Alternativa kläder segelbåt/kajak/sjö

Hej!
Jag tänker återuppta paddlingen framöver, har paddlat förut men mest kanadensare och forskajak, och tänkte satsa på en havskajak för paddling på kusten, större älvar och sjöar.
Jag har stort friluftsintresse och klarar mig utan problem längre perioder i skogen.
Däremot är jag ny för att paddla långfärd.

Det jag främst söker är personer med erfarenhet av alternativa (naturliga material) sätt att klä sig för paddling.
Jag är vanligtvis klädd i skinn (get) när jag är ute och vill behålla den "stilen" så att säga, helst inte avancerade torrdräkter eller våtdräkter i gummi. Tänk eskimå/inituit, back to the basics.

Det andra är om någon vet om det finns återförsäljare av Long Haul Kayaks i Sverige, har letat länge utan att finna någon. Finns det någon som kan säga pros/cons Long Haul vs FeatherCraft?
Har tittat på båda, känns bra med Long Haul då det verkar vara "driftsäkra" konstruktioner. Jag gillar FeatherCraft pga av deras seasock som förhindrar kajaken att vattenfyllas om man slår runt.
Kajaken ska kunna rustas med mast och segel för framtida behov.

Jag leker också med tanken att göra en långexpedition över vintern (paddla söderut) då jag är säsongsarbetare.

Tuiliq kan du tillverka i bomull och impregnera. Personligen har jag ofta en fiskarskjorta från Grundéns när jag paddlar. En föregångare till denna http://grundens.se/product/halso-anorak-78/

Avanza http://www.avanzakayak.com/ säljer olika fabrikat av faltkajaker men jag vet ingen som säljer Long Haul Kayaks i Sverige.

Sea sock = sittbrunnssäck är ett koncept som man kan tillämpa på många kajaker. Jag har t ex en som jag använder i min gamla VKV Lisa från 1984.

Thure

Har kikat på avanza, de säljer inte Long Haul tyvärr.
Skjortan verkar bra, även om jag helst hade sett en mer nertonad färg.

Long Haul är vad jag förstår i princip en kopia av Klepper, som Avanza säljer. Men det känner du säkert till, så jag antar att inte det räcker. :)

Seasocks kan man anpassa vilken kajak som helst med. Vet att jag har sett fler olika tillverkare men kommer just nu bara ihåg denna: http://www.blackdogkayaks.com/seasock.html

Är man lite handy kan man göra sin egen tuiliq i skin eller faster bomulltyger som man sedan impregnera. Vill man paddlare i varmare klimat och inte rolla funkar en akullisaq också väldigt fint och den är mkt enklare att tillverka själv. bara välja lämplig material som tex skin. Använder man de mkt håller de sig även smidig, har grejerna legat ett tag behöver man blöta ned de ordentlig innan användning så de inte spricker och har sig.

Long Haul Folding Kayaks gör mkt fina kajaker med en i mitt tycke smartare låsning av spanten till övriga delar (men i övrigt ingen bättre konstruktion än Klepper).

Några europeiska åf har jag aldrig hört talas om och med tanke på att det kommer både frakt och moms på LHFK:s priser om man importerar själv så vägs mervärdet i deras konstruktion inte upp av kostnaden. I alla fall inte enligt mitt tycke - och speciellt inte eftersom Klepper i fint skick vräks ut på Blocket varje vår till mkt bra priser (ligger flera ute just nu).

Seasock finns för faltkajaker också - eller sys enkelt själv:

http://www.waylandkayaks.co.uk/folding_kayak_accessories.html#Sea_Sock

Feathercraft är till prestanda, beteende och hantering mer att likna vid en glasfiberkajak. Kolla på måtten - Feathercraft är en gasell jämfört med pråmar som Klepper/LHFK. Det du tappar är det som i mitt tycke är fördelarna med en faltkajak av Kleppers/LHFK:s typ - lastförmågan och möjligheten till reparationer under fältmässiga förhållanden på långvariga expeditioner. Detta är dock fördelar som de flesta inte behöver utnyttja, så kanske är de inte intressanta för dig.

Jag vill också minnas att monteringstid skiljer sig dramatiskt - jag monterar ihop mina Klepper-kajaker på en 10-15 min, men har hört att Feathercraft tar upp till 45 minuter. Har dock ingen egen erfarenhet av de senare.

Mats

Klepper Aerius SL 490
Klepper Aerius II

Det jag främst söker är personer med erfarenhet av alternativa (naturliga material) sätt att klä sig för paddling.
Jag är vanligtvis klädd i skinn (get) när jag är ute och vill behålla den "stilen" så att säga, helst inte avancerade torrdräkter eller våtdräkter i gummi. Tänk eskimå/inituit, back to the basics.
Inte så många svar om klädmaterial än. Men det jag tänker först på är olika alternativ av G-1000 väv som med rejäl vaxning nog fungerar bra. Skillnaden mellan vanligt friluftsliv och paddling behöver inte vara så stort när det gäller material. Jag använder t.ex. försvarets skinnvantar när jag paddlar på höst/vinter/vår, eventuellt med en tunnare vante eller handske under.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg