Re: hepp.
Var och en får väl göra sin egen bedömning...
...men fakta kvarstår; sträckan är kuperad och 78 km lång (exkl topptur). Jag tror inte alla klarar det på 2 dar. Nånstans mellan 2 och 6 dagar är en rimlig gissning.Tovetjarn; sa:ammarnäs-hemavan är verkligen en fin tur att göra. men personligen så tycker jag att en vecka känns som lång tid. jag gick den nyligen på två dygn, ensam, inkl topptur på N Sytertoppen. ändå stannade jag upp och badade, kikade på fåglar, växter och ett gäng intressanta insekter. sträckan är alltså mycket lättvandrad, med bra spänger, broar och stigar. går man med lätt packning så rör man sig bekvämt och snabbt.
För den som går 8 mil på 2 dygn så är toppturen säkert enkel, men för en vanlig vandrare som bär all sin utrustning och går lagom fort så är det ingen söndagspromenad att bestiga toppen. Det var mycket brant (vissa bitar fick jag klättra på alla fyra) och det var i princip bara stenskravel. På vägen ner hade jag svårt att se markeringarna eftersom det var dimma och långt mellan markeringarna.toppturen är odramatisk och riktigt enkel om det är torrt. den är välrösad och inte så brant. regnar det så bli såklart alla stenar och lerstigar hala, vilket inte är nån höjdare. vid sånt väder är syterskalet en trevligare väg, och den är väl värd att vandra även i spöregn.
Var och en får väl göra sin egen bedömning...