Ansiktsmask?

Elemntärt käre Watson; Har du hört uttrycket om du fryser om fötterna ta på en mössa (gäller även tex fingrar). Det är en fantastisk skillnad, jag kan gå och jobba utan vantar i åtskilliga minusgrader med en eller flera balaclavor på , men byter jag till vanlig mössa så blir fingrarna snart som frysta korvar, även med vantar på.

Självklart känner jag till allt detta. Men om det blåser och är kallt spelar det ingen roll vad jag har på huvudet, med för klena vantar fryser jag ändå om fingrarna. Jag har heller aldrig märkt någon skillnad mellan balaklava och vanlig mössa, vad gäller värmen i fingrarna. Poängen med huvudbonad är ju att hålla huvudet varmt, då hjärnan kontinuerligt har bra blodtillförsel (så kallt huvud sänker effektivt hela kroppstemperaturen, då mycket blod blir nedkylt). Men gör det verkligen någon nämnvärd skillnad att även hålla ansiktet varmt (dvs använda balavlava istället för mössa)? Inte är det väl så stora mängder blod som flyter ytligt i kinder och haka?

Men självklart ska frågan undersökas praktiskt, senast under förestående skidtur.

JonathanW; sa:
Poängen med huvudbonad är ju att hålla huvudet varmt, då hjärnan kontinuerligt har bra blodtillförsel (så kallt huvud sänker effektivt hela kroppstemperaturen, då mycket blod blir nedkylt). Men gör det verkligen någon nämnvärd skillnad att även hålla ansiktet varmt (dvs använda balavlava istället för mössa)? Inte är det väl så stora mängder blod som flyter ytligt i kinder och haka?

Men självklart ska frågan undersökas praktiskt, senast under förestående skidtur.

Näsa och öron kan variera blodcirkulationen ca 100 ggr och vid kyla är det mycket lite blod som cirkulerar i ansiktets hud. Vad en balaclava eller ansiktsmask kan göra är att fungera som en värmeväxlare för andningen så att en del av värmen man förlorar med utandningsluften kan användas som uppvärmning av inandningsluften. Detta kan ha en del betydelse och spara värme så att cirkulationen till händerna kan bibehållas. Se diskussion http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=36142

Thure

Balaclava

Sportaffären vid torget i Bollnäs säljer utmärkta balaclavor i Silke för 79kr om jag minns rätt. Tunn men stoppar draget runt hals o öron fint, blir inte blöt som andra tjockare varianter kan bli.
Men alla kanske inte åker förbi Bollnäs :)

/M

Grejen är att, som jag upplever det, när man har hela huvudet täckt så finns det ingenstans som värme från kroppen kan försvinna, vilket gör att man blir lite för varm om huvudet, överskottet gör att värme förs över till händer och fötter. Denna effekt är oberhört mycket mindre om man bara har vanlig mössa.
Det handlar alltså intalls om att man fryser om ansiktet, utan att stoppa kroppens överskottsvärme.
På detta sätt kan man också klara sig med betydligt lättare klädsel på resten av kroppen, vilket för mej är väldigt viktigt då man tidvis kryper och klättrar fram i svår terräng.

thureb; sa:
JonathanW; sa:
Poängen med huvudbonad är ju att hålla huvudet varmt, då hjärnan kontinuerligt har bra blodtillförsel (så kallt huvud sänker effektivt hela kroppstemperaturen, då mycket blod blir nedkylt). Men gör det verkligen någon nämnvärd skillnad att även hålla ansiktet varmt (dvs använda balavlava istället för mössa)? Inte är det väl så stora mängder blod som flyter ytligt i kinder och haka?

Näsa och öron kan variera blodcirkulationen ca 100 ggr och vid kyla är det mycket lite blod som cirkulerar i ansiktets hud. Vad en balaclava eller ansiktsmask kan göra är att fungera som en värmeväxlare för andningen så att en del av värmen man förlorar med utandningsluften kan användas som uppvärmning av inandningsluften. Detta kan ha en del betydelse och spara värme så att cirkulationen till händerna kan bibehållas. Se diskussion http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=36142

Thure
Det argumentet köper jag (vid sträng kyla andas jag alltid genom balaklava/halsduk/annan tygbit), men då borde man väl egentligen satsa på en psolar-balaklava eller liknande (även TNF har en balaklava med inbyggd värmeväxlare), alternativt lika gärna kunna använda vanlig mössa och värmeväxlare (detta borde dock ge ungefär lika stor skrämseleffekt på omgivningen) eller vanlig mössa och halsduk virad runt munnen.

Jag vidhåller att i hyfsad köld och vind finns det inga huvudbonader i världen som räddar en från att frysa om fingrarna. Däremot är det uppenbart att en balaklava är bra för att skydda ansiktet mot köldskador. Jag kan också tänka mig att det kan finnas mellanlägen då denna uppvärmning av inandningsluften ger precis så mycket extra värme i kroppen att man inte fryser om fingrarna. Jag ställer mig däremot frågande till hur ofta detta är fallet. För ett par av er fungerar det ju uppenbarligen ofta så, så då borde det även kunna göra det för min del. Just vind tror jag dock många gånger kan stjälpa det. Men som sagt, jag ska undersöka det praktiskt vid tillfälle!

[edit: såg nu att just psolar och TNF nämns i länkad tråd]
[Ändrat av JonathanW 2006-02-24 kl 14:42]

JonathanW; sa:
Jag vidhåller att i hyfsad köld och vind finns det inga huvudbonader i världen som räddar en från att frysa om fingrarna. Däremot är det uppenbart att en balaklava är bra för att skydda ansiktet mot köldskador. Jag kan också tänka mig att det kan finnas mellanlägen då denna uppvärmning av inandningsluften ger precis så mycket extra värme i kroppen att man inte fryser om fingrarna. Jag ställer mig däremot frågande till hur ofta detta är fallet. För ett par av er fungerar det ju uppenbarligen ofta så, så då borde det även kunna göra det för min del. Just vind tror jag dock många gånger kan stjälpa det. Men som sagt, jag ska undersöka det praktiskt vid tillfälle!

Jag upplever samma som christer carlsson.
att sätta på sig balaclavan och mössan så kan jag ha framme händerna mycket längre just eftersom då så har jag mer överskottsvärme som jag kan använda händerna till att kyla ned. vilket kan vara skönt om man känner sig för varm.
Det är ju inte bara runt ansiktet utan även runt halsen /nacken där mycket blod passerar, som man får skydd av balaclavan.

Är du varm i kroppen så kommer ju dessutom inte blodtillförseln att strypas till händerna/fötterna vilket gör att du inte fryser eftersom mer blod passerar och kan värma upp händerna "innifrån".
så alla faktorerna arbetar ju för att hålla händerna varma.

/Torbjörn

Förtydligande

Det verkar som att jag borde förtydliga mig.

Mitt intryck av tråden (vilket stämmer bra med mina åsikter) var att det ansågs bra med balaklava vad gäller värmen, men dåligt i möten med andra människor (skrämseleffekt vid möten). Jag tycker då att det kan vara intressant att diskutera exakt vilken funktion balaklavan har, så man kan hitta alternativ som har lägre skrämseleffekt. Jag har inget emot balaklava, de är jättebra under huvan på skaljackan eller på sig i sovsäcken när det är riktigt kallt. Det finns ju dock tillfällen då man kan vilja undvika att använda balaklava, just pga skrämseleffekten. Vidare ifrågasätter jag dess ökade värme i fingarna vid blåst; blåser det kallt klarar jag aldrig att hålla värmen i fingrarna utan hyfsat vindtäta och varma vantar. Oavsett huvudbonad. Men frånsett detta;
Det jag undrar är om det verkligen blir någon skillnad för värmen i händerna/fingrarna om ni byter ut era balaklavor mot vanlig mössa och halsduk (somliga verkar ha tolkat mig som att jag uteslöt användandet av halsdukar eller liknande, har ingen aning om varför). Även om man drar upp halsduken över munnen och ansiktet en bit blir ju skrämseleffekten betydligt mindre än med en balaklava. Då jag som sagt är övertygad om att det vid kyla inte flyter så mycket blod i kinderna och hakan (den senare kan man ju även täcka med halsduken) tycker jag inte detta borde ge nämnvärt mindre värme än en balaklava. Mitt förslag till lösning på problemet är alltså att använda vanlig mössa och halsduk istället. Min fråga är om det det verkligen blir märkbart kallare om fingrarna med denna klassiska klädsel istället för balaklava. Vi kan nog i alla fall vara överens om att skrämseleffekten blir mindre. Visst behåller man mycket värme med balaklava, men jag har inte känt någon nämnvärd skillnad mot en rejäl mössa och halsduk virad runt halsen och ansiktet. Halsduken täpper ju dessutom till betydligt bättre i kragen på jackan, fast ni kanske använder både balaklava och halsduk. Det ger så klart allra mest värme, så i riktig kyla använder jag både balaklava, halsduk och mössa. Men frågan som jag uppfattade den var om man inte kan klara sig bra utan balaklavan i många av de situationer då möten med andra människor gör det önskvärt, vilket jag alltså tror att man kan. Jag är dock väldigt nyfiken på denna av er upplevda skillnad, och kan återkomma med mina erfarenheter när jag testat och jämfört.

Vet inte om det blev särskilt mycket tydligare. Hursomhelst tycker jag att det är intressant att ni märker så stor skillnad.
[Ändrat av JonathanW 2006-02-25 kl 11:49]

Motverka imma på glasögonen

var ursprungsfrågan.

http://www.psolar.com/ som Olav Hynne föreslog på sidan 1 kanske kan vara ett bra sätt att ta hand om problemet. Någon som har erfarenhet av den masken/värmeväxlaren?

Thure
[Ändrat av thureb 2006-02-25 kl 12:37]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Arctic Fox Ansiktsmask. Kläder 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg