Mycket aluminium kommer via födan
Jag roade mig att söka på aluminium + cooking på
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=PubMed
Många träffar men jag blev inte så klok på hur farligt det egentligen är med intag av aluminium! De rent toxiska effekterna är lite svårt att sätta sig in i, men jag hittade lite som ger ett perspektiv angående de mängder som man kan utsätta sig för vid matlagning.
”Foods and food ingredients are generally the major dietary sources of aluminum in the United States. Cooking in aluminum utensils often results in statistically significant, but relatively small, increases in aluminum content of food.” Regul Toxicol Pharmacol 2001 Feb;33(1):66-79
”Thus most adults consume 1-10 mg aluminium daily from natural sources. Cooking in aluminium containers often results in statistically significant, but not practically important, increases in the aluminium content of foods. Intake of aluminium from food additives varies greatly (0 to 95 mg Al daily) among residents in North America, with the median intake for adults being about 24 mg daily. Generally, the intake of aluminium from foods is less than 1% of that consumed by individuals using aluminium-containing pharmaceuticals” Ciba Found Symp 1992;169:26-35; discussion 35-49
”In Switzerland, where most pans nowadays are made of stainless steel or teflon-coated Al, the average contribution for the use of Al utensils to the daily Al intake of 2-5 mg from the diet is estimated to be less than 0.1 mg.” Z Lebensm Unters Forsch 1993 Oct;197(4):332-41
Utifrån dessa artiklar verkar det som att det största naturliga intaget kommer via födan och det extra som kan komma från kokkärl endast ger en liten ökning av detta intag. Därför bör de mängder man kan få i sig från matlagning i friluftskök några veckor per år inte vara så stora jämfört med det vi får i oss från vår dagliga mat.
Om man även tänker på att det som kommer via födan är endast 1% av vad vissa personer får i sig från vissa mediciner, samt gör antagandet att ev. negativa effekter är väl undersökt, så oroar i alla fall inte jag mig när jag använder mina aluminiumkärl till Trangiat.
Däremot kan jag se en hygienisk aspekt angående stålvispar och annat vasst som kan ge repor i aluminiumkärl. Ju mer repor det finns desto svårare att diska rent, vilket kan leda till tillväxt av otrevliga mikroorganismer. För att undvika detta är nog titan och rostfria kastruller att föredra!
/Tomas