• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Android - vilken GPS app rekommenderar du?

Usäkta en kanske korkad fråga, men jag delar med mig av den ändå, håll till godo.
Jamen, alltså, använder inte tex Orux Maps an en/flera egna online-kartor?!
Om den gör det, så förstår jag som är en enkel kille på golvet INTE varför jag skall lägga in egna kartor/vyer ...

Kan någon förklara som jag säger till en enkel kille på golvet ehuruvida det hänger/o-hänger ihop ?!

de är av bättre kvalite tex för tuff terräng

det optimala är givetvis att bara ladda ned bra kartor och lägga det i minnet så man slipper scanna etc

de är av bättre kvalite tex för tuff terräng

det optimala är givetvis att bara ladda ned bra kartor och lägga det i minnet så man slipper scanna etc

eller om du inte har ett data-inkluderat-abonnemang, eller om du är utomlands och inte vill betala 1000 kr/kb eller vad det kan kosta.

OruxMaps kan köra med Google Maps, om man vill. Men Google Maps har såvitt jag vet inte såna saker som höjdkurvor, stigar, stenar och liknande med.

Och som sagt var, utomlands eller med dålig mobiltäckning så är off line-kartor trevligt.

Visst är det smidigt att inte behöva scanna eller fotigrafera, men det digitala urvalet är begränsat, och det är kul att kunna använda kartor ur böcker eller kartor som ligger hemma.

Jag funderade på att köpa digitalt men det är ju svindyrt, nu har jag papperskartor och fotograferar och kalibrerar det område jag ska besöka.

Jag köpte mig en HTC Desire för några dagar sedan, och hittade "RMaps" (jag gillar även "GPS Test för lekandets skull) tillsammans med "Mobile Atlas Creator" som fungerar flytande. Jag blir alltid lite lyrisk varje gång jag ser kartan snurra med hjälp av den elektroniska kompassen (som alla android-nallar har?).

det är generellt sätt ganska korkat med en "android" telefon utan "flat rate" abonnemang

Oj då, men det känns ganska bra att vara korkad :)
Varför om jag får fråga är detta korkat? Det har fungerat prima för mig i alla år jag haft en winmo-nalle och nu android.

RMaps verkar inte direkt bättre än OruxMaps vad jag kan se vid beskrivningen. Främsta skillnaden verkar vara att den kan använda andra online-kartor än Google Maps.

Android är mer eller mindre gjort för att man ständigt skall vara uppkopplad. Massor med grejer som synkar i bakgrunden hela tiden.

RMaps verkar inte direkt bättre än OruxMaps vad jag kan se vid beskrivningen. Främsta skillnaden verkar vara att den kan använda andra online-kartor än Google Maps.

Android är mer eller mindre gjort för att man ständigt skall vara uppkopplad. Massor med grejer som synkar i bakgrunden hela tiden.

Det beror ju på hur man använder telefonen. Om man har trådlöst nätverk hemma och på jobbet kan det ju bli billigare att betala per kb när man använder mobildatatrafik.

Jag tycker den verkar ganska optimerad för offline-bruk med smidig synkning när väl internet finns (jag tänker på gmail+kalender+kontakter främst). Sen för egen del har jag Wlan i min lägenhet, på jobbet, samt på universitetet jag går. Det känns inte så nödvändigt att vara uppkopplad 24/7, brev jag skriver på tbana/buss skickas ändå inom nån timme lr så efter jag färdats mellan/tilll de olika platserna jag oftast är på. Vilket är exakt samma scenario som när jag haft mina WinMo-telefoner (och synkning mot exhange).

För att göra mitt inlägg mer on-topic så vore det ganska illa om man friluftsade och har "massa" saker som (vill) synkar hela tiden, och äter batteri.
Jag har ingen djupgående kunskap om Android än men vad jag ser här så finns _en_ sådan tjänst som auto-startar vid boot som heter "MailService". Vad denna gör är säkert att kolla nya brev, men var X tidintervall kollar den bara om en flagga är sann (ifall internet finns) och om det inte gör det så somnar den igen.

Har man nallen inkopplad till datorn kan man via Eclipse se telefonens logg live, däri har jag hitills åtminstone inte sett några misslyckade internet-anslutningar ifrån någon dold process förrän man explicit trycker på¨"Sync"-knappen som finns på den där ström-hanterings-mojängen (widget) tillsammans med wifi, gps o.s.v. Vilket leder mig till att känna att sålänge sync-mojängen inte är togglad till PÅ så verkar den inte ens hoppas på internet-anslutning och försöker inte heller :)

Jag har än så länge inte fri mobilsurf och min Hero tickar iväg en massa mobil data på dagarna fast jag har försökt slå av allt som synkar. Så länge jag betalar 16 spänn per MB för data så får jag slå av mobilt internet helt när jag inte använder det (vilket innebär att jag måste slå på det manuellt om jag vill skicka eller ta emot MMS).

Jag kör 3G watchdog just nu för att hålla koll på det. Dessutom verkar telefonen ofta växla över från WLAN till 3G om den går ner i sleep. Häromdan visade Netcounter mer 3G-trafik än WLAN-trafik på morgonen (har för mig det var noll på WLAN och 15 kB på 3G).

När det gäller batteri får man istället hålla koll på vissa buggiga appar som hindrar telefonen från att gå ner i sleep.

Jag har än så länge inte fri mobilsurf och min Hero tickar iväg en massa mobil data på dagarna fast jag har försökt slå av allt som synkar.

[snipp]

När det gäller batteri får man istället hålla koll på vissa buggiga appar som hindrar telefonen från att gå ner i sleep.

Wow, det där låter sjukt störande. Kör du "Advanced Task Killer" lr något liknande för att döda/auto-döda bakgrunds-applikationer?
Jag har likt dig ingen 'frisurf' men jag har dock mobildata inställt för att användas när det behövs och den har inte försökt koppla upp sig på eget initiativ ännu.

Den där Friend Stream lr vad den heter i HTC Sense verkar vara en stor bov har jag läst i flera forum, du har inget sånt igång heller?

Jag har inga konstigheter alls igång såvitt jag vet, jag är inte mycket för sociala nätverk och såna grejer så allt sånt är avslaget.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg