Om jag är ute och går och batteriet dör p g a för mycket pratande. Skall jag då koppla in en batteridriven USB-laddare? Ryms den i bröstfickan tillsammans med mobilen? Är det en sladd imellan? Skall sladden dingla & dangla när jag läser av GPS:en?
Trams!
Enligt min åsikt är en mobiltelefon oanvändbar även som telefon utanför kontoret om man inte kan byta batteriet. Nä - iPhone är uppenbart mest till för stockholmare som bara snackar om att vara ute på äventyr men aldrig kommer någon vart....
Det finns ju "batterifodral" till den också som ökar på batteritiden ytterligare. Men visst, ska man snacka mycket i mobilen när man är ute så är det nog inte rätt val. Undrar om jag inte tycker det är mer "stockholmare" att snacka slut batteriet på mobilen när man är ute dock..
För min egen del använder jag GPS´en mest i urbana trakter. Det är då jag främst behöver den t ex för att hitta en adress när man är i en ny stad eller snabbt vill kolla upp någon adress från nätet eller liknande. Och vid de tillfällena så har jag sällan eller aldrig min dedikerade GPS med mig så den funktionen har jag använt mig en hel del av. Och jag har inte behövt göra några egna folieantenner till den heller. I praktiken hittar den positionen snabbt, men är ju inte lika nogrann som min Garmin 60CSX. Det är dessutom smidigt att alltid ha tillgång till hyfsat uppdaterade kartor gratis. En fördel mot GPS´en är att den kan positionera även om man befinner sig inomhus; dock med halvdan precision men ofta räcker det, t ex för yr.no-appen.
Ute i naturen använder jag Garmin GPS´en men behovet av den är nog främst konstruerat; det är lite kul att titta på den ibland, men jag har ändå alltid karta och kompass med mig och har aldrig känt att min orientering har hängt på GPS´en..
iPhone är ingen äventyrsmobil, vilket väl är rätt uppenbart. Det är dock en sjuhelsikes användbar mobil som för mig har övertagit en stor roll från min laptop eftersom jag på ett smidigt sätt kan göra väldigt mycket i den. Jag kommer även åt min hemmadator och kan vid behov köra program över 3G och komma åt dokument. Därtill funkar den utmärkt som 3G-modem de gånger jag behöver ha laptopen med mig för t ex fotojobb. För
mig har den iaf inneburit en smärre revolution, jag använder mobilen betydligt mer nu än tidigare ffa på nätet.
Skulle jag köpa en ny telefon idag skulle det förmodligen bli iPhone igen. Androidlurarna verkar trevliga, men stödet för Mac OS X verkar inte vara så bra. Framtiden ligger nog dock hos dessa två system, windows mobile verkar kallare än glass på antarktis.