• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Android backup av appar och appdata?

Mikrofonen min, Sony Z3 compact (andriod alltså), har lagt av och den ska in på lagning. VIs av tidigare erfarenhet så är jag tämligen säker på att de flashar om mobilen till senaste andriodmjukvara och alla mina tillagda appar försvinner även om det är ett rent hårdvarufel jag får lagat.
Jag vill därför göra backup av appar och helst även appdata så jag snabbt kan komam igång igen med mobilen efter lagning. Jag har inte rootat telefonen men vill ha tips på bra backup-appar som kan backa upp appar och helt även appconfig till t ex minneskort, men kan även lite motvilligt tänka mig molnbackup.
Gärna gratis men även OK med betal-app.

Alltså ska den klara att backa upp appar och appdata/appconfig!

Jag repeterar nyckelorden appdata/appconfig!

Jag vill inte ägna en dag eller så åt att återställa mobilen då den är åter från reparation.
Jag har googlat men de jag hittat kräver rootad mobile.

Tacksam för tips!

/Patrik
 
Mikrofonen min, Sony Z3 compact (andriod alltså), har lagt av och den ska in på lagning. VIs av tidigare erfarenhet så är jag tämligen säker på att de flashar om mobilen till senaste andriodmjukvara och alla mina tillagda appar försvinner även om det är ett rent hårdvarufel jag får lagat.
Jag vill därför göra backup av appar och helst även appdata så jag snabbt kan komam igång igen med mobilen efter lagning. Jag har inte rootat telefonen men vill ha tips på bra backup-appar som kan backa upp appar och helt även appconfig till t ex minneskort, men kan även lite motvilligt tänka mig molnbackup.
Gärna gratis men även OK med betal-app.

Alltså ska den klara att backa upp appar och appdata/appconfig!

Jag repeterar nyckelorden appdata/appconfig!

Jag vill inte ägna en dag eller så åt att återställa mobilen då den är åter från reparation.
Jag har googlat men de jag hittat kräver rootad mobile.

Tacksam för tips!

/Patrik

Innan någon annan hinner påpeka så har stavningskontrollen givetvis lurat mig, såklart är det inte en mikrofon utan en mobiltelefon, om någon nu trodde annorlunda :)

/Patrik
 
Sparas inte appar och viss appdata hos google? Om jag gör en fabriksåterställning så brukar apparna automatiskt laddas ner igen då jag loggar in med mitt Google konto. Även viss appdata finns kvar. På inställningar under säkerhetskopiering kan du kryssa i om sånt ska sparas hos google.
 
Sparas inte appar och viss appdata hos google? Om jag gör en fabriksåterställning så brukar apparna automatiskt laddas ner igen då jag loggar in med mitt Google konto. Även viss appdata finns kvar. På inställningar under säkerhetskopiering kan du kryssa i om sånt ska sparas hos google.

NIx, jag har tre prylar med olika uppsättning appar och ett gemmensamt gogglekonto så hos google finns totala listan av alla 3 prylarnas alla appar. och ingen appdata/config enligt erfarenhet från tidigare gånger jag haft någon pryl på lagning.

Fler tips önskas!

/Patrik, som väl får säga att idag ser tyvärr storebror inte så mycket som jag önskar :)
 
NIx, jag har tre prylar med olika uppsättning appar och ett gemmensamt gogglekonto så hos google finns totala listan av alla 3 prylarnas alla appar. och ingen appdata/config enligt erfarenhet från tidigare gånger jag haft någon pryl på lagning.

Fler tips önskas!

/Patrik, som väl får säga att idag ser tyvärr storebror inte så mycket som jag önskar :)
Ok, trist för mig funkar det med dom apparna jag använder.
 
Eftersom alla appar i Android körs i en egen "sandlåda" så kan normala appar inte komma åt andra appars programfiler eller app-data.

Så för att kunna göra backup så krävs antingen:

1. Att man gör backupen från recovery, d.v.s. innan Android har startat.
2. Att man gör backupen från en app som har root-behörighet. Installerade appar kan inte få det om man inte har "rootat" mobilen, fabriksinstallerade appar kan ibland ha root-behörighet.

Jag har goda erfarenheter av Titanium Backup (och att spara backupen på minneskortet, med den lösningen har jag enkelt kunnat flytta över alla appar och inställningar till en ny mobil).

Om nu mobilen inte ens startar så är det troligen rätt kört.


Men såvitt jag förstått ska nyare versioner av Android just ha stöd för att backa upp till "molnet", men man måste nog slå på det (och jag vet inte om det finns begränsningar av hur mycket data per app som kan lagras). Jag har aldrig satt mig in i detta eftersom jag kört rootat med Titanium Backup sen lång tid tillbaka.
 
Eftersom alla appar i Android körs i en egen "sandlåda" så kan normala appar inte komma åt andra appars programfiler eller app-data.

Så för att kunna göra backup så krävs antingen:

1. Att man gör backupen från recovery, d.v.s. innan Android har startat.
2. Att man gör backupen från en app som har root-behörighet. Installerade appar kan inte få det om man inte har "rootat" mobilen, fabriksinstallerade appar kan ibland ha root-behörighet.

Jag har goda erfarenheter av Titanium Backup (och att spara backupen på minneskortet, med den lösningen har jag enkelt kunnat flytta över alla appar och inställningar till en ny mobil).

Om nu mobilen inte ens startar så är det troligen rätt kört.


Men såvitt jag förstått ska nyare versioner av Android just ha stöd för att backa upp till "molnet", men man måste nog slå på det (och jag vet inte om det finns begränsningar av hur mycket data per app som kan lagras). Jag har aldrig satt mig in i detta eftersom jag kört rootat med Titanium Backup sen lång tid tillbaka.

Medföljande backup&recovery i min mobil berättar inte vad den backar upp - bara att den gör det och går att schedulera.

Titanium verkaar ju bra om man har rootat men det har inte jag och vill helst inte heller göra det.

Borde man inte med rättigheter kunan ge an app rättigheter till andra appars data?
Eller anses det vara en för stor säkerhetsrisk?

/Patrik
 
Jag tror att det här som kallas "enhetsadminstratör" är ungefär att man kan välja att ge vissa appar högre rättighet (men det har inte funnits i Android från början utan kom i senare versioner).

Såvitt jag förstått finns det dock där begränsningar så endast en app i taget kan kan ha "utökad behörighet" inom att visst område (jag läste en diskussion om filhanterare och åtkomst till externt SD-kort och nån påstod i alla fall att det bara gick att ha en filhanterare i taget som enhetsadminstratör).

Men det är som sagt var av säkerhetsskäl som man valt att inte göra det enkelt för användaren att ge appar utökad behörighet.
 
Om du inte vill använda root blir du ganska begränsad. Här är dock ett par alternativ som ska fungera utan root:

Helium
Super Backup

Ingen aning hur väl dessa fungerar, då jag själv kör Titanium Backup (som för övrigt fungerar mycket bra, har aldrig blivit av med appar, sms eller data).
 
varning för Ericssons egen backupmjukvara - jag litade mot egen instinkt på den.

Vad som hände var att alla mina anteckningar försvann. Jag gjorde backup före uppdatering till ny Android-version och gjorde enligt instruktionerna en backup. Men i den nya android-versionen så fanns inte appen bundlad - så all data försvann. Idioter... en backup skall vara just en backup.


Mitt bästa tips är att köra en ftp-server eller ssh-klient på din mobil och använda ett bra ftp-program till att kopiera filsystemet.
https://play.google.com/store/apps/details?id=lutey.FTPServer&hl=sv funkar bra som server.

men det hela kräver ju sina nerd-intressen...

/Andreas
 
Visst krävs det root access för att kopiera allt, men en hel del av datat kopplat till olika appar kommer med.

/Andreas