Ansluta Garmin 60CS

Har en kompis som har en CS när han ansluter den till datorn så händer inget....Jag vet inte hur det ska fungera med den men själv har jag en CSX och då dyker minnetskortet upp som en flyttbar disk.
Ska internminnet i CS'en synas på datorn? isf. hur får man fram det?
Ante

Enkelt.
CS har inget inbyggt minneskort.
Det är exakt vad X-et står för.

Jo jag vet att den har ett inbyggt minneskort på 56 mb, det är det kortet jag vill få fram i mappträdet på datorn.
Anledningen är att jag vill kunna lyfta i och ur kartfiler från minnet, beroende på vilket område han ska vistas i.
Kartfilerna görs som vanligt i mapsource, alltså bara på de aktuella områdena och sparas på datorn för at sedan bara kopieras in i CS'n när och vart han behöver den.
Har det funnits minnes kort på 1gb eller nått har det inte varit några problem då har det ju gått att kört in hela Fpro området det gäller.
Har nyss köpt FriPro och det känns lite surt om det inte skulle gå på nått vis att åtminstånde nyttja delar av den.

Ladda i och ur kartor gör du väl ändå med Mapsource?
Verktyg - Karta
Markera de kartdelar du vill skicka till GPS:en.
De kommer då upp i listan till vänster, under fliken kartor.
Tryck sedan på Överför - Skicka till enhet. Klicka i kartor.
Då skall just de kartorna skickas till enheten. De som redan ligger där raderas.
Så funkar det med vanliga Fri och City Nav mm.

avslutad210712

Gäst
Om man kör Windows Seven och troligen även Vista i 64-bistversion så verkar det vara lite problem eftersom i alla fall Seven mer eller mindre kräver certifierade drivrutiner. Själv fick jag ladda ner en utility som heter SetupReadyDriverplus som fixar det hela vid varje omstart. Finns en kommandorad man kan köra också men den gäller tydligen bara till man startar om datorn.

Men det kräver ändå att man skall ha mapsource installerad för att ladda över kartorna.

Ladda i och ur kartor gör du väl ändå med Mapsource?
Verktyg - Karta
Markera de kartdelar du vill skicka till GPS:en.
De kommer då upp i listan till vänster, under fliken kartor.
Tryck sedan på Överför - Skicka till enhet. Klicka i kartor.
Då skall just de kartorna skickas till enheten. De som redan ligger där raderas.
Så funkar det med vanliga Fri och City Nav mm.

Ja jag laddar i kartor med mapsource, men sedan jag gjort det så finns det ju en fil (gmapsupp.img) på minneskortet (i mitt fall med CSX'en). Den filen kan jag kopiera till datorn för att ha som backup, skulle det behövas så är det bara att kopiera in den på minneskortet i gps'en igen. Vilket går att göra med vilken dator som helst utan mapsource.

Om man kör Windows Seven och troligen även Vista i 64-bistversion så verkar det vara lite problem eftersom i alla fall Seven mer eller mindre kräver certifierade drivrutiner. Själv fick jag ladda ner en utility som heter SetupReadyDriverplus som fixar det hela vid varje omstart. Finns en kommandorad man kan köra också men den gäller tydligen bara till man startar om datorn.

Men det kräver ändå att man skall ha mapsource installerad för att ladda över kartorna.

Använder windows XP.
Jag tycker att internminnet borde komma upp som en flyttbar disk som andra usb anslutna prylar gör.

X-et står mycket riktigt för "extra minneskort". X-modeller brukar även ha bättre GPS-chip men inte nödvändigtvis SIRF-III.

Nu minns jag inte exakt vilka modeller som har filsystem typ USB-pinne och som därmed dyker upp i PC:ns filhanterare. Jag gissar att de äldre 60C-modellerna inte funkar så. T ex så kan man inte heller se minnet på SP3, 276C och 278. På dessa måste kartorna bytas med hjälp av Mapsource eller annat specialprogram som skriver direkt på minnet.

Som jag ser det är det inget problem. Mapsource funkar bra....

X-et står mycket riktigt för "extra minneskort". X-modeller brukar även ha bättre GPS-chip men inte nödvändigtvis SIRF-III.

Nu minns jag inte exakt vilka modeller som har filsystem typ USB-pinne och som därmed dyker upp i PC:ns filhanterare. Jag gissar att de äldre 60C-modellerna inte funkar så. T ex så kan man inte heller se minnet på SP3, 276C och 278. På dessa måste kartorna bytas med hjälp av Mapsource eller annat specialprogram som skriver direkt på minnet.

Som jag ser det är det inget problem. Mapsource funkar bra....

Närå det är inga problem i mapsource, tänkte bara göra img. filerna i mapsource sedan lägga de aktuella kartbitarna på ett usb minne.
Då skulle han kunna lägga in den kartdel över vilket område han tänkte jaga i CS'en som han vill utan att behöva mapsource installerat. Tänkte att det skulle vara bra att ha med sig på usb så kan han nyttja nån annans dator oxå om det skulle bli nödvändigt.
Men det enklaste är väl att köpa en med minneskort typ 60 CSX, är helnöjd med min, där allt får plats.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
skiman ANSLUTA GARMIN LEGEND-IPAQ 1940 Navigering 3
Hasse.Andersson Problem med att ansluta Garmin E-trex Legend från PC Navigering 4
Andy_M Ansluta EtrexVista till Compaq Presario 900 Navigering 10
zebulah Garmin GPSMAP® 67i - batteritid Navigering 2
Miss Yster Garmin InReach Mini eller Messenger? Navigering 3
niking Garmin Topo Sweden 7 PRO Navigering 4
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 3
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
123nils Screenshot av Garmin kart Navigering 18
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg