Anti fjällvandring!

Filter

Kunde det inte vara något om någon uppfann ett filter som helt enkelt silade bort det man inte vill se... Det skulle vara praktiskt med en ratt där man kan ställa in, för smaken är ju som baken.

Jag har inte uplevt någon fientlighet ifrån ortsbefolkning där jag har varit men det kan ju bero på att jag är fiskare och gillar att fråga de som kan om vart man skall blöta sina flugor. De allra flesta skiner up som en sol och diskussionerna kan bli både långa och trevliga.

Re: Filter

mattiasland; sa:
... gillar att fråga de som kan om vart man skall blöta sina flugor. De allra flesta skiner up som en sol och diskussionerna kan bli både långa och trevliga.

Japp.
Ödmjukhet och snällhet är tyvärr två väldigt underskattade egenskaper här i världen. Det verkar helt enkelt inte ligga för oss, men så fort man testar det så blir resultatet trevligare än "stå på dig - annars gör nån annan det"-mentaliteten som annars råder.

Re: Re: I de lugnaste vatten...

Nordesjö; sa:
Vad jag vill ha sagt, om jag förstår mig själv rätt, är att det ju finns en snobbism åt andra hållet också.

Jag har märkt det. Om jag har min gamla lappade lila och blå Berghausjacka (som jag inte får ha för min flickvän) på mig så får jag genast kontakt med alla tuffa gubbs med glasfiberhjälm och storskor av plast. Har jag min fina nya jacka så sneglar Arcteryxmänniskorna oroligt på mig, ibland tar dom t.o.m kontakt.

I Norge är detta med silvertejpade jackor ännu mer inne, men det är ändå inte lika viktigt vad man har eller gör som på "Keb". Antar att det beror på att folk är ute mer och gör saker för att det är kul, inte för att det är tufft.

I Norge får man oftare frågor om var man varit de senaste dagarna, var det bra snö, laviner osv. Folk vill ha tips på roliga grejor eller helt enkelt ge tips. I "Keb" handlar det mer om "Gillar du den och den prylen" eller "Vi gjore en så jädra tuff och farlig tur idag, vi ska till Acuncagua sen" osv.

Den här tråden verkar ha delat upp sig i två separata:

Sedvanligt skämtande om 08:eek:r...

Den ursprungliga, enligt det skulle finnas någon sorts motvilja mot fjällvandrare från "lokalbefolkningens" sida. Någon som orkat lyssna på programmet och hört vad det egentligen rör sig om. (Själv har jag ju inte gjort det...)

De enda problem med "lokalbefolkning" jag haft har varit vid paddling i sydligare trakter. I fjällen träffar man ju sällan några andra än de som vill sälja något och de har knappast något emot en. Inte så det märks i alla fall.

pery; sa:
Den här tråden verkar ha delat upp sig i två separata:

Sedvanligt skämtande om 08:eek:r...

Den ursprungliga, enligt det skulle finnas någon sorts motvilja mot fjällvandrare från "lokalbefolkningens" sida.
Fast, du missar lite av min poäng:
Poängen är just att "lokalbefolkningen" som jag har något emot, är "fjällvandrarna" (om dessa sedan är nollåttor eller nollnionollor eller nåt annat står sällan skrivet på deras ryggsäckar). Den "andra" lokalbefolkningen (pensionärer, gruvarbetare, skogsägare, långtidssjukskrivna, renskötare etc) har man ju liten eller ingen kontakt med i fjällen. Därav det kanske rätt välfunna "skämtandet" om nollåttorna.

Nej, jag tror inte att jag missat så mycket. Heltids-äventyrar-wannabes och gamla gubbstötar som varit med förr räknar jag inte till "lokalbefolkningen". De andra grupperna som du nämner träffar man som sagt nästan aldrig.

Jag undrar fortfarande vad hela gick ut på. Blir väl tvungen att lyssna på programmet.

pery; sa:
Jag undrar fortfarande vad hela gick ut på. Blir väl tvungen att lyssna på programmet.

Här kommer ett referat:
Programledaren intervjuar en reporter som nyss kommit tillbaka från Björkliden/Riksgränsen. Personen i fråga rapporterar om en ökad fjällvandrarfientlighet i regionen (främst inom fjällvandrartäta områden). Detta har bland annat tagit sig uttryck i att vissa element har organiserat sig i fjällvandrarfientliga grupper. Den huvudsakliga anledningen till motståndet är, enligt reportern, att fjällvandringen ökat dramatiskt de senaste åren och lokalbefolkningen är bland annat orolig för att fjällvandrarna ska ta deras jobb och deras tjejer.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Agno123 Vilken jacka inför fjällvandringen? Fjällvandring 35
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 47
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Nyingen Packraft för fjällvandring Fjällvandring 8
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
penpool Fjällvandring för synskadade? Fjällvandring 7
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 7
Småtärna Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020 Fjällvandring 82
Vattenvargen Fjällvandring plus stuga att parkera maken i Fjällvandring 26
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
eyck Biljett p.g.a. inställd fjällvandring Fjällvandring 0
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Lunsen Kompaktkamera till fjällvandring Fjällvandring 9
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24
MiaWik Lofoten eller enklare fjällvandring med barn senhöst eller skollov v 44? Fjällvandring 0
c20let2k Enkel utrustning för fjällvandring? Fjällvandring 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg