Antik vildmarksutrustning?

Ah, var och en blir osalig på sin fason... :) En del äldre prylar är väl så goda som nya - Primus Svea någon? Jakttidningarna har ofta annonser från mindre firmor som tillverkar/importerar kläder i "traditionella" material. Men det väger ofta traditionellt tungt också...

Ja jag har läst en del jakttidningar som har haft en del sådana plagg men givetvis så har dom tidningarna försvunnit av någon anledning :p har för mig att jim stirling eller vad dom heter har en del produkter :)

Jag är ingen vän av att släpa bara för släpandets skull, men jag är heller ingen ultralätt-taliban, långt därifrån. Mitt nykomponerade kök byggt enligt DIY är ett multifuelkök byggt enligt nya principen med bränsleflaska separat och det håller att trampa på, men med full bränsleflaska och minikastrull-stekpanna från IKEA så väger det inte mer än 2 kg komplett. Det går utmärkt att blanda gammalt och nytt och jag blandar gärna in militärgrejer i mixen (just bara för att jag har tillgång till dom) men alla är vi olika och jag hatar också "självlysande" pinaler, mig och mina grejer får dom nästan snubbla över om dom ska se det. Mina grejer är allt från senaste nytt till antikt, det är inte åldern som avgör utan funktionen.

Nej det skulle väll inte gå så lång för mig så att jag släpar runt på en gjutjärnspanna bara för att det håller, det är visserligen inget fel om det är modern konstruktion fast med ett äldre utseende.

Det här är spännande. Ni som vurmar för antika grejer, är det för att de fungerar lika bra som våra nya och ni inte ser någon anledning att uppgradera bara för att prylarna är gamla – eller är det mer för att ni söker er tillbaka till enkelheten så långt det går?

Själv skulle jag aldrig byta bort mitt gaskök mot det gamla t-rödköket (trots att det gamla nog var bättre i hård vind) eller 413-gramsregnjackan mot gamla galonrocken. Inte för att jag älskar nya prylar, utan för att de i mitt fall är lättare, bekvämare och snabbare att använda.

Men det kan ju till viss del bero på att mina gamla prylar var skräp och inte sånt som blir samlarobjekt…

Har du vägarna förbi Malung och Malungsfors någon gång kan du alltid kika in i skinn- och friluftsbutikerna. De har precis vad du söker. Fina hantverkt från lokalsmidda yxor till välsydda ullbyxor och skinnplagg. Klart mer "själ" i sådana grejor än i massproducerade gore-tex kläder. Det håller jag med om.

Det här är spännande. Ni som vurmar för antika grejer, är det för att de fungerar lika bra som våra nya och ni inte ser någon anledning att uppgradera bara för att prylarna är gamla – eller är det mer för att ni söker er tillbaka till enkelheten så långt det går?

Precis vad jag funderar på, och som väl är ett kärnproblem för all form av värdekonservatism. När i världshistorien är det man ska stoppa tiden och säga: Nu är det bra, nu är det äkta. Jag tror inte att farfarsfar och mormorsmor gick omkring i läder och vadmal för att det kändes äkta och hade nån slags själ, utan för att det var det bästa man hade tillgång till med de resurser man förfogade över. Jag är övertygad om att alla tider har haft prylar som varit skräp, men eftervärlden har så lätt att få för sig att allt var riktigt, rejält och moraliskt förr. Jag är övertygad om att just denna diskussion, inte bara om ungdomens moral utan även om utrustning, har pågått sedan människan började prata.

Jag vill inte uppmana till konsumtion för sakens skull, men tro inte att materialutveckling är något nytt. Inte heller dåliga prylar.

Skinn har man i brist på annat, det mesta är bättre. Kläderna på den där hemsidan är rent mode för de som sällan är i skogen... "jeansmodell", kom igen.

Det nya med dagens samhälle är att vi möjligen lever mer på förväntningsfaktorn...det är alltid en ny grej därute som är förbättrad i förhållande till förra årets...konsumtion är inte lika med att förbruka tills slut, utan lika med att nyanskaffa...ju mer up-to-date, desto bättre.

Även i friluftandet sker mycken produktutveckling med ledstjärnan att presentera nytt, nytt och synas.

...själv gillar jag min ryggsäck som utvecklats av och för proffs, och som sett likadan ut sedan 90-talet. Produktutvecklingen utgörs av ny design på höftbältet och på bärremmarna, båda förbättringar. Gillar också min trangiacontainer med 155-brännare, muskler för snösmältning och bra att finlaga på...

Å andra sidan har jag en lite gasbrännare från Soto med lågtrycksventil som är helt överlägsen andra små lätta gasbrännare jag använt...så man får nog sålla, blanda och ge tror jag...allt nytt är definitivt inte av ondo :)...

...föredrar också poly/bomulls-kläder och separat lätt regnskal...tjock ylletröja värmer, nätunderställ syntet torkar fort...

//J

Horace Kephart - Camping and Woodcraft

Jag får väl kategoriseras som "lättviktstaliban", men jag har en nostalgisk ådra i mig som då och då kommer fram och då blir det vadmal, bomullskanvas och ullskortor. Speciellt gäller detta vintern och när det ska eldas.

Om du vill få lite inspiration vad gäller gamla kläder så kan jag rekommendera boken "Camping and Woodcraft" av Horace Kephart. En av de lustiga sakerna med denna bok är att Kephart var än lättpackare redan då. Utemagasinets reportrar klarar fortfarande inte att komma ner i hans basvikt.

Det framgår också med all önskvärd tydlighet att prylintresset var lika starkt i början av 1900-talet som nu. Horace letade i engelska kataloger efter det senaste och suktade efter sidentält!

Jag har full förståelse för dom som vill ha sitt gamla hederliga spritkök och en rejäl aluramssäck med ett midjebälte som går att bogsera en lastbil i, för det är trots allt bra grejor som är fullt jämförbara med utrustning av det senaste snittet. Men att klä sig i bomull, vadd och skinn tycker jag bara låter dumt när det finns så mycket bättre kläder som varken behöver vara dyra eller i skrikiga färger.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg