Kartritar´n; sa:Jag har i många år under vintern haft som vana att jobba i Balaclava, framförallt eftersom den gör att man kan jobba utan att frysa om fingrarna ....
Hur förhindrar en balaclava en från att frysa om fingarna?
Kartritar´n; sa:Jag har i många år under vintern haft som vana att jobba i Balaclava, framförallt eftersom den gör att man kan jobba utan att frysa om fingrarna ....
JonathanW; sa:Hur förhindrar en balaclava en från att frysa om fingarna?
JonathanW; sa:Poängen med huvudbonad är ju att hålla huvudet varmt, då hjärnan kontinuerligt har bra blodtillförsel (så kallt huvud sänker effektivt hela kroppstemperaturen, då mycket blod blir nedkylt). Men gör det verkligen någon nämnvärd skillnad att även hålla ansiktet varmt (dvs använda balavlava istället för mössa)? Inte är det väl så stora mängder blod som flyter ytligt i kinder och haka?
Men självklart ska frågan undersökas praktiskt, senast under förestående skidtur.
Det argumentet köper jag (vid sträng kyla andas jag alltid genom balaklava/halsduk/annan tygbit), men då borde man väl egentligen satsa på en psolar-balaklava eller liknande (även TNF har en balaklava med inbyggd värmeväxlare), alternativt lika gärna kunna använda vanlig mössa och värmeväxlare (detta borde dock ge ungefär lika stor skrämseleffekt på omgivningen) eller vanlig mössa och halsduk virad runt munnen.thureb; sa:JonathanW; sa:Poängen med huvudbonad är ju att hålla huvudet varmt, då hjärnan kontinuerligt har bra blodtillförsel (så kallt huvud sänker effektivt hela kroppstemperaturen, då mycket blod blir nedkylt). Men gör det verkligen någon nämnvärd skillnad att även hålla ansiktet varmt (dvs använda balavlava istället för mössa)? Inte är det väl så stora mängder blod som flyter ytligt i kinder och haka?
Men självklart ska frågan undersökas praktiskt, senast under förestående skidtur.
Näsa och öron kan variera blodcirkulationen ca 100 ggr och vid kyla är det mycket lite blod som cirkulerar i ansiktets hud. Vad en balaclava eller ansiktsmask kan göra är att fungera som en värmeväxlare för andningen så att en del av värmen man förlorar med utandningsluften kan användas som uppvärmning av inandningsluften. Detta kan ha en del betydelse och spara värme så att cirkulationen till händerna kan bibehållas. Se diskussion http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=36142
Thure
JonathanW; sa:Jag vidhåller att i hyfsad köld och vind finns det inga huvudbonader i världen som räddar en från att frysa om fingrarna. Däremot är det uppenbart att en balaklava är bra för att skydda ansiktet mot köldskador. Jag kan också tänka mig att det kan finnas mellanlägen då denna uppvärmning av inandningsluften ger precis så mycket extra värme i kroppen att man inte fryser om fingrarna. Jag ställer mig däremot frågande till hur ofta detta är fallet. För ett par av er fungerar det ju uppenbarligen ofta så, så då borde det även kunna göra det för min del. Just vind tror jag dock många gånger kan stjälpa det. Men som sagt, jag ska undersöka det praktiskt vid tillfälle!
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Ansiktsmask. | Kläder | 6 |