsäckspåse med diverse kläder istoppade. Dock inte jacka/regnbyxor för de vill jag ha lätt åtkomliga om nöden ger sig till känna mitt i natten. Duntröjan är inte mycket till kudde för den blir ju så liten när den packas ihop, som den ska....

Däremot fick jag en tanke/idé när jag läste Martins inlägg. De flesta har ju någon tät torrpåse med sig, till dungrejer eller annat. Borde inte en sådan kunna dubblera som uppblåsbar kudde? Rullstänga den utan att komprimera och vips fyller en pryl 2 funktioner. Måste testa när jag kommer hem. Själv brukar jag slänga in sånt som kan läcka i min, t.ex. vin, för att allt annat ska förbli torrt! :)

Mvh
Peter P.

Som Martin redan varit inne på så får man kuddproblem när man går över till lättpackning. Det blir liksom inga tillräckligt mjuka och voluminösa prylar över. Maten tar ju slut så småningom också. Jag sover dåligt utan en ganska hög kudde och har använt Flexair som Martin nämner. De är gjorda av Tyvek. Har själv haft en punka, men största problemet är att ventilen släpper luft. Använde flera sådana på långtur i somras och fick blåsa upp dem 3-5 ggr per natt. Går ganska bra när man vant sig :-(

Senaste lösningen är en påse från en bag-in-box-vinare (tom...) som man blåser upp.

Jörgen

Vaddå, kudde!? Snart börjar ni väl snacka om lakan av silke till sovsäckar och mjuka grejer att ligga på, dvs. någon form av portabelt underlag. Friluftsliv har ju börjat utveckla sig till rena lyxsemestrar med rekreation som syfte. Jag skyller allt på sådana nymodigheter som spa osv. ;)

Mvh /Joel (som knölar in fleece och jacka som kudde)

JDe flesta har ju någon tät torrpåse med sig, till dungrejer eller annat. Borde inte en sådan kunna dubblera som uppblåsbar kudde? Rullstänga den utan att komprimera och vips fyller en pryl 2 funktioner.

Jag testade det en natt med min Tatonka-påse och det funkade inte. Luften sipprar ut.
Kompisen körde med sin Wx-tex (den orange med ventil som finns med olika märken) och det funkade bättre för honom, även om jag har märkt att min likadana suger i sig luft när jag har komprimerat den. Den väger ju också närmare 2 hekto.

Mina anmarscher

per tåg och flyg är rätt länga och motiverar en halskudde som används under sovsäcken. Sideninnerlakanet har jag enbart för att det är betydligt lättare att tvätta än sovsäcken, lat på smart vis....söderöver sommartid räcker det ibland solo. På vandrarhem har jag lakan med!
När firman transporterade trosspackningen hade jag alltid kudde i örngott med...dummt att inte sova väl. Med klok vikning kan förstärkningsplaggen utgöra kudde under sovsäcken.
//J

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DoktorGlas Kudde Bo och sova 44
bico Liggunderlag, sovsäck och kudde Bo och sova 8
Jennuska Kudde Bo och sova 11
Skogsakuten Bra kudde? Bo och sova 10
desireman Söker prisvärd lätt kudde! Bo och sova 26
mindful Sidenlakan samt lätt kudde Bo och sova 0
hiko kudde Bo och sova 8
lassebrun Kudde? Bo och sova 13
Jörgen Fjaderlatt.se Flex Air kudde? Bo och sova 7
lignell01 Kudde Bo och sova 14
osiriz Ni som tältar, bär ni också tarp? Bo och sova 22

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg