Annu en taltpost (koprad)

Jag far val borja med att be om ursakt for att jag startar annu en taltpost.

Jag ar nu ute efter ett talt for tre personer, eller i alla fall for tva vuxna och ett barn, och tittar darfor uteslutande pa tre-personstalt. Vi ar inte nodvandigtvis ute efter ett fyra-sasongstalt, da sadana utflykter med storsta sannolikhet kommer bli vetobelagda i alla fall. Taltet bor inte vara alltfor tungt, men behover heller inte vara ultralatt. Ej heller valdigt dyrt, max 400 USD

TIll saken hor att jag inte bor i Sverige, utan handlar det mesta av utrustningen i USA och darfor blir jag lite insnoad pa amerikanska marken och modeller.
Hur som helst sa tittar jag for naravarande pa foljande talt:
marmot limelight
marmot stormlight
mountain hardware skyledge
North Face Talus
MSR Hubba Bubba
MSR elixir
Exped
Vaude Space
Easton Mountain Products Kinetic Carbon

Jag uppskattar alla kommentarer och rad som jag kan fa, aven kommentarer som att jag ar dum i huvudet som inte tittar pa ett annat specifikt talt. Annu gladare blir jag om nagon har erfaranhet eller kommentarer ang Montbell-talt.

Hej!
Jag kan bidra med lite erfarenhet från Mountain Hardwears tält. Jag har inte provat just modellen Skyledge utan den tidigare Viperine 2. MH:s tält blir bättre och bättre ser det ut som och jag är väldigt nöjd med Viperine 2:an; det är lätt, stadigt (året om), har ett litet fotavtryck och helt okej utrymmen för packning. Men det är litet. Jag tror att även en Skyledge 3:a kommer att kännas litet, inte trångt eller FÖR litet, men inget tält man hänger och softar i. Det duger säkert alldeles utmärkt att sova i, sedan vill man ju upp och ut ändå, inte hänga i tältet.

Yttertältet spänns upp efter det att innertältet satts upp, något som kan vara drygt när det är öser ner, men på det stora hela tycker jag att tält från MH är så smidiga, välventilerade, lätta och inte sällan tillgängliga till ett bra pris, att det utan tvekan väger upp för tältens tillkortakommanden. Bra grejer helt enkelt. Det finns såklart säkert bättre, men då kostar det också därefter.

Tung sten, tack for kommentarer. Skall jag vara arlig sa lutar jag just nu at mountain hardwear-taltet, men tar som sagt garna emot asikter och kommentarer for att forhoppningsvis inte bli besviken nar det val skall handlas talt.

Just denna modellen skall enligt tillverkare och framforallt youtube ga att satta upp yttertalt forst, vilket undviker till alla fall viss del ett blott talt, aven om jag da inte lyckas satta upp ett utan att det blir lite blott oavsett hur bra det gar att satta upp "fly first".

Jag har hort att aven skyledge ar liten i storleken. forutom jag som ar av nordisk medelstorlek sa ar ovriga familjen inte speciellt stora till storleken, sa forhoppningsvis blir det inga problem. Nar dottern dessutom blir storre sa antar jag att hon for en viss period inte vill folja med i alla fall.

Ater igen, tack for kommentarer.

Anders,

Tack for kommentar. Bade Venus och Orion ser onekligen ut som kompetenta talt. Kanske lite dyra, da jag med storsta sannolikhet inte nodvandigtvis behover ett 4-sasongstalt. Billigaste priserna jag hittade var 514USD resp 699USD.

Jag hoppas att du inte misstycker om jag staller nagra fragor ang Venus och att inne- och ytterduken sitter ihop. Hur latt ar det att "satta ihop" inne- och ytterduken nar man tex har separerat dem for "tvatt" eller for torkning vilket kanske hander oftare?

...forutom jag som ar av nordisk medelstorlek sa ar ovriga familjen inte speciellt stora till storleken, sa forhoppningsvis blir det inga problem. Nar dottern dessutom blir storre sa antar jag att hon for en viss period inte vill folja med i alla fall.

Ater igen, tack for kommentarer.

Hehe, visst är det praktiskt? Vi är inte heller särskilt stora, långa eller breda i min familj - för oss passar Mountain Hardwears tält alldeles utmärkt.

Anders,
Jag hoppas att du inte misstycker om jag staller nagra fragor ang Venus och att inne- och ytterduken sitter ihop. Hur latt ar det att "satta ihop" inne- och ytterduken nar man tex har separerat dem for "tvatt" eller for torkning vilket kanske hander oftare?

Det är faktiskt väldigt lätt. Konstruktionen är sådan att du ska kunna använda endast yttertältet om det är t.ex väldigt varmt ute och du inte vill ha innertältet ihopkopplat med det yttre.

Du kan se på denna video:

http://www.youtube.com/watch?v=sqxMGmV6oSI

MVH

Anders

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg