Hmm! Knepigt ämne detta!
Tycker det är en bra fråga som du tar upp Fredrik, men håller nog inte med i sak.
Riggningen av ett toppankare beror på många olika saker, personen som sätter det, möjligheterna som klippan erbjuder, ankarpunkterna etc.
Riggning med QD:s ser jag inte ha någon direkt fara så länge som dom är utjämnade och motsatta (och då speciellt vid dom karbiner som sitter runt repet. Att underkänna konstruktionen enbart på grund av att den inte är gjord med slingor och skruvkarbiner tycker jag inte håller.
Problematiken med att använda QD:s tycker jag ligger i att det kan vara svårt att utjämna om ankarbultarna sitter ojämt (vilket dom oftast gör),. (men belastningen på ett toprepp är i klättersammanhang ganska litet så det är inget jag skulle ligga sömnlös över.)
Ett ankare gjort med slingor och skruvkarbiner har sina nackdelar med. Tiden det tar att sätta är längre, skruvkarbiner kan teoretiskt sätt skruva upp sig, utjämningen är sällan 100%. (Det finns givetvis mer eller mindre bra sätt att utjämna och positionera ankaret.) Risken med slingor är att dom kan röra sig mer än QD:s och skulle kunna leda till attt karbinerna skruvar upp sig (aldrig sett dettta men har hört det som risk en del gånger)
Att "Skruv är alltid skruv" tycker jag är ett svagt argument och långt mycket farligare tänkande.
Personligen skulle jag säga att det är kompetensen av personen som bygger ankaret som är det viktigaste. Förståelse om vad som bör/kan göras i vilka situationer skulle jag säga är mer viktigt än om ankaret byggs med slingor eller QD:s.
Anledningan att sätta QD:s istället för att bygga ett ankare med slingor skulle jag beteckna som tidsbesparande. Frågan är om 2 QD:s istället för slingor försämrar säkerheten i någon väsentlig utsträckning?
Enligt NASA tester så är två karbiner betydligt säkrare än en men tre enbart marginellt bättre än två och fyra karbiner är obetyligt säkrare än tre. Så i allt väsentligt så räcker två.
Åter till frågan om två skruvkrabiner är säkrare än två (motstsllda) karbiner. Jag skulle säga ja, med anledningen av att även om båda skruvkarbinerna skulle skruva upp sig så skulle dom ändå ha samma funktion som vanliga karbiner. Men i doktrin kan en skruvkarbin mig vetandes ersättass mot två motställda karbiner med samma effekt. Andra faktorer som skulle kunna vägas in är att för korta QD:s i ankarpunkter en bit ifrån varandra skulle kunna ge en för hög vinkel. (men belastningen vid TP gör nog detta i allt relevant obetydligt)
Urklippning av repet ut motställda QD:s ser jag som mycket otroligt (Ungefär lika troligt att en ekorre skulle komma nerhoppandes från en gran och skruva upp skruvkrabinerna) och om en ankarpunkt skulle faljera så fungerar utjämnade QD:s lika bra som slingor. Att dom skulle brytas av förefaller också smått otroligt. (Detta skulle i så fall inte båda gott för säkerheten vid ledning)
Jag kan inte heller hitta något i SKF:s skadestatistik om att användandet av motställda, utjämnade QD:s vid sportklättringsankare skulle ha föranlett några tillbud eller incidenter under dom senaste tio åren.
Av detta skulle jag dra slutsatsen att det är i dom flesta fallen säkrare att bygga ett ankare med slingor och skruvkrabiner, men att använda QD:s inte förminskar säkerheten nämnvärt om personer som sätter det vet vad han gör. Personligen anser jag att situationen vid ankaret får avgöra och jag tror att diskussionen kommer mest ur en känslomässig vinkel mer än en saklig. Personligen kör jag gärna på båda versonerna av ankare så länge jag litar på personen som byggt dom. (annars leder jag heldre upp själv)
Vill man uppleva klättring helt säkert kan jag rekomendera ett antal bra klätterfilmer som kan avnjutas hemma i soffan!
//Joakim (Puckot som sätter toppankare med QD:s)