Alternativ väg mellan Abisko och Kårsavagge

Jag planerar en vandring med en första etapp från Abisko till Kårsavaggestugan och vill OM vädret råkar visa sig från sin bästa sida ha en mer utmanande tur än den kortast möjliga. Jag är van att röra mig långa sträckor och har vandrat ensam i oledad fjällterräng förut. Min tänkta alternativa väg: Linbanan upp på Nuolja - vandra ner mot Gohpasjohka vidare mot Kåppatjåkka och upp i Måndalen för att sedan vända ner i Latnjavaggi och den vägen ner mot Kårsavagge.

Jag har varit i området förr och bland annat vandrat Kårsavagge-Låktatjåkka men via en av de mer västliga vägarna. Ingen av dessa specifika delar har jag besökt förr. Det är ca 20 km och en hel del höjdmeter samt svår terräng med tanke på hur stenigt det är men jag tror att jag är i fysiskt bra nog skick för denna sträcka då jag har tagit mig an värre utmaningar förr.

Jag vill gärna få så mycket information som möjligt om sträckan. Var är det bäst att korsa Gohpasjohka? Kan den vara svår att vada? Kan jag förvänta mig några rösen eller är det totalt oledat för det mesta? Jag antar att delar av sträckan har en stig som inte är så tydlig. Kan stora snöfältområden ställa till det för mig (planerar att göra denna tur i slutet på augusti)? Andra vad att ta hänsyn till? Andra rekommendationer eller avrådan gällande denna väg? Tack för eventuella svar!

1723559836282.png

Den turen är fin.
Gohpasjohka brukar inte vara svår att vada, tips på vadställe: HÄR , om din tänkta väg känns lång (eller om det "som vanligt" 🙄 är dålig sikt i Måndalen: HÄR ) så finns det en fungerande genväg (testvandrad i min första länk ovan ↑) rakt söderut från rastskyddet vid Kåppatjåkka (se bild, ritat med blått, ungefärlig väg)
Alternativ väg.png

En del rösen och åtminstone halvtydliga stigar finns för det mesta. Snö borde rimligen inte vara något större problem i augusti. Måndalen kan ju vara lite ledsam i dålig sikt men Latnjavággi är ju riktigt fin, kan ju vara värt besväret för att komma dit tänker jag.

Go' tur!

Latnjavággi är som sagt riktigt fin. Genvägen från rastskyddet vid Kåppatjåkka är också fin.
Men ska man ändå ta en genväg kan man låta bli att korsa Kåppatjåkka och gå upp i Alip Cáhcenjoaski och sedan besöka "Frippes Fall".

Latnjavággi är som sagt riktigt fin. Genvägen från rastskyddet vid Kåppatjåkka är också fin.
Men ska man ändå ta en genväg kan man låta bli att korsa Kåppatjåkka och gå upp i Alip Cáhcenjoaski och sedan besöka "Frippes Fall".
Helt rätt Bertil, ett allvarligt förbiseende av mig att inte föreslå Frippes Fall också 😃
Om man nu tagit liften upp mot Nuolja och vill spara några höjdmeter kan man ju även smyga över (eller runt) Slåttatjåkka och hålla 1000-1100m. fram till Frippes, fina vyer söderut där.
...eller om man nu nappar på "min" genväg i blått så kan man ju alltid ta en avstickare till fallet, är ju inte långt.

Jag vill gärna få så mycket information som möjligt om sträckan. Var är det bäst att korsa Gohpasjohka? Kan den vara svår att vada? Kan jag förvänta mig några rösen eller är det totalt oledat för det mesta? Jag antar att delar av sträckan har en stig som inte är så tydlig. Kan stora snöfältområden ställa till det för mig (planerar att göra denna tur i slutet på augusti)? Andra vad att ta hänsyn till? Andra rekommendationer eller avrådan gällande denna väg?
Svarar på mina egna frågor efter att nu ha kommit tillbaka från min vandring, kan ju komma andra som liksom jag letar info längs denna sträckan framöver.
Jag tog det lite lugnare än mitt förslag i trådstarten och gick hela den sträckan men med en övernattning på Låktatjåkko. Jag hade tur att linbanan i Abisko var igång, den gick igen för första gången efter en veckas tekniska problem med nedstängning.

Vandringen från linbanans topp uppåt gick enkelt, väl markerad led. När det var dags att avvika från leden ner mot Björkliden hade jag lite svårt att bestämma var jag skulle ta sikte, ville inte tappa för mycket höjdmeter i onödan men samtidigt ville jag gärna närma mig jokken ganska snabbt för att bedöma hur vadet skulle bli. Någon stig eller antydan till sådan där rekommenderad färdväg runt Slåttajåkka markeras på karta kunde jag inte se.

Vadet över Gohpasjohka gjorde jag på lite drygt 900 möh och det var enkelt och okomplicerat, varken särskilt högt vatten eller så snabbt vattenflöde. På andra sidan jåkken tänkte jag hitta stigen så snart som möjligt men det tog ett tag innan jag korsade den. Mötte ett par andra vandrare som hade följt stigen uppifrån men tappat bort den, de upplevde att det var dåligt rösat. När jag efter någon eller ett par km hittade igen stigen upplevde jag det som mycket väl markerat, täta rösen med skarp orangefärg.
Vadade jåkken igen innan branten upp mot Kåppatjåkka, även här mycket enkelt vad (dock ej möjligt att gå torrskodd). I branten innan vindskyddet tappade jag bort rösena men det var enkelt att hitta rätt ändå. Vindskyddet är inte förfallet (som många verkar tro?) utan i helt ok skick, jag var tacksam för att kunna äta min lunch där då det blåste friskt. Efter vindskyddet vadade jag jåkken för tredje gången och även nu var det enkelt men inte möjligt att komma torrskodd över (då går jag i låga terrängskor, möjligen hade höga kängor klarat sig).

Upp genom Måndalen blev det 100 % sten som underlag vilket gör att stig inte finns. Det var dimmigt så jag var oerhört tacksam för de rösen som finns. De är ganska frekventa, några enstaka gånger hade jag svårt att se nästa men ganska snabbt hittade jag vägen. Utan rösen hade det varit riktigt jobbigt att navigera i dimman, den lösa steniga terrängen i brant uppförs hade varit svår att hålla kompassriktning i.

Dimman lättade lite när jag kom ner mot de dalgångar som leder söderut mot Kårsavagge. Det var fortsatt bra rösat hela vägen fram till Låkta men inga skyltar vid korsningar av leder så det gäller att hålla koll på var man ska. Det fanns inga snöfält kvar varken i Måndalen eller Harpasset.

Dagen efter gick jag Harpasset i motsatt riktning för att sedan vandra genom Latnjavaggi till Kårsavaggestugan. Det var tjock dimma när jag lämnade Låkta, trots att det är bra med rösen var jag tacksam att jag gått samma sträcka dagen innan, annars hade det känts lite otäckt att inte se var man var på väg. När jag kom ner mot Goublavaggi lättade dimman och jag kunde enkelt orientera mig till rätt nedfart ner i Latnjavaggi. Lite sparsamt med rösen men det var enkelt att vandra och navigera. Förvånades över att inte möta eller se en enda person under hela dagen i Latnjavaggi. Jag vadade jåkken nedom Latnjajavri lite högre än var stigen anger. Jag klarade efter mycket om och men av att hoppa på stenar hela vägen över, krävdes en del sicksackande och att ha tungan rätt i mun men då jag var lite frusen redan innan vadet och det såg görbart ut valde jag att lägga lite tid på att få hålla skorna torra vilket lyckades. Ska tilläggas att jag hade två stavar vilket var ett måste för att stenhoppningen skulle lyckas.

Resten av vandringen ner till Kårsa var lättnavigerad med tydlig stig och rösen. Mycket brant på sina ställen.

Sammanfattningsvis mycket fina vandringssträckor för den som vill uppleva en blandning av karg och stening högfjällsterräng och gröna mjuka dalar. Jag upplevde samtliga vad som mycket enkla och navigeringen relativt enkel med tanke på alla hjälpsamma rösen längs vägen. Fysiskt var det ganska krävande terräng, många höjdmetrar och mycket sten längs stigarna att hela tiden anpassa steglängden efter.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
peter_i_naturen Alternativ väg i Kårsavagge Fjällvandring 2
Enile Alternativ väg Storulvån till Gåsen? Fjällvandring 5
anders84 Grövelsjön Alternativ väg till Storrödtjärnsstugan från Töfsingsdalen Fjällvandring 6
Gidenstam Alternativ väg Unna Allakassstugorna - Alesjaure Fjällvandring 1
leona1 Alternativ väg tillbaka Aktse - Saltoluokta? Fjällvandring 8
Heljan Alternativ väg Fjällvandring 4
Gunnar81 Alternativ väg från Vakkotavare till Nikkaluokta Fjällvandring 6
svegus Alternativ väg Abiskojaure - Abisko? Fjällvandring 9
tobiasdr Alternativ väg ner från Keb Fjällvandring 7
hagaviken Alternativ väg till Sarek Fjällvandring 1
migael Norra Sytertoppen, alternativ väg? Fjällvandring 1
rickard95 Alternativ väg in i Sarek från Kvikkjokk Fjällvandring 1
tingdahl Alternativ väg till Sareks stortopp Fjällvandring 2
Elvah Nordvästra Rapadalen, plan med alternativ Fjällvandring 33
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
Pohman Alternativ till rapadalen Fjällvandring 8
el_duderino Från Gåsen mot Vålådalen, olika alternativ Fjällvandring 2
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
k elias Dovrefjell med små barn? Eller alternativ? Fjällvandring 8
labbman 2 Alternativ i Jotunheimen Fjällvandring 14
FlyerSword Alternativ till Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 3
Yäni Alternativ till Keb? Fjällvandring 10
skogsavenyn alternativ till soyaprotein och röda linser Fjällvandring 12
John_T Alternativ parkering till Kläppen och Torkilstöten i Ljungdalen? Fjällvandring 3
one__hand_hotmail.com Vilket alternativ på Durlings Led Fjällvandring 13
Sigi Finns det ett alternativ till Lundhags mooseboots? Fjällvandring 40
tomhylsan Alternativ till frystorkad mat Fjällvandring 9
eyck Alternativ till Exped Orion Extreme? Fjällvandring 14
claesv Abisko, alternativ till kungsleden Fjällvandring 13
axel_broman Fint alternativ Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 1
saraholvid Alternativ till att gå genom Ladtjovagge till Nikkaluokta Fjällvandring 4
niklaz Alternativ till ullstrumpor (vandring) Fjällvandring 12
nils73 Ett bra alternativ till farliga vad? Fjällvandring 2
Ribosom Alternativ passage söder om Katterjaure? Fjällvandring 4
Emma_E alternativ till kungsleden mellan abisko å keb? Fjällvandring 11
laten Alternativ till ryggsäck Fjällvandring 43
sundstorm Alternativ till Keb? Fjällvandring 4
KJHJ Alternativ till bron över Kukkejåkka Fjällvandring 2
tobeck Alternativ till fnöske ! Fjällvandring 5
grodanbolle Coverboots alternativ? Fjällvandring 6
leniz Alternativ till Kungsleden? Fjällvandring 5
grodanbolle Alternativ till Sarek? Fjällvandring 5
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
Pappan Kukkesvaggebron - Saltoluokta, lämplig väg? Fjällvandring 2
Linus97 Frågor om val av väg Fjällvandring 21
Taffinaff Möjlig väg över Östra Bossusglaciär-Sielmatjåkkaglaciären? Fjällvandring 2
mindful Väg norr om Akkha Fjällvandring 3
dennis_h På väg mot Vålådalen Fjällvandring 6
Niak65 Bydalen/Höglekardalen väg efter. Fjällvandring 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg