Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Ett gammal scoutknep är att grönsåpa in katrullen utvändigt (säkrast att tillägga det ) innan man kör kastrullen över elden. Då blir utvändiga sotet lättare att diska bort efteråt. Funkar även om man kör spritkök med Tröd eller liknande sotande bränsle.
Själv kör jag numera mest gas i trangian och sotproblemet är bortglömt. Någon gång med bensin (optimus nova) men även då hyfsat sotfritt utanpå grytan, utan såpa.
Ett gammal scoutknep är att grönsåpa in katrullen utvändigt (säkrast att tillägga det ) innan man kör kastrullen över elden. Då blir utvändiga sotet lättare att diska bort efteråt. Funkar även om man kör spritkök med Tröd eller liknande sotande bränsle.
Bra tips, det tar jag med mig. Tänk, i mina ungdoms dagar tyckte jag scouter var det töntigaste som fanns. Nu när jag passerat 30-strecket är min högsta önskan att leva som en scout på heltid.