Anpassnings problem.

Min erfarenhet av sk lättpackare är att ni är rättså envisa.
För några år sedan var vi sex glada gossar på tur i fjällen.
Var av en lättpackare. Jag hade (o)turen att få lättisen som tältpartner.
Mitt haglöfs tält dög inte utan vi skulle sova under en jävla lättvikts duk av nåt slag.
Maten ville ha inte vara med på utan hade egen mat. Toa papper skulle han inte använda.
Det slutade med att jag köpte ett nytt jävligt dyrt tält som praktisk taget bar själv. Och lättviktarn pajade knät samt fick diarre så han vart ännu lättare plus att vi fick ta packning av honom.
Bara att vända hem efter det. Inge första hjälpen eller nåt.

Varför måste det vara så extremt varför inte lite lagom.

Njjaaaa, nu är du orättvis, björken !
Som i alla sammanhang, så finns det rötägg som man kan ha otur att råka i delo med.
(fanken fick jag det uttrycket ifrån???)

Hursomhelst så är man frälst på sin ide, så är det ofta så att en del har svårt att
vara "lagom " som du skriver.

Det är allt, eller inget, liksom, on, eller off, svart, eller vitt, av, eller på, (vad jag kan tjata...)

men vartefter man förhoppningsvis blir klokare, ju äldre man blir, så lär man sig att vara mer "ödmjuk", och inte så förbannat envis.

Du hade otur helt enkelt !

Mitt haglöfs tält dög inte utan vi skulle sova under en jävla lättvikts duk av nåt slag.
Maten ville ha inte vara med på utan hade egen mat. Toa papper skulle han inte använda.
Det slutade med att jag köpte ett nytt jävligt dyrt tält som praktisk taget bar själv. Och lättviktarn pajade knät samt fick diarre så han vart ännu lättare plus att vi fick ta packning av honom.

Tänkte bara dela med mig av att ovanstående inlägg genererade ett skrattanfall av sådan dignitet att kollegan med kontor en trappa ner kom upp och undrade vad tusan jag sysslade med... :)

Man kan nog inte generalisera och tro att alla lättviktare är "strul-puttar"
Du hade lite otur som fick just den killen som tältpartner! Jag fick mig i alla fall ett gott skratt! Tack för det!:)

Ibland är det ett spännande äventyr att extrahera mening ur inläggen. Du talar om din "erfarenhet
av lättpackare" - "ni" är rättså envisa - och hänvisar till en enda person för flera år sen. Det "slutade" med att
du köpte ett nytt jävligt dyrt tält - på fjället? - fast du redan hade ett? Jag antar att du vill aktivera läsarens fantasi genom att skriva oklart, en progressiv pedagogisk metod. Ostron alstrar
pärlor genom att irriteras.

En bra metod att komma till rätta med tillvaron är att inte dela in människor kors och tvärs.
Man är inte medlem av gruppen "lättpackare", men det finns många som söker lätta lösningar
i mycket varierande grad. Några har funnit lösningar som är extremt lätta, men fungerar. Det finns också de som packar tungt och mycket, men glömmer fundamentala saker.

En annan metod är att inte se sig som offer för omständigheter. Du hade inte otur med tältpartner. Sådant bestämmer man själv, precis som din färdkamrat valde själv vad han ville äta.

Själv går jag aldrig i grupp bland annat därför att jag
a) inte vill ta ansvar för andra, b) inte vill belasta andra med ansvar.

Ibland är det ett spännande äventyr att extrahera mening ur inläggen. Du talar om din "erfarenhet
av lättpackare" - "ni" är rättså envisa - och hänvisar till en enda person för flera år sen. Det "slutade" med att
du köpte ett nytt jävligt dyrt tält - på fjället? - fast du redan hade ett? Jag antar att du vill aktivera läsarens fantasi genom att skriva oklart, en progressiv pedagogisk metod..

Ja kanske det eller så skriver jag bara väldigt slarvigt. Eftersom när jag själv läser min text så ser jag att jag missat ett och annat ord så är det det senare.

Fast det där med tältet var i en tidsperiod innan själva vandringen. Det så kallade planeringsstadiet. Det med knät och själva diarrén var så att säga under själva vandringen.
Jag ska i framtiden jobba på min berättarteknik och diverse små dyslexiska små misstag skal utraderas inom kort .

Felet var kanske inte att han var lättpackare utan att ni gav er ut på en vandring med "okända" utan att ha pratat igenom vad ni alla ville ha för typ av upplevelse?
Men hans fundamentala fel var väl att inte utnyttja komforten i ett tungt tält och din goda mat trots att han slapp bära på den.

Man är inte medlem av gruppen "lättpackare"

Men jag har ju just skaffat tatueringen! :(

Det är synd om människorna.

Grundfrågan här är ju: På vilket sätt hade tung packning gjort att han sluppit knäskadan och diarren?

Diarrén kanske orsakades av dålig mat, och bra mat kanske prioriterades bort pga vikten... man kan ju bara gissa när man inte var med!
Med en tyngre packning hade han kanske gått långsammare och försiktigare, och inte halkat eller vad det nu var som orsakade knäskadan...
som sagt, svårt att analysera utan fakta

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
snowhound Lättpackning med hund - problem och lösningar Lättpackning 38

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg