Anorak i G-1000

>>>> Har provat och den är skön men tyget är dåligt. Repar upp sig lätt.
Det stämmer, tycker jag. Visst är det skillnad på olika 65/35-tyger? Har prövat ITAB:s 65/35-variant, och den verkar mycket skörare än Fjällrävens G1000, jag har också en anorak från Bergans, Nordmarka, den väven påstås vara 55% bomull och 45% polyester och är påtagligt "mjukare" än G1000-väven, men den känns inte lika vindtät som G1000-väven. Rimligtvis skiljer det lite i kvalitet och egenskaper mellan olika 65/35-vävar. Det kanske t.o.m är värt prisskillnaden att beställa G1000 från Naturkompaniet?

Senast ego frågade den vägen efter tyg erbjöds en bobin på 5km. Lite för mycket.
Engelska GMOD har 65/35 i rutförstärkt utförande, repar inte upp sig så lätt. Har sytt en del i den civila versionen och nöjd med dem, men givetvis inte igenvaxade. Det blir alltför tätt. Beställde fån någon engelsk hemsyningsverkstad.

En tanke är ju att istället för att köra polycottontyger att köra ett tätvävt bomullstyg liknande Ventil. På Extremtextil har dom Etaprooftyget som jag har för mig att klättermusen använder i sina bomullsplagg...

http://www.extremtextil.de/catalog/EtaProof-waterproof-cotton-200g-qm::549.html

Sydde en jacka i just det tyget, och det är lätt min favoritjacka för vardagslivet! Otroligt tätvävd, men ändå inte helt tät. I regn sväller tyget så det håller tätt en stund, (typ 15-20 minuter ganska hårt regnande) blir då hårt som pansar. Enda nackdelen tycker jag är att tyget verkar slitas ganska fort, jämfört med poly/bomull... vet inte vilket som är bättre...

Bergans Nordmarka

Jag har en Bergans Nordmarka, jag har köpt min hos North Star, men fler för den. Bra anorak med en väl fungerande kapuschong med någorlunda rejäl strut som skyddar ansiktet. Jag har pälsbräm på min. Den är dessutom mycket välsydd. Kan tyckas lite kort kanske.

http://www.bergans.no/produkter/def..._detalje&ID=27&ml1=2&ml2=1&t=Nordmarka Anorak

Men då finns ju också denna.

http://www.bergans.no/produkter/def..._detalje&ID=812&ml1=2&ml2=1&t=Morgedal Anorak

Nordmarka går att köpa för runt 900 svenska spänn, Morgedal runt 1500 av samma sorts slantar.

Ett tips!

Jag skulle köpa en Snöblus M/62 för under hundringen eller om man vill ha anoraksmodell, en försvarets vindblus för dubbla slanten. Tillverkade i smärting, mycket tätvävd och tunn och fin bomull.

Står emot väta otroligt bra och ventilerar ypperligt. Fjällrävens G-1000 med grönlandsvax är bland det sämsta jag prövat, ett skämt. Bara lite mer än lite vax så blir det galonkläder, och står ändå inte mot väta det minsta. Har gjort upprepade fälttest med Fjällrävenbyxor och div impregneringar och vax är ren smäck.

Snöblus eller vindblus färgas till valfri kulör och byt till förslagsvis svarta knappar. Impregnera sedan med Nikvax Cottonproof så har du en jacka/anorak som är billig och har oanad potential.

För info och åsikter från de som använder den utöver mig, googla "swedish smock".
Dessa är mycket omtalade och åtråvärda bland bushcraft-folk, se typ bushcraft.co.uk eller bushcraftuk.com. Det finns många liknande.

Hittar någon bättre jacka till bättre pris, vill jag veta var.

Lycka till.

Jag funderade på snöblusen till dess att jag kom på att den hade ju knappar och jag är helt inne på en anoraksmodell. Vindblusen har jag helt missat tidigare, men den ska jag definitivt kika vidare på.

Jag ska göra eget vax har jag tänkt, en blandning av bivax och paraffin. Det har jag läst andra som har gjort med mycket bra resultat, både på skor och kläder. Jag ska ta och testa det på något annat tyg först och se hur det fungerar såklart. Funkar det bra så går det ju att dra på lite extra på de ytor som är mest utsatta på kläderna, både mina och barnens...

Tack för bra tips och synpunkter!

Vaxrockar och mc ställ håller vätan både ute och inne. Silicon på fibrerna låter plaggen andas, numera finns oxså nanovaxer som tvättas in.

Men som sagt skillnaden mellan vax och galon är i praktiken obefintlig. Galon är utmärkt bara det är rymligt och har skorsten under sydvästen.

Skillnaden.

Vaxrockar och mc ställ håller vätan både ute och inne. Silicon på fibrerna låter plaggen andas, numera finns oxså nanovaxer som tvättas in.

Men som sagt skillnaden mellan vax och galon är i praktiken obefintlig. Galon är utmärkt bara det är rymligt och har skorsten under sydvästen.

Skillnaden är att galonkläderna håller vätan ute, och att de inte tar dygn att torka. Hålla vätan inne är de lika bra på.
De flesta producenter kallar dessa vävar för snabbtorkande, jämfört med vad undrar jag då? Vadmal kanske, men inget annat.

G-1000 väv är inte alls usel och har sina fördelar, men även nackdelar. Vaxad är den hemsk dock.

När Åke introducerade vaxtvålen varnades för för duktig användning. Lite lagom där det behövs fungerar någorlunda väl, men helvaxning är förfärligt. Rekommendationerna på 60-talet var lite på ovansidan av oket och ärmarna samt nedre delen av byxorna.
Too much spolils the effect som det sägs.
Galon är vida bättre än sitt rykte, vilket ofta kommer från G-texförsäljarna, en annan produkt som inte alltid fungerar som önskat eller reklamerat.
PU belagd nylon eller nyfil är oxså regntätt, lätt samt tätt från insidan oxså.

Ventile

Ventile är underbart skönt att ha på sig, tyst, vindtätt, mer än acceptabelt vattenavstötande (håller för ett par timmars regn), och andas mycket väl (jag är en riktig svettapa). Jag har använt en ventilejacka till allt möjligt i över två decennier - mest till (alpin) skidåkning och skridskoturer. Dock ej till långvandring med tält: jackan blir blytung när fibrerna svällt vid regn (vilket är precis vad som gör den vattentät) och omöjlig att få torr över natten. Går termometern under noll blir det ett härligt ispansar ;). När jag insåg att jag ändå måste kånka på ett regnplagg, fick jackan stanna hemma tll förmån för en vanlig, tunn men tätvävd polyester/bomullsskjorta.

Bilagor

• Ringsjön.jpg
    Ringsjön.jpg
    103.9 KB · Visningar: 2,244

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg