• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Anfäkta och anamma

På tal om ingenting surfade jag förbi en sajt som kan vara värd lite uppmärksamhet: Kapten Haddocks Invektiv http://biphome.spray.se/jan.brette/haddock.html

När chefen börjar trilskas och kunderna gnäller, varför inte dra till med nåt i stil med:

- sötvattensamöba!

- jubellymlar!

- ditt lilla uppstoppade ugglespektakel!

Eller varför inte dra till med det mest klassiska - bomber och granater!

Som sagt, den som söker finner.

/ G
[Ändrat av tigertamjaren 2004-11-19 kl 12:43]
 
Viktigare än Pommac!

Strålande!
Allt som kan främja den döende (döda?) seriekulturen i det här landet är toppen!

Nästa steg när man har köpt original-Tintin, samlingsalbums-Tintin och nyöversatta Tintin är att upptäcka att det finns andra serier än Tintin.
Och då menar jag inte Fantomen och Rocky.

Varje år stannar hundratals högkvalitativa europeiska serieromaner i höjd med Öresund.
Nån som minns Linda & Valentin eller Blueberry? Tror ni att det inte har kommit några nya album till Sverige för att det inte tecknas några? Inte då.

Gån ut och köpen serier på det ni må blifva bättre människor! Det är viktigare än Pommac!

Kan inte ni också köpa, så att jag slipper läsa alla serier på danska?
 
tigertamjaren; sa:
Eller varför inte dra till med det mest klassiska - bomber och granater!
Jag tycker nog att just "Anfäkta och anamma!" är mest klassiskt.
En annan favorit är ju annars "Sötvattenspirater!". Det är dessutom ett av ganska få Haddockinvektiv som är klockrent översatt från franskan. På franska säger han "Marins d'eau douce!" :)
 
Es stultior asino,
te odeo, interfice te cochleare, Utinam barbari spatium proprium tuum invadant!

Utinam logica falsa tuam philosophiam totam suffodiant!
Utinam coniurati te in foro interficiant!

men eftersom Stercus accidit och
De gustibus non est disputandum.
så:
Antiquis temporibus, nati tibi similes in rupibus ventosissimis exponebantur ad necem

Kanske passande bland utsidans alla män:
Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?

nu undrar ni - Quo usque tandem abutere patentia nostra?

Commodum habitus es! :)

jaja: Qui vir odiosus! Tace atque abi

;-)
ännu bättre
latinska förolämpningar
 
Engelska

Enligt en kompis till mig säger Haddock i en engelsk Tintin "Dingdong hells bells and buckets of blood". Jag har inte sett det själv, men visst verkar det troligt - och kul!
 
alabasterskallar
alla mörksens makter
alla underjordens andemakter
Amiral Nelsons alla bomber och granater och kanoner
amöbor
analfabeter
apacher
apspektakel
arma kräk
asgamar
autodidakter
avskum


Kul, med enbart första bokstaven A.s varianter har vi mer án tydligt klarat av att beskriva kollegorna pà Administration/ekonomi!

Mvh, mats
 
Typ: Kom inte dragandes med nån infernalisk löneutbetalning åt mig nu igen, era arma apspektakel!

(Ekonomi är som bekant ett j-klä sk-t... :))