Anmarch till Snøhetta?

Jag, min man och vår dotter Ebba, 11 månader, planerar att ev. bestiga Snøhetta i Dovrefjell i slutet av juli/början av augusti.

Det är lite sent påkommet så vi har inte hunnit undersöka alla förutsättningar ännu och jag undrar därför om någon vet hur anmarschen ser ut och hur lång den är om man kommer från Snøheim? Kan man köra bil fram till Snøheim?

Vi undrar också hur snö/isläget är under slutet av juli och början av augusti? Behöver man stegjärn för att komma ända upp på ett säkert sätt?

Till sist - finns det andra lättillgängliga (hyffsat nära med bil eller cykel) "sevärdigheter" i Dovrefjell med omgivning som man inte bör missa om man gör ett besök.

Tack på förhand,

Jenny

Jag har varit på Snöhetta ett antal gånger då min familj haft stuga i området. Under turistsäsång (sommaren och påsken) så brukar vägen fram till Snöheim alltid vara öppen. Då är det i stort sätt ingen anmars att tala om. Jag har för mig att det tar ca 1,5-2 timmar att gå upp.
Det finns två toppar, den västra och östra. Den östra är högre men det rör sig bara om några meter, och det är där väderstationen finns. Jag rekommenderar starkt att man ska gå upp på den västra. Det är en mycket häftigare upplevelse. Toppen är nämligen väldigt liten, man går ut nästan som på en tunga och det är bara några meter brett så håll i ungarna.
Vad mer kan man säga? Det är något längre sträcka att gå upp på östra toppen och det är mycket mer folk där än på västra. Snöhetta är SKITHÄFTIGT på vintern/påsken ätt åka telisar ner för (ursäkta franskan).

Du hade även frågor om andra toppar i området. Då rekommenderar jag Rondvassu i Rondandane. Det är ganska lång anmars på en i stort sätt platt grusväg. Men väl framme finns flera fina toppar att gå upp på.

Jag glömde att tillägga att det är väldigt lätt att gå upp på toppen. Ingen snö eller is på sommaren. Inte speciellt brant. Däremot går man på stenblock hela vägen.

Jag gick från kongsvold å därifrån var det lättgått å jättevackert hela vägen till snøhetta, förutom sista biten till snøhetta där det blir lots av sten. Mycket folk å mycket myskoxar var det - men konstigt nog väldigt få stickande insekter.. 1 myggbett fick jag?! Kanske beroende på vädret? vet inte, första gången jag var där.. från snøheim ser det dock ut att vara tråkig vandring, men kortare. Hade jag varit er så hade jag enbart bestigit stortoppen, blev yr i mössan bara av att se på de andra topparna på avstånd.. men jag har dock höjdskräck.. stortoppen var tillräckligt häftig för mig! :)

cpic44c489c9595b5.jpg

cpic44c489f2036ec.jpg

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Resa till Sulitelma Fjällvandring 9
Sebtor Sylarna: Slottsdalen till Syltjönna? Fjällvandring 2
trocazero Blåhammaren till Enafors tidsuppskattning Fjällvandring 9
haiwa Nikka till Pårrras Fjällvandring 0
Ankarby Vägen till galdhöpiggen Fjällvandring 6
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Rookie3 Vandringssällskap från Abisko till Nikkaloukta 4-9 Augusti? Fjällvandring 2
EdvinL1 Vandring till Labyrintgrottan Fjällvandring 0
Sverigesnationalparker.nu Darreluoppal till Vassjabakte Fjällvandring 0
Mediumviktsvandraren Bårddetjåhkkå till Kungsleden Fjällvandring 1
Gubben på Udden Rapadalen till Skierfe Fjällvandring 13
NN Sulitjelma till Ritsem Fjällvandring 9
CeciliaHG Sylarna till Nedalshytta NORR om sylmassivet Fjällvandring 3
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
PlåsterPelle Bussgods från Stockholm till Abisko Fjällvandring 2
Johnny_b Mattor till gasdriven myggapparat Fjällvandring 1
Ute-P Från Mavas till Tjoarvihytta Fjällvandring 4
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 238
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 18
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 26
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg