Aluheads

Hejsan!

Vi var några i Svartgöl i helgen och aidade.

Det blev en del aluheads. När jag rensade fick jag bara bort ungefär hälften av alla med hjälp av funkyn, på hälften blev det iaf kvar någon rest som jag inte fick bort.
Är det någon som har bra tips för hur man får bort hela?
Det kan ju vara så att jag smetade ut dem väl mycket och att jag därför inte fick bort dem, kanske?

Det satt heads kvar sedan tidigare också.
Hur är det med etiken där? Är det ok att lämna heads? Är det bättre att lämna hela än att det sitter rester kvar?

Med tiden lär man sig nog att bedöma vilka som är rensbara och vilka man måste lämna.
Det negativa med att lämna dom är att vajern med tiden kommer bli så dålig att den inte går att hänga i.

Ett tips jag lärde mig tidigt var att bara använda heads där vajern är böjd inne i headen. Det finns tyvärr heads från Cassin (tror jag) där själa alu-kletet sitter direkt på en oböjd ände av vajern... dessa är nästan omöjliga att få bort utan att lämna alu på väggen...

Prova att använda en knifeblade eller pecker för att hacka bort resterna av en head.

Aid-böcker

Tack för svaret!

När jag ändå skriver här har jag en till fundering:

Är det någon som vet en bra och pedagogisk bok där olika system för aidning gås igenom. Nu när vi (ett GGH-gäng) har tittat i lite olika böcker och lärt oss av olika personer så visar det ju sig att det finns olika sätt för i vilken ordning man gör saker (t.ex. i vilken skede man kopplar in repet i säkringen).
Det vore bra att ha en sammanställning över de olika metoderna och för-och nackdelar med dem.
Och även en bok med "all" utrustning och hur man använder den. T.ex. när använder man den eller den hooken eller bulten?
Jag förstår ju att det handlar om att kunna läsa klippan när de olika säkringarna ska användas och att erfarenhet ger den blicken... Men med lite mer instruktioner kan man ju snabba på den lärprocessen:)
I någon bok som jag har är det lite fördjupat om heads och i en annan om en viss typ av bult, men jag har inte hittat någon heltäckande genomgång.
Finns tips på bra och "heltäckande" aid-böcker, men mycket bilder och instruktioner?
Eller tips om bra hemsidor eller filmer/klipp som ger bra instruktioner.

Hej
Högst troligt så har du redan kollat dessa om du varit ute på nätet
men en gammal klassiker är John Middendorf.

http://www.bigwalls.net/
http://www.supertopo.com/climbingareas/bigwalls.html

/Hasse

PS (t.ex. i vilken skede man kopplar in repet i säkringen).
Min åsikt är i senast testad placering, om jag testar en placering som jag tror håller kroppsvikt så vill jag ligga så nära den testad placering som möjlig utifall den jag testar rippar! alltså aldig klippa repet i den säkring jag har för avskit att testa
Fantastiskt vad otydlig man kan bli =)

Jag läser Freedom of the hills, och lärde mig några nya system, framför allt för rensning av aidprytlar. Har du inte redan läst http://www.bokus.com/bok/9780898867480/big-wall-climbing/ bör du göra det först.

Jag klipper alltid repet i den säkringen som jag har lämnat, efter att jag har klippt bort stegen. Det eftersom förmodligen så rippar jag säkringen som jag står i (eller som jag testar, men det är väl ingen som säkrar sig i den säkringen de testar? Allt för att minska mängden rep ute.

Fyller på med några av mina länkar...

www.andy-kirkpatrick.com går det att köpa Driven som går igenom de flesta av prylarna och det mesta om hur man bankar och rensar.
Det finns ganska mycket info på youtube också om olika system för att ta sig uppåt, Chris McNamara kör bla på supertopo : http://www.youtube.com/watch?v=QyVtbmuQ7bI finns flera stycken.
Är själv så pass ny i att klättra tekniskt att jag tycker det kan vara svårt att differentiera för och nackdelar med olika tekniker.

Hej!

Har ingen erfarenhet av heads/mashies eftersom jag bara aidat clean men minns att jag sett nån med ett litet stämjärn för att knacka bort rester av bly/mässing/alu..

Kan det vara nåt?

Gällande aidlitteratur så kan jag rekommendera Jared Ogdens bok; "BIG WALL CLIMBING - Elite Technique". Mycket välskriven, tydliga foton och övergripande om aid och storväggsklättring.

John Long/John Middendorfs bok "BIG WALLS" som någon annan nämnde, men den är något förlegad. Fast det mesta ser väl iofs mer eller mindre lika ut idag som då. (Kan det varit runt 93-94 den trycktes??)

Att plöja igenom hela forumet på supertopo.com är väldigt lärorikt även om man måste ta sig igenom sjukt mycket skit mellan raderna. Kolla Chris Macs sidor och youtube kanal. Suveränt!

Läsa allt som Pierre Olsson (spacemonkey) skrivit här på utsidan. Sveriges mest erfarna storväggsklättrare?? Så sjukt snäll dessutom som gärna delar med sig!

Och såklart att plocka russinen ur kakan och välja det sätt/system som passar en själv bäst. Klassiska daises med klassisk fifi, klassiska daisies med justerbar fifi, justerbara daisies och ingen fifi eller inga daisies alls är ju tex ett smakval som varken har rätt eller fel.

2, 3 eller 4 stegar är en annan. OSV OSV. Halva nöjet är ju "ta-reda-på-processen" och att prova sig fram.

Var i Yosemite i somras och bailade visserligen på nosen, men det var pga värmen (40c+ vi var ensamma på el cap). Klättringen och haulingen gick bra.

Hej!

Tack för alla svar!
Jared Ogdens bok; "BIG WALL CLIMBING - Elite Technique" har jag inte - den ska jag kolla upp:)

John Long/John Middendorfs bok "BIG WALLS" har jag, men tror nog att den är betydligt nyare än 93/94, antar att jag har en nyare utgåva?

Jag undrar om det är någon som har fler svar på etiken när det gäller att lämna heads kvar på klippan. Blir folk sura om det sitter rester kvar, eller är det ok att lämna lite rester kvar är och var (eller för den delen hela heads)?
Jag tyckte ju själv att det var lite småstörigt att det redan var någon som satt en head där jag skulle sätta en på ett ställe. Och då kan jag tänka mig hur det kan vara på mer populära leder, att det sitter gamla säkringar överallt som folk inte fått bort/brytt sig om att ta bort. Eller?
Bara på den lilla väggen där vi klättrade i helgen satt det säkert 8-10 heads kvar.
Är det helt ok att använda det som sitter (efter testning), eller är "räknas det inte" som att man leder leden då?

Som det låter på klättrare i Yosemite så är heads överhuvudtaget ett ganska dåligt/fult alternativ om något annat skulle funka. Birdbeaks tex har blivit jättevanliga som ersättare för andra pitons och heads på många placeringar. Till och med placerade för hand ibland och kan alltså ses som cleana placeringar. Men ibland kanske en head är enda alternativet. Jag vet inte, jag har bara kört utan hammare som sagt.

Men jag har då aldrig hört att det skulle vara nåt dåligt att klippa nån annans kvarlämnade head, eller skyhooka den för den delen om vajern är borta. På många leder i yosemite utgår man från att det finns "fixed heads". Hellre det än att rensa gång på gång med hammaren och slå sönder sprickan totalt..

Ja det här kan man ju nöta och stöta till förbannelse :) Själv tar jag aldrig bort en head om jag riskerar att förstöra en nyckelposition. Annars så försöker jag ta bort allt. Det där med rensning kan ju vara lite struligt och det är bara ens egen fantasi som sätter gränser jag brukar tex på större heads som är placerade i spricka peta in kroken på kilpetaren bakom headen och bända ut den, men som sagt alla placeringar är unika och det krävs lite problemlösning (alla sätt är bra förutom dom dålida:) ) Som nämdes ovan så är en del av cassins heads konstruerade på ett sätt som gör att dom väldigt lätt släpper från vajern, jag har tillverkat heads själv i många år och gjorde likadant från början men gick ganska snart över till att vika vaiern i huvudet. Tyvärr så kan dom istället spricka upp på ena sidan men min erfarenhet är iaf att dom är avsevärt mycket lättare att ta bort. När det gäller böcker så har jag inte så mycket att komma med eftersom jag är i princip självlärd och lärd av kompisar. Jag har haft fördelen att klättra mycket med Peder Westman (klätterinstruktör nu boende i göteborg) och lärt och utvecklat tekniker och material tillsammans med honom. Det har blivit otaliga timmars hammrande i svartgöl på den tiden vi bodde i linköping tillsammans. kan varmt rekomendera (som ett komplement till böckerna) en kurs med honom. Han håller kurser i mån av tid och intresse och kan anpassa kursen efter önskemål och kunskaper. Han kommer att vara med i svartgöl nästa helg, så du kan snacka med honom då om det skulle vara intressant.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Michel.B Pressa egna copper- & aluheads Alpin / Bigwall 12

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg