Ansträngningshuvudvärk och/eller vätskebrist?

Det är nog det jag är mest säker på, att jag inte är vattenförgiftad! Dricker inte alls mycket, och när man väl plötsligt exploderar i aktivitet nån gång med slumpmässiga mellanrum så finns det inga reserver. Men hellre det än att jobba sig till inkontinens och urlakning!

Känns som detta satt i nacken, det blev bra med knak och brak och stretch. (Och en Resorb i vattenflaskan idag på innebandyn.)

Tackar för alla tips, funderingar och liknande erfarenheter!
 
Hur funkar det med att det oftast blir mindre besvär när man är i bättre kondition?

Jag kan också få detta problem och jag har råkar anse mig som relativt vältränad. Men jag har definitivt kopplat det med vätskebrist. Vid maximal ansträngning av långlopp där man inte kan dricka så ofta som man borde får jag huvudvärk efteråt och det kan vara kvar flera dagar. Det hjälper inte att dricka mycket när man kommit i mål.

Den mest klassiska av dessa besvär fick jag en gång vid en bergsbestigning av Trilav (eller vad den nu hette) i Slovenien. Det var ytterst sparsamt med vatten och vi var för snåla att köpa med extra vatten på toppen. När vi var nere igen så fick jag en migränliknande attack så jag kunde knappt dricka eller äta efteråt. En huvudvärkstablett och sedan lite sömn försvann illamåendet, men huvudvärken satt i flera dagar efteråt. Min kompis fick inga problem alls och då drack jag ändå mer än han.

Om ansträngningen är under 1 timma så borde man fundera på hur mycket vatten man druckit tidigare under dagen och sen dricka ordentligt efteråt. Man skall inte behöva dricka under den timman om man inte ligger i underkant redan vid start.

Men visst mitt problem behöver inte vara samma som era.
 
Vid maximal ansträngning av långlopp där man inte kan dricka så ofta som man borde får jag huvudvärk efteråt och det kan vara kvar flera dagar. Det hjälper inte att dricka mycket när man kommit i mål.

Där prickar du mina problem vid t ex heldagsvandring, om jag inte är noggrann med att dricka mer än jag egentligen är sugen på! Urk vad dåligt man kan må.
 
Men när jag får migrän så brukar synen påverkas, flimmer och vid några tillfällen partiellt synbortfall..eller tunnelseende. Jag har helt ovetenskapligt satt det i samband med anspänningar i kroppen...särskilt i käkarna, dåligt med sömn, dåligt med drick och dåligt med näring. Min migrän brukar försvinna efter mat, dryck och vila. Men den andra huvudvärken jag får när det sitter i länge är lite skummare...jag brukar då vätska upp rejält...för att utesluta vätskebrist...därtill försöker jag sova ordentligt...men det verkar inte hjälpa. Huvudvärkstabletter funkar inte heller...kanske att dom hjälper mig att slappna av när jag ska sova, men det är allt...

Jo, det där låter som skolboksexempel på migränsymtom. Jag föreslår att du testar sumatriptan (säljs under olika namn receptfritt på Apoteket) när du känner att migränanfallet smyger sig på. Vänta INTE tills det gör väldigt ont. Migrän-Olle ska motas i grind, det funkar bättre så.

Många som tar sumatriptan blir faktiskt helt smärtfria. Verkar på någon halvtimma eller så.
 

Liknande trådar