Jag är nyförälskad (sedan två år tillbaka) i analogt fotande efter att ha fotat digitalt sen 97. Gick tillbaka till film för att inget går upp mot en bra analog systemkamera! Eller?
Det beror väl lite på hur du definerar "sytemkamera" och hur mycket du vill bära
Jag tycker digitalt och analogt har olika fördelar, så det beror lite på fotograferingstillfället och hur bilderna ska användas vad jag föredrar. Om de ska visas på duk är analog diafilm att föredra. Ska bilderna tryckas eller bli papperskopior så är digitalt enklare.
På längre turer (längre än ca en vecka) kan batteriförsörjningen för digitala kameror bli problematisk.
I fjällen har jag oftast med en analog panoramakamera, och en analog eller digital systemkamera.
Är det ingen som fotar analogt i fjällen längre?
Det är nog vanligare än du tror...
Ni som gör det, hur många rullar brukar ni ha med er och vilken film?
Jag använder uteslutande diafilm, oftast Fuji Velvia 50. Eftersom den ersatts av Fuji Velvia 100 kommer jag att gå över till den när min frys är tömd, alternativt Kodak Ekachrome 100VS.
Jag tänkte köra med Kodak Portra NC 160. Vad tror ni om den?
Jag använder inte negativ färgfilm, men är inte NC 160 tänkt som en porträttfilm? Som sådan kommer den att återge hudtoner bra, men är kanske inte idealisk för fjäll/landskapsfotografi.
Porta VC (Vivid Color) eller Ultra Color 100 är förmodligen bättre filmer för landskapsfotografi.
Ta ett par testrullar innan du ger dej iväg, så du slipper bli besviken när du kommer hem.
/Henrik