• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Anpassning - var gaar graensen?

Enkelt

Du ska begrava en förälder. Några utlänningar bestämmer sig för att slå upp ett partytält på kyrkogåden och ha lite fest och äta helstekt hund medan de tittar på era pittoreska seder och fotar sig själva bredvid graven.
Ska de verkligen behöva tulla på sitt semesternöje bara för att blidka din inskränkta vidskepelse?


Det centrala är att man skall respektera andra människors övertygelser. Det spelar ingen roll vilken typ av vidskepelse det rör sig om - kristendom, buddhism eller astrologi spelar ingen roll.

Det medför två saker i det aktuella fallet:

1: Klättrarna skall få avstå ceremonin om de vill.

men:

2: Hjälpklättrarna, bärarna och de andra "troende" ska få avstå att ta med sig utlänningarna om de vill.

För jag antar att de "icke-troende" inte tänkte ta sig upp helt ensamna. Vill de ha hjälp måste de givetvis respektera hjälpens krav.
 
Som vanligt ställer religionen till det här i världen. Jag kan kanske inte kalla mig själv ateist, men man går ju inte till kyrkan i onödan. Antar att jag snarare tror på tomtar och troll.

Jag skulle snällt ha ställt upp på ritualerna, skulle kanske ha varit intressant, så länge det bara gäller böner och inte dricka en stor bägare jaksnor eller nåt alltför äckligt är det väl OK. Jag anser även att katolikerna skulle ha kunna ställa upp på låtsas, dom ombeds ju inte att avsäga sig sin tro.

Vad jag blir mera irriterad över är myndigheters bemötande av utlänningar. Att t.ex få sina kläder utspridda på golvet och trampade på för att tullen inte har en röntgenmaskin är inte speciellt lockande. Man har hört/läst många historier om otrevligt bemötande av myndighetspersoner (som förmodligen vill bli mutade).

/Ulf
 
Wolf25; sa:
Jag anser även att katolikerna skulle ha kunna ställa upp på låtsas, dom ombeds ju inte att avsäga sig sin tro.

Innan en expedition startar kan det ju vara en god idé att gemensamt diskutera igenom alla faser om vad som kommer att ske. Då kanske denna konflikt hade kunnat undvikas.

Jag är ateist men skulle gärna gjort ritualerna bara för att jag skulle tycka att det var intressant och en del av helhetsupplevelsen.

Om de 2 i exemplet var troende katoliker hängde det väl på första & andra budorden, som gäller regler för förhållningssätt till den kristna guden. Kanske omöjligt för dem att ignorera.

Ömsesidig respekt för livsåskådning ska väl kunna förstås av alla kulturer, även av lokalabefolkningen i Himalaya. Kommer ju sällan något gott av tvång.