Anti fjällvandring!

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Etiketter schletiketter

Strykarräven; sa:
Är det nån som sett statistik på om fjällvandrandet ökar eller minskar (jaja, det är säkert ingen lätt sak att göra statistik på, men ändå)

Det brukar sägas att det är fler besökare än någonsin tidigare i fjällen, men att det är färre som går på längre turer. Att bo på anläggning och göra dagsturer är vanligt. Många tycker att tre dagar är en lång tur, och att en vecka är strapatser.
Vill man slippa folk räcker det att lämna lederna, något som de allra flesta aldrig vågar göra. Skönt för oss som vågar, men synd om alla andra som missar en massa.

Det är för många fjällvandrare i fjällen men man får skylla sig själv om man beblandnar sig med dessa packade människor.

När jag bodde i Norrland var jag tvungen att mörka att jag sparang i fjällen och det var vissa svårigheter när man ständigt fick frågan var man fiskat? "Nää, men du vet jag vandrar så jävla högt att det inte finns fisk i sjöarna"

Men jag var ju underligförklarad, konstutbildning å sånt, så jag slapp tråkningar. Att ägna sig å något så underligt som att vandra utan att "göra någonting" var bara vad som väntade från en sån som jeg.

Men det är tur att det finns så många som far upp i fjällen i alla fall tucker jag. Åk med buss å alla båtar, bo och anlita lokala arrangörer, köp, hyr och spenadera era pengar i norr. Sedan kan ni återvända till smältdegeln för att knåda ihop mera deg.

tjonsson; sa:
pery; sa:
Jag undrar fortfarande vad hela gick ut på. Blir väl tvungen att lyssna på programmet.

Här kommer ett referat:
Programledaren intervjuar en reporter som nyss kommit tillbaka från Björkliden/Riksgränsen. Personen i fråga rapporterar om en ökad fjällvandrarfientlighet i regionen (främst inom fjällvandrartäta områden). Detta har bland annat tagit sig uttryck i att vissa element har organiserat sig i fjällvandrarfientliga grupper. Den huvudsakliga anledningen till motståndet är, enligt reportern, att fjällvandringen ökat dramatiskt de senaste åren och lokalbefolkningen är bland annat orolig för att fjällvandrarna ska ta deras jobb och deras tjejer.

Äntligen tisdag är väl ett humorprogram på P3?
Men det var kul att lyssna på programmet.

Rungá; sa:
När jag bodde i Norrland var jag tvungen att mörka att jag sparang i fjällen och det var vissa svårigheter när man ständigt fick frågan var man fiskat? "Nää, men du vet jag vandrar så jävla högt att det inte finns fisk i sjöarna"

Men jag var ju underligförklarad, konstutbildning å sånt, så jag slapp tråkningar. Att ägna sig å något så underligt som att vandra utan att "göra någonting" var bara vad som väntade från en sån som jeg.
Visst ligger det nåt i det du skriver, jag har upplevt samma oförståelse från den del av min släkt som är uppvuxen i norrlands inland. Dock har jag börjat förstå dem. Delvis.

När saker och ting ligger direkt utanför knuten, så tappar de sin exotism. Egenvärdet i att gå och drälla ute i all sten går lite förlorat, och då söker man en orsak för att gå runt bland all den där stenen. Fiske, ripjakt, fara ut och fika med barnbarnen. Hur är det för stadsbon? Åker han/hon ned på stan dagligen/ofta bara för att driva runt? Nej, man har sina syften, annars känner man sig som en dagdrivare.

När jag började läsa här i Umeå där jag är född och uppvuxen, förbryllades jag av mina kurskamrater som gjorde "dagsturer till Grössjön", eller "Utflykter till Nydalasjön". Grössjön är i mina ögon ett träsk (ja, mitt i en myr) och Nydalasjön är kanske den mest exploaterade vattenpölen i Umeå. Hade jag missat nåt? Till Nydala åkte (eller "for") man ju för att fiska eller bada, och till Grössjön for man inte ö h t, om man inte var ornitologiskt intresserad. Efter en tid tvivlade jag på mina gamla "fördomar", och åkte iväg till sagda sjöar. Jodå, Nydala är fortf exploaterad, och Grössjön är ett träsk i en myr. Vad hade jag där att hämta? Ingen svamp att plocka, ingen fisk att fiska. Hux flux är vi i analogi med fjällvandrandet. De där ställena har alltid varit tillgängliga, och därför är de ej exotiska (längre) för mig.

Förutom denna aspekt, som man skulle kunna kalla tillgänglighetsaspekten, så finns det tyvärr en bekvämlighetsaspekt (som jag inte riktigt förstår). Jag tror den hänger samman med tillgänglighetsaspekten. När de flesta av mina norrländska bekanta ska ta sig ut i naturen, så är det bil, skoter och 4-hjuling som gäller. Undantagslöst. Varför ska man gå/skida 2-3 dagar för att koka sig en kopp kaffe vid fjället X, när man kan ta skotern? Här skiljer jag ut mig, eftersom jag uppskattar ansträngningen. Samma sak ser man med fisket: De som bor kvar i trakterna av farsans föräldrahem, skakar på huvet när han kommer dragande med spö och håv. Varför sportfiska harren när den går så mycket fortare att näta upp? Jag tycker att de är ena j*vla dumskallar, och där kommer någonting in som inte bara är en fråga om tillgänglighet. Farsan har dragit tusentals harrar genom åren i de där vattnen, men han vill inte lägga nät.

Kanske tappar man lite respekten för något som är alldeles för tillgängligt?

inte bara tillgänglighet förklarar varför vissa i inre Norrland ser ner på fjällvandrare och själva bara kör skoter. I Norge; Nordland och Troms finns det många lokala Turisföreningar där lokalbefolkningen går på turer i fjällen. Nordlenningen och Tromsøværingen skiljer sig dock ganska mkt från den stereotypa svenska norrlänningen. T. ex är nordlenninger kända för att var jovialiska, pratsamma osv. dvs norrläningens motsats (stereotypen alltså...)

avslutad210712

Gäst
Rungá; sa:

Om man inte har två skotrar på gården så är man väldigt suspekt. För att inte tal om mig som inte ens har en. Och att säga att jag på våren skall åka skidor i fjällen har gjort mig till ett byaoriginal. Spär jag på med att jag sover i tält på våren och flera veckor på sommaren så kan Ni tänka Er varför de jagar mig med tvångströja.

Då är det skönt att jobba på ett Universitet för där finns en jävla mssa konstiga figurer i MINA ögon så då känner man sig helt plötsligt normal *S*

avslutad210712; sa:
Och att säga att jag på våren skall åka skidor i fjällen har gjort mig till ett byaoriginal. Spär jag på med att jag sover i tält på våren och flera veckor på sommaren så kan Ni tänka Er varför de jagar mig med tvångströja.
Det är väl inte så mycket bättre när skidåkandet i fjällen gör en till "Åh, vad häftigt, det låter jättefarligt", som det ofta blir i Umeå!

Och vilket bemötande tror du att man får som stadsbo av andra stadsbor om man erkänner att man sover ute några nätter då och då för att testa sovsäck/tält/annat, eller om man går ut och bygger en granriskoja och kokar lav i näverkärl? Tror du att detta avviker mindre eller mer från deras livsstil än från "den stereotype norrlänningens"?

Strykarräven; sa:
avslutad210712; sa:
Och att säga att jag på våren skall åka skidor i fjällen har gjort mig till ett byaoriginal. Spär jag på med att jag sover i tält på våren och flera veckor på sommaren så kan Ni tänka Er varför de jagar mig med tvångströja.
Det är väl inte så mycket bättre när skidåkandet i fjällen gör en till "Åh, vad häftigt, det låter jättefarligt", som det ofta blir i Umeå!

Och vilket bemötande tror du att man får som stadsbo av andra stadsbor om man erkänner att man sover ute några nätter då och då för att testa sovsäck/tält/annat, eller om man går ut och bygger en granriskoja och kokar lav i näverkärl? Tror du att detta avviker mindre eller mer från deras livsstil än från "den stereotype norrlänningens"?

Det är ni som är konstiga...

avslutad210712

Gäst
redösnoj; sa:
Strykarräven; sa:
avslutad210712; sa:

Det är ni som är konstiga...

Med tanke på att normal definieras utifrån någon slags normalfördelningskurva så kan jag gott skriva under på att jag är konstig (onormal).

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Agno123 Vilken jacka inför fjällvandringen? Fjällvandring 35
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 47
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Nyingen Packraft för fjällvandring Fjällvandring 8
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
penpool Fjällvandring för synskadade? Fjällvandring 7
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 7
Småtärna Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020 Fjällvandring 82
Vattenvargen Fjällvandring plus stuga att parkera maken i Fjällvandring 26
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
eyck Biljett p.g.a. inställd fjällvandring Fjällvandring 0
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Lunsen Kompaktkamera till fjällvandring Fjällvandring 9
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24
MiaWik Lofoten eller enklare fjällvandring med barn senhöst eller skollov v 44? Fjällvandring 0
c20let2k Enkel utrustning för fjällvandring? Fjällvandring 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg