Anjan/Nallo 2 el 3 (ej GT)

Hej

Jag står I tankarna att köpa ett Anjan (ej GT) men tvekar mellan ett 2 eller 3, tältet kommer användas I skogslandskap men även till fjälls. När jag hört omdömen har jag förstått att det skulle fungera bra så länge man inte tältar på de mest utsatta punkterna utan letar lite skydd :)

Min fråga är I huvudsak ska jag välja en 2 eller 3:a, brukar inte gå själv utan alltid ha med mig en partner. Det skall fungera för 2 vuxna, här låter ju 2:an bra men jag vill inte heller att det ska kännas som man ligger på varandra ifall men vädret skiter sig och man får stanna ett dygn extra. Vad hade ni gjort ?

Vill ha så lätt som möjligt men inte riskera hamna I ett ofrivilligt kramkalas pga utrymme :p

Hade samma funderingar nör jag valde mitt fjällräven. Vi är alltid två pers (sambo) och jag valde till slut 3pers.
6hg mer att bära men det ångrar jag inte. Den boytan är guld värd för oss när vädret är kass och man som vi kanske vill bo en natt extra och vara i tältet under dagen en stor del. En tarp hjälpte till förr under den tiden vi hade mindre tält men då blir vikten högre och mer grejor att fixa och kånka på.
Köp du dig ett Anjan 3
Lycka till!

//Thomas

..sent using tapatalk

Givet att du vill ha så lätt som möjligt; 2 om tältet ska delas med familjemedlem, 3 annars. Så hade jag gjort (om det gäller ett tält som inte ska användas på vintern).

Tack för synpunkterna

Det kommer att användas från midsommar fram till mitten av September, är det någon som har ett Anjan/Nallo 2 som kan ge input om det är preeecis för 2 personer eller om det känns okej att slappa I en dag om behov finns.

:)

Ganska rymligt

Hejsan,

Jag har ett Anjan 2 och upplever det som ganska rymligt. Kollar man in måtten så är ju Anjan 3 bara 30 cm bredare än Anjan 2, så det är ganska liten skillnad mellan tälten. Fast det medför ju å andra sidan att skillnaden i vikt är ganska liten den med, bara 200 gram.

Så jag hade tveklöst valt 2:an

/ Stefan

Varför inte GT?

Har ett Nallo 2GT som jag är väldigt nöjd med. Gott om utrymme för mig och min fru i innertältet och dessutom fördelen av den stora absiden för packning och även matlagning vid dåligt väder.
Och 2GT är bara 2 hg tyngre än Anjan/Nallo 3.

/Thor

Nallo 2 för 2

Jag har ett Nallo 2 (äldre modellen) och vi har t.o.m sovit tre personer i den, men det blev något trångt måste medges. För två personer är det gott om plats. Ryggsäckarna får plats i absiden på varsin sida om öppningen.

För mig är det en gåta hur man kan påstå att det inte är så stor skillnad mellan exempelvis Anjan 2 och 3, och jag har jämfört dem sida vid sida. Därmed inte sagt att valet är lätt för alla väger vi ju våra kriterier olika. Personligen tycker jag valet är lätt om man planerar att vara två. Man får så mycket mer utrymme i alla riktningar i Anjan 3 och 2hg skillnad är försvinnande lite.

Det bästa kanske är att plocka hem båda från en sida med öppet köp och jämföra? En snygg upp och nedpackning inomhus bara så blir det inga problem med returen.

Hej och tack för alla svar.

Efter endel funderande fram o tillbaka så blev det ett Anjan 2, risken finns att man velar av och det finns andra frågor som också behöver hanteras :). Har tillgång till ett Nallo 3GT så det var nog det som gjorde att i de fall jag känner för extra utrymme så tar jag det.

Har alltid haft gröna tält så nu blev det ett rött, våghalsigt värre

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
olastefan Nallo gt eller anjan gt Bo och sova 15
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
GustavOh Ground sheet inkl absid för HB Anjan? Bo och sova 16
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Schneeberger HB Anjan i vind Bo och sova 1
trulleman Anjan 2 GT(2016) eller Exped Cetus 2 Bo och sova 1
Nordisen HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2 Bo och sova 9
Krtz Katium 2 eller Anjan 2 Bo och sova 8
joakimkarlsson1022 Hilleberg Anjan vs Exped Cetus Bo och sova 13
apkungen Hilleberg Anjan GT vs. Exped cetus II UL Bo och sova 11
Tics Hilleberg Anjan 2 Bo och sova 4
ique Anjan 3 eller Rogen? Bo och sova 1
clain Välja bland tält-djungeln, ex Hilleberg Anjan 2-3 GT, FJR Lightweight 2-3, mm. Bo och sova 44
vago tarptent double rainbow eller hb anjan? Bo och sova 0
JoeSwede Hilleberg Anjan 3 Bo och sova 19
Underlig Hök Hilleberg Anjan 3 Bo och sova 12
Lavskrikan Kaitum 3/Kaitum 3 GT/Nallo 4 GT Bo och sova 28
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
mkruse Unna vs Nallo Bo och sova 9
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
Bondmoran Vilket tält? Kaitum, Nallo, Glittertind, Trollhetta, annat? Bo och sova 26
FlyerSword Footprint Nallo 3GT till Compact Light 3? Bo och sova 1
Wilfgang Nallo 3 eller 3 GT? Bo och sova 7
Salmiak Nallo 4 – får man plats 4? Bo och sova 11
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
rJohansson Hilleberg Nallo 3 GT ska pinnarna ha en böj? Bo och sova 19
Bora exped sirius extreme vs nallo 2 Bo och sova 7
Bora fästa ytterligare lina på nallo 2 Bo och sova 2
Frrida Arctic Alpine Design WBT2 vs Nallo 2 Bo och sova 6
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
rennod Nallo Gt 3 Bo och sova 12
Kneedert Nallo 3 GT vs Nallo 4 Bo och sova 21
Hanna M Hilleberg Nallo - förbättrad ventilation? Bo och sova 13
Jackiie Turskidåkning; Nallo 3 GT eller Staika/Allak? Bo och sova 2
Pellepax Nallo 2 GT Bo och sova 13
stonecliff Kaitum 3 GT eller Nallo 4 GT? Bo och sova 13
Mediana Nallo 2 GT vs Nallo 3 Bo och sova 29
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
jostmart Finnes Nallo 2. Önskas Nallo 2 GT (Hilleberg) Bo och sova 0
Zephyria Uppsättning Nallo 3GT Bo och sova 31
Crosstjeck Nallo 3 GT fast 3-säsongers? Bo och sova 4
Danjelsan Det stänker in i mitt Nallo Bo och sova 17
shadowfire Uppsättning av Nallo Bo och sova 23
abumosmar nallo 4gt vs tentipi safir 5 lätt Bo och sova 6
sachsaren HB Nallo / Nammatj eller Wechsel Outpost. Bo och sova 11

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg