Härligt med allmänna generaliseringar och påhopp på motionscyklister här. För det första är det väl inte lagkrav på stänkskärmar, så eventuella kemtvättskostnader får du nog ta själv om du väljer att cykla bakom någon utan skärmar? För det andra så finns det herrcyklar med upprätt sittställning och damcyklar med omvänd dito. Många föredrar en bekväm och effektiv(are) position för längre cykelpass. Jag sitter utan problem en hel dag på min "herrcykel" utan att bli trött i händer och handleder.
Pratar vi touring eller pendling så håller jag med om att skärmar är en nödvändighet.
Men pratar vi motionscyklister (vilket var det ovanstående inlägg lustiggjorde sig över) så är det klart att det är mått av fåfänga inblandat i det hela, annars hade man varken haft en cykel för en eller flera månadslöner eller hoppat över stänkskärmar i vissa fall. Men så länge det inte drabbar någon annan så spelar det väl ingen roll om man väljer att bli skitig eller inte? Rationaliteten är redan borta (det går lika bra att motionscykla på en billig cykel). Jag förstår inte riktigt vad det är hos motionscyklister som man har att störa sig på? Låt de hålla på som de vill, om de blir glada av det.
Ja, jag är motionscyklist. Ja, jag hoppar över stänkor ganska ofta när jag motionscyklar för att jag är lite fåfäng. Och ja, jag kommer hem lerig som tusan från skogen för att jag inte får plats med stänkskärmar på mtb:n. Ingen lider av det och jag är glad. Vilket sannolikt gäller för majoriteten av resten av alla motionscyklister "som vill se tuffa ut och låtsas som något de inte är".