• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Android - vilken GPS app rekommenderar du?

Hej,

Har sökt men inte funnit, därför denna fråga här och nu.

Du som har en sk Smartphone med Android, vilken GPS applikation rekommenderar du och varför?

Jag har själv en HTC Desire som jag hittils är väldigt nöjd med. :cool:
Men inte riktigt hittat någon app som jag gillar avseende GPS.

Undrar och hälsar
Anders
 
Senast ändrad:
Vad vill du göra?

MyTracks verkar många gilla för att spara spår, se hastighet, höjd etc. Kraschar rätt ofta för mig faktiskt, men jag har inte uppdaterat det och inte provat så mycket. Ska se på vägen hem idag.

Trekkbudy för egna kartor (och google, eniro etc offline).

c:geo för geocaching.

Andnav för bilnavigation (har ej testat)

GPS status

Compass

plus en hel del för löpning etc: se swedroid.se
 
Vad vill du göra?
...
MyTracks verkar många gilla för att spara spår, se hastighet, höjd etc. Kraschar rätt ofta för mig faktiskt, men jag har inte uppdaterat det och inte provat så mycket. Ska se på vägen hem idag.
...

Egentligen är jag ute efter minst följande.
1) Starta tracking
2) Stoppa tracking
3) Spara ovanstående

Jag har provat MyTracks på min nya HTC Desire, installationen gick bra, däremot kraschar den VARJE gång jag försöker starta den, får upp ett fel-meddelande av typen "com. ... error"

:-(
 
Jag har en Hero sen en vecka och har precis installerat OruxMaps som jag gillar. (Jag är generellt GPS-noob så jag har inte så stor koll på "måste finnas"-funktioner.)

Det har i princip samma stöd för offline-kartor som Trekbuddy (jag har inte testat Trekbuddy) eftersom Mobile Atlas Creator (som från början skrevs för TrekBuddy) numera funkar även för OruxMaps (man måste köra 1.8alfa för att få inbyggt stöd för OruxMaps-kartor).

För on-line så kan den köra mot Google Maps (det kraschar dock för mig så jag har inte testat det).

OruxMaps har ocks en desktopapplikation (java, d.v.s. plattformsoberoende) för att kalibrera t.ex. inscannade kartor. Ozi-kartor konverterar den rakt av om jag förstått rätt (har inte testat).


För bil så finns Google Maps Navigation som ett gratis-alternativ (den är egentligen inte öppen utanför USA men med t.ex. NavLauncher får man igång den).

Annars verkar alla rörande överens om att det är CoPilot som gäller (tills TomTom kommer för Android:).


Det jag letar efter nu är program att köra på datorn för att arbeta med spår, rutter och waypoints och kanske göra egna kartor baserat på dem. Prune verkar kunna vara användbart (har inte testat det ännu).
 
Jag har provat MyTracks på min nya HTC Desire, installationen gick bra, däremot kraschar den VARJE gång jag försöker starta den, får upp ett fel-meddelande av typen "com. ... error"

:-(

MyTracks kraschar på min HTC Tattoo också. Kanske är det för att jag inte har provat med GPS och data igång samtidigt. Har du haft det?
 
Egentligen är jag ute efter minst följande.
1) Starta tracking
2) Stoppa tracking
3) Spara ovanstående

Jag har provat MyTracks på min nya HTC Desire, installationen gick bra, däremot kraschar den VARJE gång jag försöker starta den, får upp ett fel-meddelande av typen "com. ... error"

:-(

Jag provade GPSTracker på vägen hem igår,det fungerade bra. Sparar i .gpx.
 
MyTracks kraschar på min HTC Tattoo också. Kanske är det för att jag inte har provat med GPS och data igång samtidigt. Har du haft det?

Jag har provat starta den med GPS STÄNGD och med GPS PÅ.

Lika dåligt gick det bägge gångerna som dessutom upprepades mååååånga gånger.
Om jag förstått rätt har min HTC Desire Android version 2.1, vet inte om det är bra eller o-bra avseende MyTracks.

Skulle vilja få den att fungera ty den verkar vara bra....
 
Orux Maps är den bästa app jag har använt,

Jag scannar in och kalibrerar kartor och kan sedan se precis var jag befinner mig och den trackar spåret. Jag har fotat avsnitt av bl.a. gröna kartan och fjällkartan och använt. Man kan använda vilka kartor som helst t.ex. historiska, geologiska eller vad man nu går igång på. Nu sist kalibrerade jag kommunens kartor över skidspår och det fungerade perfekt. Appen ger naturligtvis längd, höjd, medelhastighet, höjdprofil, möjlighet att spara waypoints och alla vanliga funktioner. Man kan ladda upp spåren direkt från telefonen till everytrail.com och analysera. Funktionen för att lägga rutt är inte helt utvecklad än.

För övrigt är appen stabil. Kalibreringen av kartorna var besvärlig tyckte jag först, men det lilla besväret är värt alltihop när allt är helt gratis om man ändå har kartor liggande. Punkter för kalibrering kan man ta från hitta eller eniro. Batteritid 3-4 tim, och ungefär det dubbla i "flight mode"

Rekommenderas
 
Orux Maps är den bästa app jag har använt. Rekommenderas

När jag laddade ned det för några veckor sen fungerade inte deras webbsida, så jag visste inte alls hur det funkade och vilka kartor man kunde lägga in. Ska prova nu, det verkar mycket bra.

Det är fantastiskt att lätt kunna lägga in kartor över naturreservat och skidspår på gps/mobil.
 
...
Det är fantastiskt att lätt kunna lägga in kartor över naturreservat och skidspår på gps/mobil.

Usäkta en kanske korkad fråga, men jag delar med mig av den ändå, håll till godo.
Jamen, alltså, använder inte tex Orux Maps an en/flera egna online-kartor?!
Om den gör det, så förstår jag som är en enkel kille på golvet INTE varför jag skall lägga in egna kartor/vyer ...

Kan någon förklara som jag säger till en enkel kille på golvet ehuruvida det hänger/o-hänger ihop ?!