Amerikanska och europeiska cuin olika?

Re: Re: Re: Djungel

ping; sa:
Att syntet knäcker i fuktigt väder är väl allmänt känt.

En luftfylld sovsäck skulle nog behöva vara alltför trång för att vara ett verkligt alternativ.
Det första uttalandet låter jag passera förbi utan vidare kommentarer av ren storsinthet... :)

Det andra funderar jag på, hur menar du? Man skulle väl kunna ha en luftfylld säck som man blåser upp lite halvdant, så den inte är helt utspänd utan lite mjuk, så den formar sig efter kroppskonturerna? Eller pumpa upp den max så den sluter tätt kring kroppen, kanske ett ännu varmare alternativ?

Re: Re: Djungel

Strykarräven; sa:
Jag väntar fortfarande på de uppblåsbara sovsäckarna, då slipper vi debattera om dun eller syntet knäcker i fuktig väderlek...
Det är nog tämligen oundvikligt med fyllning i sovsäckar.
Hur varm är en vanlig luftmadrass? Hur bra håller en punkterad termos värmen? Så länge luften kan röra sig i sovsäcken isolerar den inte mycket. Jag undrar därför hur en uppblåsbar sovsäck med stillastående luft ska konstrueras.

Det hade däremot onekligen varit väldigt trevligt om det hade varit möjligt.

Re: Re: Re: Djungel

JonathanW; sa:
Hur varm är en vanlig luftmadrass? Hur bra håller en punkterad termos värmen? Så länge luften kan röra sig i sovsäcken isolerar den inte mycket. Jag undrar därför hur en uppblåsbar sovsäck med stillastående luft ska konstrueras.
Ja, det har du tyvärr rätt i. 2-lagerskonstruktion? Finns det någon fakta kring detta, någon som räknat på det?

Att en uppblåsbar säck kan punkteras får liksom ingå i beräkningen. Det måste finnas något idiotsäkert sätt att laga den, fråga mig inte hur.

Jag tror inte på uppblåsbara sovsäckar, eftersom luften som sagt börjar röra på sig.
Det finns ju de som hävdar att redan fint dun (800-900 cuin, beroende på mätmetod ;)) har samma problem: luften börjar vandra och man vinner inget.

Däremot skulle man kunna tänka sig nån typ av "aerogel", där luften är låst på en mikronivå.
Men den måste ju även gå att komprimera.

aerogel.jpg

Nordesjö; sa:
Däremot skulle man kunna tänka sig nån typ av "aerogel", där luften är låst på en mikronivå.
Men den måste ju även gå att komprimera.

Intressant, men det är väl tveksamt om det blir lättare än (någorlunda) fint dun? Gel är inte direkt vad jag instinktivt förknippar med lättvikt. Men kan de konstruera ett lättviktigt, komprimerbart "aerogel" så vore det helt klart riktigt intressant.

[edit: Oops, såg nu att det var verkligt lättviktigt. Så mycket för min instinkt =)]
[Ändrat av JonathanW 2006-02-27 kl 09:31]

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg