Alternativ till ryggsäck

Bärare

För länge sedan så var det inte så ovanligt med bärare i svenska fjällen både samer och andra anlitades av turister eller fritidsfiskare.

Vid exploateringen av Harsprånget så utförde bärare osannolika prestationer typ 100 kg gjutjärnsspis åtskilliga mil över myrmark. Men tunga transporter gjordes naturligtvis företrädesvis med hästdragna slädar vintertid.

Organiserade turistturer med hästar och hundar och även klövjade renar förekommer även idag.

Angående att fördela buren vikt mellan mage och rygg så har jag burit ett tyngre barn i bärstol på ryggen och ett lättare barn i sele på magen och det har fungerat utmärkt.

Riktigt tunga vikter kan tydligen proffsbärare i Himalaya lättare transportera i bärkorgar på ryggen med ett band över hjässan/pannan är i ryggsäckar enligt en artikel som kom i somras.

Tror den kommenterades här i något forum.

Thure

Re: Bärare

thureb; sa:
Riktigt tunga vikter kan tydligen proffsbärare i Himalaya lättare transportera i bärkorgar på ryggen med ett band över hjässan/pannan är i ryggsäckar enligt en artikel som kom i somras.

Var kan jag hitta den?
Någon som kan länka?

Raskesven; sa:
laten; sa:
.....
En undring: finns det möjligen svenska bärare "Sherpas" att hyra i fjällvärden? Om inte, varför inte?
.....
Vad erbjuder du i lön?

Ja du Raskesven, det är inte lätt att värdera ett sådant slit, idag finns det knappast något liknande arbete att jämföra med här i Sverige.
Arbetstiden är 24 tim om dygnet, förutom att bära tungt förväntas du berätta om växter, djur, landskapet, du ska vara färdledare, rådgivare, sjuksyrra, kock, historieberättare vid lägerelden och så svara på en massa dumma frågor som du tycker är självklara i samanhanget.
Sedan är det en hel del förberedelsearbete med planering av färdvägar, matinköp osv.
Ja, du ska kunna och orka mycket så det måste bli en hyfsad dyngslön.
Seriöst, vad är din egen uppfattning om en ersättning som gör dig nöjd?

laten; sa:
Raskesven; sa:
laten; sa:
.....
En undring: finns det möjligen svenska bärare "Sherpas" att hyra i fjällvärden? Om inte, varför inte?
.....
Vad erbjuder du i lön?

Ja du Raskesven, det är inte lätt att värdera ett sådant slit, idag finns det knappast något liknande arbete att jämföra med här i Sverige.
Arbetstiden är 24 tim om dygnet, förutom att bära tungt förväntas du berätta om växter, djur, landskapet, du ska vara färdledare, rådgivare, sjuksyrra, kock, historieberättare vid lägerelden och så svara på en massa dumma frågor som du tycker är självklara i samanhanget.
Sedan är det en hel del förberedelsearbete med planering av färdvägar, matinköp osv.
Ja, du ska kunna och orka mycket så det måste bli en hyfsad dyngslön.
Seriöst, vad är din egen uppfattning om en ersättning som gör dig nöjd?
Seriöst så var min fråga retorisk. Just att det skulle kosta för mycket är kanske anledningen till att vi inte har proffesionella bärare i Sverige. Sker det vitt blir det för stor skillnad mellan vad jag vill få ut netto och vad du får betala brutto.

Men det är ju snett att du ska sådana knäproblem. För att använda gåstavar och dragkärra ungefär som stavar och pulka, måste nog det som är i kontakt med marken, dvs. hjulen, vara av flexibel typ, om kärran ska kännas verkligt användbar i fjällen. Flexibla så stenar, gropar etc inte känns så mycket och vobblar till det. Det finns ju sådana där hjul som är tre stycken på samma hjulbas. Om ett av hjulen slår i en sten kommer nästa hjul lite högre upp, tredje hjulet ännu högre, och hjulet "klättrar". Tittar man på de farkoster NASA använder, som rullar omkring och samlar prover på Mars, fjädrar hela hjulet uppåt när en sten träffas. Kanske en ryggsäckskonstruktion med 2-4 flexibla hjul (så ekipaget går att bära kortare bitar), skaklar som till en pulka och stavar?

Raskesven

Flera bärarmöjligheter

Seriöst, vad är din egen uppfattning om en ersättning som gör dig nöjd? [/QUOTE]
Seriöst så var min fråga retorisk. Just att det skulle kosta för mycket är kanske anledningen till att vi inte har proffesionella bärare i Sverige. Sker det vitt blir det för stor skillnad mellan vad jag vill få ut netto och vad du får betala brutto.
Tittar man på de farkoster NASA använder, som rullar omkring och samlar prover på Mars, fjädrar hela hjulet uppåt när en sten träffas. Kanske en ryggsäckskonstruktion med 2-4 flexibla hjul (så ekipaget går att bära kortare bitar), skaklar som till en pulka och stavar?

Raskesven [/QUOTE]

En möjlighet är att under vandringsperioden flyga in bärare från länder med nutida bärartradition, kan man flyga in bärplockare från exv Thailand så varför inte bärare från Nepal.

Har en bekant som vid sina golfrundor använder sig av en radiostyrd golfklubbsvagn med anledningen av att hon inte orkar dra sin bag ens med en vanlig golfvagn.
Så varför inte använda en radiostyrd robot försedd med larvfötter typ stridsvagn eller av den typ av flerhjulskonstruktion du Raskesven sett NASA använder sig av, en sådan robot tar sig ju fram i vilken terräng som helst.
Laddstationer/tankställen för robotarna kan ju ordnas med vid de fjällstugor som finns utmed vandringslederna.

"Hur naturligt som helst"

bogart; sa:
Där har du nog framtiden, en liten bärar-robotvagn som automagiskt rullar på 3-4m bakom dig. Hur naturligt som helst.

Ja du bogart, vad som är naturligt eller inte det kan man ha olika åsikter om, men i mitt eget fall och för många andra i samma situvation så faller det sig naturligt att använda dagens teknik även på sommarfjället, naturligtvis med största möjliga hänsyn taget till de unika naturvärden som finns i fjällvärden.
Har förstått att proffsvandrarna ser fjällen som sitt eget revir och gör allt som står i deras makt för att hindra andra mindre fysiskt bemedlade att njuta av denna säregna natur.
För övrigt så skulle jag nog vilja ha roboten 3-4 m framför mig fullt synbar så att inte någon fundamentalistisk vandrare liggandes dold i fjällriset apterandes en sprängladdning på min robotiserade bärare.
Teknik åt alla och en var, allt efter behov, tycke och smak!

Har suttit med samma tankar och idéer som Laten nu ett tag och hittade precis denna tråd så jag sparkar upp den här tråden en gång till.

Är det någon som har provat att tillverka en vagn och testat den irl? Skulle vara kul med lite verkliga erfarenheter och inte bara teoretiska resonemang och tycken.

Själv ser jag väl mitt huvudsakliga användningsområde utanför fjällvärlden vilket kanske underlättar funktionen en del. För det är klart att en vagn har sina begränsningar i framkomlighet i viss typ av terräng. Det är säkerligen ingen universallösning men på vissa turer tror jag absolut att man skulle kunna ha behållning av att dra sin utrustning istället för att bära den. Och inte bara på asfalterade vägar, nej...

Så, någon som har testat?

/Kalle

Vagnen är ju uppfattad som en bra terrängdragfordon. På den tiden adeln slogs från vagn rensades slagfälten från sten och gropat samt returvägar byggdes oftast på 4 sidor, ett nätt litet veckoarbete för det 5-10000 tal som sen skulle delta i drabbningen...
Terrängfordon som kan köras och dras vid sidan om vägen har band under sig och bandaggregat jämte fjädring och chassi väger, den vikten skall med upp över backarna! Motorn är den stackars gående...Att jämföra den här konstruktionen med en ryggsäck låter sig näppeligen göra.
Solcellsdrivna batteriladdare i all ära men vikten av elmötor, batterier och solceller jämte laddningsutjämnare tillkommer, vi får hoppas på bra väder...Kan ju bli tungt en regnvecka.
//J

Låt kompisen bära..

Ursäkta ett lite för seriöst inlägg, men för att lösa problemet torde väl det lättaste vara att skaffa sig en eller flera kompisar och sedan fördela ut sina grejor så att gruppen belastas så jämnhårt som möjligt. Så gör man ju i en familj. Minstingen behöver bara gå själv.

Vagnen är ju uppfattad som en bra terrängdragfordon. På den tiden adeln slogs från vagn rensades slagfälten från sten och gropat samt returvägar byggdes oftast på 4 sidor, ett nätt litet veckoarbete för det 5-10000 tal som sen skulle delta i drabbningen...
Terrängfordon som kan köras och dras vid sidan om vägen har band under sig och bandaggregat jämte fjädring och chassi väger, den vikten skall med upp över backarna! Motorn är den stackars gående...Att jämföra den här konstruktionen med en ryggsäck låter sig näppeligen göra.
Solcellsdrivna batteriladdare i all ära men vikten av elmötor, batterier och solceller jämte laddningsutjämnare tillkommer, vi får hoppas på bra väder...Kan ju bli tungt en regnvecka.
//J

Anledningen till att terängfordon har band är ju att skapa större kontaktyta mot underlaget och därigenom större friktion och grepp mot marken för att underlätta framdrivningen. I detta fallet sker framdrivningen av en person framför vagnen och det är ju denna i så fall som ska förses med band om man ska följa ditt resonemang (rolig syn verkligen). En vagn som dras fram ska ha så liten friktion mot underlaget som möjligt för att minska den erforderliga kraften att framdra ekipaget. Alltså förefaller hjul vara det optimala. Man ser inte så många hästvagnar elller trailers med band istället för hjul.

Sällan har jag skådat större skepticism mot en idé om alternativ till att bära sin packning på ryggen. Kanske är den delvis befogad men än har jag inte hört från någon med verklig erfarenhet av att dra istället för att bära.

BOBs Yak och Ibex vagnar är ju tänkta för terräng och för det funkar dem vad jag har förstått. Visserligen inte i blockterräng i fjällen men det är ju inte den enda formen av terräng man möter i vårt land.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Pohman Alternativ till rapadalen Fjällvandring 8
Enile Alternativ väg Storulvån till Gåsen? Fjällvandring 5
anders84 Grövelsjön Alternativ väg till Storrödtjärnsstugan från Töfsingsdalen Fjällvandring 6
FlyerSword Alternativ till Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 3
Yäni Alternativ till Keb? Fjällvandring 10
skogsavenyn alternativ till soyaprotein och röda linser Fjällvandring 12
John_T Alternativ parkering till Kläppen och Torkilstöten i Ljungdalen? Fjällvandring 3
Gunnar81 Alternativ väg från Vakkotavare till Nikkaluokta Fjällvandring 6
Sigi Finns det ett alternativ till Lundhags mooseboots? Fjällvandring 40
tomhylsan Alternativ till frystorkad mat Fjällvandring 9
eyck Alternativ till Exped Orion Extreme? Fjällvandring 14
claesv Abisko, alternativ till kungsleden Fjällvandring 13
saraholvid Alternativ till att gå genom Ladtjovagge till Nikkaluokta Fjällvandring 4
niklaz Alternativ till ullstrumpor (vandring) Fjällvandring 12
hagaviken Alternativ väg till Sarek Fjällvandring 1
nils73 Ett bra alternativ till farliga vad? Fjällvandring 2
Emma_E alternativ till kungsleden mellan abisko å keb? Fjällvandring 11
sundstorm Alternativ till Keb? Fjällvandring 4
KJHJ Alternativ till bron över Kukkejåkka Fjällvandring 2
tingdahl Alternativ väg till Sareks stortopp Fjällvandring 2
tobeck Alternativ till fnöske ! Fjällvandring 5
leniz Alternativ till Kungsleden? Fjällvandring 5
grodanbolle Alternativ till Sarek? Fjällvandring 5
Maalla Alternativ väg mellan Abisko och Kårsavagge Fjällvandring 7
peter_i_naturen Alternativ väg i Kårsavagge Fjällvandring 2
Elvah Nordvästra Rapadalen, plan med alternativ Fjällvandring 33
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
el_duderino Från Gåsen mot Vålådalen, olika alternativ Fjällvandring 2
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
k elias Dovrefjell med små barn? Eller alternativ? Fjällvandring 8
labbman 2 Alternativ i Jotunheimen Fjällvandring 14
Gidenstam Alternativ väg Unna Allakassstugorna - Alesjaure Fjällvandring 1
leona1 Alternativ väg tillbaka Aktse - Saltoluokta? Fjällvandring 8
Heljan Alternativ väg Fjällvandring 4
one__hand_hotmail.com Vilket alternativ på Durlings Led Fjällvandring 13
svegus Alternativ väg Abiskojaure - Abisko? Fjällvandring 9
tobiasdr Alternativ väg ner från Keb Fjällvandring 7
axel_broman Fint alternativ Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 1
Ribosom Alternativ passage söder om Katterjaure? Fjällvandring 4
migael Norra Sytertoppen, alternativ väg? Fjällvandring 1
rickard95 Alternativ väg in i Sarek från Kvikkjokk Fjällvandring 1
grodanbolle Coverboots alternativ? Fjällvandring 6
majjen Resa till Sulitelma Fjällvandring 9
Sebtor Sylarna: Slottsdalen till Syltjönna? Fjällvandring 2
trocazero Blåhammaren till Enafors tidsuppskattning Fjällvandring 9
haiwa Nikka till Pårrras Fjällvandring 0
Ankarby Vägen till galdhöpiggen Fjällvandring 6
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Rookie3 Vandringssällskap från Abisko till Nikkaloukta 4-9 Augusti? Fjällvandring 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg