• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Anonym, men inte som bloggare tydligen

Tänkte först skaka liv i
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=46969 men tar det nog i en egen diskussion

Ja nu börjar jag ju bli smått förbannad. Nu ska EU registrera Bloggare.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=798004

"Bloggvärlden har än så länge varit en plats för goda avsikter och förhållandevis ärliga syften. Men när bloggarna blir triviala, vill också folk med mindre principer använda dem. De är i en position där de väsentligt kan förorena cyberrymden. Vi har redan alldeles för mycket spam, felinformation och ont uppsåt i cyberrymden." säger estländska ledamoten och initiativtagaren Marianne Mikko i ett uttalande​

I och för sig har hon rätt, men att slutsatsen ska vara registrering och 'kvalitetstämpel' känns ju väldigtg mycket som sovjet (eller FRA-sverige)

Christian
 
Och PKU-registret ska utredas, hur det bäst ställs till polisens förfogande... (som förälder får du ett papper som informerar om att blodprovet som tas från navelsträngen bara är för medicinsk forskning).

Svenska regeringen tycks vara lika paranoid som Georg Bush...
 
Hmm, ska inte säga för mycket utan att ha läst förslaget. "EU vill registrera bloggare" kan ju vara mest en lite överdriven rubrik...

Ärligt talat så skulle det kanske behövas någon form av uppdatering av tryckfrihetslagstiftningen, för att hantera bloggar och liknande.
Hur gäller tillexempel källskyddet för en blogg?
Om jag berättar för en journalist att företaget jag jobbar för dumpar gifttunnor i skogen så är det olagligt att försökta ta reda på att det är jag som skvallrat.
Om jag skriver samma sak på min anonyma blogg, är jag skyddad då? Eller om jag berättar det för en kompis som i sin tur skriver det på sin blogg?

Om någon i en kommentar på min blogg skriver något som (på något) bryter mot lagen, är jag då ansvarig, eller är det personen som skrev? Eller webhotellet som hostar bloggen?

Saken är att en del bloggare uppträder som, och vill behandlas som, traditionella media. Andra vill hellre bara ha kul utan regler.
Båda aspekterna är ju helt ok, men någonstans får man kanske bestämma sig för vilken gård man vill leka på. Vill man ha de rättigheter som lagen ger medier i övrigt, så bör man ockaå acceptera samma skyldigheter.


Men någon allmän registrering.. nä. Dum idé.
 
George Orwell skulle ju skratta om han såg dagens Sverige. Hans vision hade ju iallafall en viss vett och sans:)

Nä det börjar gå för långt. Våra politiker tycks just nu agera enligt parollen "är det tekniskt möjligt så måste det genomföras". Att sen deras egna experter säger emot dem är det ingen som tar hänsyn till.

Christian
som nu installerat krypterad MSN och mail
 
Om jag berättar för en journalist att företaget jag jobbar för dumpar gifttunnor i skogen så är det olagligt att försökta ta reda på att det är jag som skvallrat.
Om jag skriver samma sak på min anonyma blogg, är jag skyddad då? Eller om jag berättar det för en kompis som i sin tur skriver det på sin blogg?

Men det är ju skitenkelt. En tidning skyddas just pga att det är en tidning (oavsett i vilken form den ges ut i). Vill du ha det skyddet så är det bara att ansöka om utgivningstillstånd (heter det väl?). Ser ingen anledning att hantera bloggar annorlunda. Och var går då gränsen mellan en vanlig webbsida (som jag som skriver om resor och sånt) och en blogg?

Nä låt det fungera som hittills.
 
Rättsläget för bloggar skiljer sig väl inte nämnvärt från andra typer av webbplatser?


Det är väl i princip två alternativ som finns:

Om platsen har ett utgivningsbevis så gäller samma lagar och regler som för en vanlig tidning (eller radio/TV-station). Då har man också en ansvarig utgivare osv.


Annars gäller den gamla BBS-lagen, lagen om tillsyn av elektroniska anslagstavlor.
 
George Orwell skulle ju skratta om han såg dagens Sverige. Hans vision hade ju iallafall en viss vett och sans:)

Nä det börjar gå för långt. Våra politiker tycks just nu agera enligt parollen "är det tekniskt möjligt så måste det genomföras". Att sen deras egna experter säger emot dem är det ingen som tar hänsyn till.

Christian
som nu installerat krypterad MSN och mail

...fast ärligt talat måste jag i viss mån försvara fra-lagstiftingen, även om jag absolut är emot den.
För inte är jag så naiv att jag tror att jag färdades spårlöst på nätet tidigare heller. Skillnaden är att man nu ger formellt tillstånd till något som garanterat redan sker. (om inte av fra så av andra)

En lagstiftning behövdes. Synd bara att man stiftade fel lag :(
 
Men det är ju skitenkelt. En tidning skyddas just pga att det är en tidning (oavsett i vilken form den ges ut i). Vill du ha det skyddet så är det bara att ansöka om utgivningstillstånd (heter det väl?). Ser ingen anledning att hantera bloggar annorlunda. Och var går då gränsen mellan en vanlig webbsida (som jag som skriver om resor och sånt) och en blogg?

Nä låt det fungera som hittills.

Rättsläget för bloggar skiljer sig väl inte nämnvärt från andra typer av webbplatser?


Det är väl i princip två alternativ som finns:

Om platsen har ett utgivningsbevis så gäller samma lagar och regler som för en vanlig tidning (eller radio/TV-station). Då har man också en ansvarig utgivare osv.


Annars gäller den gamla BBS-lagen, lagen om tillsyn av elektroniska anslagstavlor.

Yes, det gäller i sverige, men nationella lagar är rätt tandlösa när det gäller internet.
Så att lyfta till eu-nivå är inte fel. Att ha "utgivningsbevis" är ju precis vad förslaget handlar om, även om "registrera bloggare" låter bättre i en tidningsrubrik.

Som jag skrev tidigare: register kan vara bra. Obligatorisk registrering vore däremot tokfel.
 
.
En lagstiftning behövdes. Synd bara att man stiftade fel lag :(

Att det är fel lag är vi överens om. Den lag man stiftat tillsammans med EU:s kontrollfreakförslag är ju bara absurda. Att man ska regga bloggare men inte de med konventionella hemsidor tex, var går gränsen? är det jag själv som avgör det genom det namn jag sätter? Eller om jag skriver i ett debattforum istället för en blogg (med kommentarer). Att vilja registrera något man fattat noll av är i och för sig en sport som politiker sysslat länge med, men det börjar gå för långt nu.

Jag ska inte behöva avlyssnas i min mail som jag skickar från stockholm till stockholm bara för att de går via gmail. Tänk om ett förslag kom att posten skulle öppna alla försändelser, ta en kopia och skicka till FRA för analys. tror ni det skulle bli folkstorm?
 
George Orwell skulle ju skratta om han såg dagens Sverige. Hans vision hade ju iallafall en viss vett och sans:)

Nä det börjar gå för långt. Våra politiker tycks just nu agera enligt parollen "är det tekniskt möjligt så måste det genomföras". Att sen deras egna experter säger emot dem är det ingen som tar hänsyn till.

Christian
som nu installerat krypterad MSN och mail

Jag har diskuterat fildelning och upphovsrätt med ett antal ungdomar. Meningen är ganska spridd att om det är tekniskt möjligt så ska det vara tillåtet. Mina argument att man ska kunna leva på sitt arbete och att vill man ha rättigheter så får man acceptera vissa skyldigheter väger ganska lätt idag.

Jag vill inte ha tillståndsplikt (extremfallet) för bloggar men enligt BRIS och Friends har den elektroniska mobbningen ökat lavinartat. Har inte någon siffra men det handlar inte om 5% utan snarare 50% av ungdomarna som råkat ut för mobbning, eller publicering av bilder mot sin vilja, via mobiltelefon, SMS, mail eller olika typer av sidor på internet. Jag tror och hoppas att det är den typen av "bloggar" som politikerna vill åt.