Det finns olika aspekter av ansvar att ha i åtanke.
Först och främst när det gäller straffansvar (dvs behöva skaka galler, böta eller liknande) så är det som det skrivits förarens ansvar. Det som nämns om uppsåt här behöver iofs inte stämma, men andra anledningar till att åklagare inte tar upp det kan ju vara bevisfrågan också. Det kan vara svårt att hävda uppsåt från förarens sida om passagerare öppnar dörren, men när det gäller föraren själv blir det enklare.
Sen har vi ju det skadeståndsrättsliga ansvaret och där är trafikskadelagen fullständigt klar. Det är föraren och ägaren som är solidariskt ansvariga (via sin trafikförsäkring) gentemot försäkrings-opliktiga traffikanter. Det här ansvaret torde vara långt mycket enklare att utkräva eftersom det knappast kan vara tvistligt de grundläggande förutsättningarna (du och bilen var inblandad och någon skadade sig). De kan iofs köra ett regressmål mot cyklisten ifall de anser att cyklisten har varit vållande, men då är rollerna lite ombytta (och jag har svårt att se att bilisten skulle kunna få rätt i ett sådant fall).
Sen har vi ju det här med vem som får ont i huvudet - ja det är ju cyklisten aldeles oavsett.
Sen är det ju lite det hur man agerar i en sådan situation. Då kan man ju olyckas med tredje part och jag vet inte hur det ser ut med ansvarsfrågan i sådana fall - det är ju iaf orimligt att man skall hålla tredje part ansvarig för att man olyckas med honom.